Busskonflikten över - strejken slut

Startat av Johan Hansson, 15 juli 2008, 22:15:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2910059.ab

SVT
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1196035&lid=lista_1135495&lpos=0

fler länkar kommer att läggas till här efter hand.

JAG FÖRESLÅR ATT ALLT SOM RÖR STREJKENS SLUT OCH AVTAL SKRIVS UNDER DETTA ÄMNE FÖR ATT FÅ ALLT SAMLAT PÅ ETT STÄLLE !


Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.


Hagri

#2

Hagri

Vad säger ni som är mer insatta.
Hur mycket mer än medlarbudet blev det?
Var det värt att strejka?

Thomas

kör du inom 5 mil är det helt ok vi andra står rumpknullade av kommunal.. för stå får vi göra efter den våldtäkten vilket vi även bör göra efter våran 9 timmars vila så vi inte somnar bakom ratten

Fredde

När man ser det så låter det ganska torftigt.. Den där vilan kan man ju göra hur mkt undantag på som hellst..


homer

kommunals pressmedelande säger ju inget direkt om man fick igen dem krav man hade om att privata och kommunala bolag skulle ha samma förutsättningar

Carl W

Citat från: Johan H skrivet 15 juli 2008, 22:15:24 PM

JAG FÖRESLÅR ATT ALLT SOM RÖR STREJKENS SLUT OCH AVTAL SKRIVS UNDER DETTA ÄMNE FÖR ATT FÅ ALLT SAMLAT PÅ ETT STÄLLE !


Håller med. Det skulle dock gjorts från början.

vesslan30

Vilken tur att man inte gick med i kommunal. De som kännar på avtalet är stadstrafiken vi som har mer än 5mil körning har ju förlorat på avtalet på alla punkter . >:( >:( >:(

Thomas

man pratar om hur man ska begränsa konkurannsen mellan företagstyperna... nu har man gjort det omöjligt för regiontrafik att nyanställa. vem vill bli erbjuden sämre vilotider än för att köra kort linjer?

Peter Rost


Thomas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juli 2008, 23:56:46 PM
Beror ju på vad du menar med region?

Rena landsbygds o expressbusslinjer typ Swebus Express har ju ingen eller väldigt små möjligheter att anpassa sig till 13 timmars ramtider beroende på hur trafikbehovet ser ut och hur linjerna ser ut, jag tog ett enkelt och lättfattligt exempel häromdagen.

En förare i Funäsdalen skulle med 13 tim ramtid få sluta 8-10 mil hemifrån (där han började på morgonen), och det finns hur många liknande exempel som helst, resultatet blir en hel hög med lokala förhandlingar där ramtider och nattvilor förhandlas bort för att förarna ska få komma hem på kvällen, vad skulle man ha nått då?

EU-trafik syftade jag på och du svarde inte på frågan. Var ska jag rekrytera från? Vem vill bli anställd på sämre villkor till samma lön var min fråga

Thomas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juli 2008, 23:56:46 PM
En förare i Funäsdalen skulle med 13 tim ramtid få sluta 8-10 mil hemifrån (där han började på morgonen), och det finns hur många liknande exempel som helst, resultatet blir en hel hög med lokala förhandlingar där ramtider och nattvilor förhandlas bort för att förarna ska få komma hem på kvällen, vad skulle man ha nått då?

Svaret är enkelt föraren har redan slutat och njuter av sitt nya privatliv på stadbussbolaget AB

Thomas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 juli 2008, 00:05:55 AM
Knappast, stadsbusstrafiken i landsorten är mindre förekommande och föraren i fråga vill nog knappast pendla 30 mil om dagen ;)

Ja för Swebus Express är ju kända för sina stora etableringar i landsbyggden. :P ;)

Nej jag tror bestämt att marknaden kommer att urholkas från duktiga EU-trafik förare med många anställningsår till förmån för mindre begåvade talanger. Allt detta för att många upplever trötthet och fritid som ett bra argument till att byta internt eller externt

Thomas

#14
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 juli 2008, 00:17:07 AM
Jag skrev så här:

"Rena landsbygds o expressbusslinjer typ Swebus Express"

Och jag tror f.ö knappast att detta avtal kommer att öka inpendlingen till storstäderna av landsorts o expressbussförare från landet som vill köra stadstrafik bara för att man får lite kortare tjänster, det är ju något man haft sedan -70 talet, det har alltid varit bättre arbetstider i t.ex Sthlms innerstadstrafik jmf med förorter o landsbygd i samma län och ännu större skillnader jmf med den "riktiga" landsorten
Om man ser problemet i dom faktiskt befolkade delarna av landet där konkurans råder redan vid utbildningstadiet och med arbetstagarens stor val och utbud så dyker ett nytt problem upp.

Vad skulle du söka till om du har allt att välja mellan? jobba med en ram på 13,5 timmar eller 13, minsta dygnsvila 9 timmar eller 11 timmar? Svår utbildning med YKB eller lätt utan? Nu vet jag att ykb ska ändras men jag vet inte hur.

Vad lockar mest? För en yngling med framtiden för sig.

Jag får ge mig på punkten att gamlingar kanske värderar sin fritid. Klart att man vill jobba så mycket som möjligt innan man går i pension.

Edit: Tog bort en ren oförskämdhet.
Edit 2: försökte göra en förtydling på det som jag raderade med oförrskämdhet på ett snällare vis