SL:s vintertidtabeller

Startat av Olle, 15 juli 2008, 19:57:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Citat från: Olle skrivet 21 juli 2008, 16:27:49 PM
624C och 628C går varken till City eller Centralen utan till Humlegården, och det är väl inte riktigt City ?.....
Har du inte hört om den gyllene triangeln, Stureplan är ju en av hörnstenarna i den...
//Fredrik

Olle

Men i så fall ligger ju Humlegården utanför den ;)

HB

Citat från: Olle skrivet 22 juli 2008, 20:45:35 PM
Men i så fall ligger ju Humlegården utanför den ;)

Nja, till och med på den tiden då Lidingöbanan gick in till centrala staden (före högertrafikomläggningen) stod det "Humlegårdsgatan/Stureplan" i destinationsskylten.

Bussmicke

Om jag inte minns fel skall en linje 785 ersätta 784 på Mörkö.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Olle

Citat från: HB skrivet 23 juli 2008, 11:19:13 AM
Nja, till och med på den tiden då Lidingöbanan gick in till centrala staden (före högertrafikomläggningen) stod det "Humlegårdsgatan/Stureplan" i destinationsskylten.

Men Humlegården kan aldrig ligga innanför Stureplan från City sett ...

Niclas Wennerlid

Citat från: Bussmicke skrivet 23 juli 2008, 16:45:52 PM
Om jag inte minns fel skall en linje 785 ersätta 784 på Mörkö.

Det är väl redan gjort, 784 är avkortad till Norrvrå (Hölö) medans 785 fortätter till Mörkö.
Exakt vad som skiljer linjerna åt i övrigt vet jag inte eftersom vissa 785:or vänder i Norrvrå (Hölö).

//Niclas

Bussmicke

Se där ja, tack för påpekandet
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Magnus_J

idag kom linjebeskrivningen på nya 528
samma som 523V till helenelund.

frågan är var man vänder?

523 var visst uppdaterad utan mailutskick.,

Carl W

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 juli 2008, 06:46:54 AM
Jag vill minnas att det funnits funderingar på att korta av 621 och låta 626 ta dess nuvarande turer mellan Östanå och Åkersberga/Danderyds sjh, vet någon när detta är tänkt att genomföras?
Jag hade fått för mig att det skulle ske nu vid tidtabellsskiftet, men så blev det ju uppenbarligen inte...

626:an kommer att gå mellan Östanå och Åkersberga/Danderyds sjukhus. 621:an kommer därför inte angöra Östanå.
http://sl.se/ficktid/vinter/v621.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/v626.pdf

HB

Citat från: Olle skrivet 24 juli 2008, 16:16:39 PM
Men Humlegården kan aldrig ligga innanför Stureplan från City sett ...

Det sa jag inte heller utan bara att det namngavs såsom samma plats/område redan på den tiden Lidingöbanorna gick dit.

F.Å

Citat från: Magnus_J skrivet 29 juli 2008, 14:10:34 PM
idag kom linjebeskrivningen på nya 528
samma som 523V till helenelund.

frågan är var man vänder?

523 var visst uppdaterad utan mailutskick.,

Magnus, om du lusläser nya 528:an så ska du ut till Sollentunavägen och svänga höger där istället för Åkervägen när du kommer från Bokvägen, sen via hpl. Kummelbyvägen och Snickarvägen och högersväng in på Anhaltsvägen. Samma väg ner till stationen som 523. Avstigning blir väl på 178/523 hpl. mot Kista. Därefter finns en vändslinga in till vänster.

Mange_buss

Citat från: virtual1 skrivet 16 juli 2008, 19:02:57 PM
O som vanligt aldrig något spännande i söderort, huddinge/botkyrka :-( - kan ju inte påstå på nåt sätt att trafiken är revolutionerande bra i dessa områden i alla avseenden, men visst - vi har väl bortsett från de nya/omgjorda rusningslinjerna in mot stan ungefär fått 10 nya linjer på lika många år... - i Norrort verkar det hända saker vartenda år dock!

Gnäll inte!!

På Gotland är vi glada om vi får en positiv förändring vart 5-miljonte år...  ;)

Mange_buss

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 augusti 2008, 11:54:58 AM
Det var väl att ta i.

De senaste 3 åren har det skett  de största förändringarna i kollektivtrafikens utbud på landet sedan Järnvägen lades ned.

Införandet av Stomlinjer norr o söderut, tätare trafik på dessa och även på övriga linjer.

Det var till största delen ett litet skämt, men linje 61 är helt oförändrad, och linje 4,som jag själv var med och påverkade starten på, går fel tider på dygnet...  ::)

HB

Citat från: Mange_buss skrivet 07 augusti 2008, 11:59:06 AM
Det var till största delen ett litet skämt, men linje 61 är helt oförändrad, och linje 4,som jag själv var med och påverkade starten på, går fel tider på dygnet...  ::)
Ta en titt i tidtabellen de senaste åren så kommer du att finna massor av utökningar. Linje 61 exemelvis som under den perioden vintertid fått både kvälls- och helgtrafik.

Att det sedan blir fler linjenätsförändringar i storstadsområdena beror ju på att där sker både en utbyggnad av bostadsområden samt arbetsplatser, något som knappast sker i glest befolkade områden, där gymnasieskolans elever är den i särklass största kundkategorin.

Mange_buss

Citat från: HB skrivet 07 augusti 2008, 12:25:58 PM
Ta en titt i tidtabellen de senaste åren så kommer du att finna massor av utökningar. Linje 61 exemelvis som under den perioden vintertid fått både kvälls- och helgtrafik.

Att det sedan blir fler linjenätsförändringar i storstadsområdena beror ju på att där sker både en utbyggnad av bostadsområden samt arbetsplatser, något som knappast sker i glest befolkade områden, där gymnasieskolans elever är den i särklass största kundkategorin.

Jag vet, men jag vill bara att det ska hända lite nyförvärv och sånt i Visby (vilket det också gör)
Vi på gotland har ett 20-tal linjer att fota när vi inte reser, men ni i stockholm kan fota 600!