SL:s vintertidtabeller

Startat av Olle, 15 juli 2008, 19:57:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Jona skrivet 17 juli 2008, 02:33:30 AM
Strukturerat och någorlunda tydligt alltså. Men nu undrar jag vad bokstaven C som förekommer i vissa linje-nummer betyder. För visst finns det även där ett system?

/Jona

C står för "Centralen" (skulle kunna vara City också) - dvs bussar som går längre än de vanliga knutpunkterna (dvs Slussen, Gullmarsplan etc.) o fortsätter in till stan, dessa bussar är varianter på redan existerande linjesträckningar med.

at1981

Hej!


*
Varför är SL så ostrukturerade?

Vad jag menar är att SL har olika linjesystem i länet medan jag tycker det ska va ett enhetligt system rakt igenom vilket det tydligen inte är.

-- Att lägga ned linje 523H och 523V och ersätta med 523 resp. 528 går inte ihop med SL:s H/V-system.
-- Linje 467 i Gustavsberg på Värmdö har ett enda linjenummer i båda riktningar trots att det är en ringlinje.
-- Linje 601H & 601V är ringlinjer de med, men där har man kvar beteckningen H/V för att skilja ut riktningen på ringlinjen.


*
Varför behövs linje 647?

Linje 647 och 677 kör exakt samma sträcka mellan Norrtälje och Rimbo och linje 677 har kortturer som enbart går sträckan Norrtälje - Rimbo och det har även linje 647 som för övrigt slutat trafikera väster om Rimbo.

Alternativ till linje 647 är att låta kortturerna mellan Norrtälje - Rimbo och omvänt på linje 677 namnändras till 647 så att 677 blir en renodlad linje Norrtälje - Uppsala och omvänt utan avvikelser med undantag på första turen där på vardagsmorgon med bussbyte vid Åby vsk.

Alternativ två är att låta befintliga turer på linje 647 döpas om till linje 625 och gå via Rösa då det inte tar så mycket längre i restid eller ändå heta 625 och inte gå via Rösa och med anmärkning i 625:ans tabell skriva att turen inte går via Rösa.


*
SL:s linjeförteckning på hemsidan behöver justeras lite för där anges t.ex. att linje 639 inom parentes går till Östhammar och Öregrund. Det enda som anges i 639:ans tabell är att anslutning finns/till från Östhammar med 857 så det där med Östhammar och Öregrund borde strykas omgående i linjeförteckningen på SL:s hemsida. Visst, det kunde ha fått se ut så i linjeförteckningen om man i 639:ans tabell hade angett ankomsttid/avgångstid med 857 till/från Östhammar samt ankomsttid/avgångstid med 811 till/från Öregrund.

Det är lite synd att SL och UL inte har synkroniserat det lite bättre så att samtliga turer på 857 har haft anslutning till från Stockholm och Norrtälje vid Hallstavik.


MVH Alexander T (at1981) !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Yujin Zhang

CitatVarför behövs linje 647?

Linje 647 och 677 kör exakt samma sträcka mellan Norrtälje och Rimbo och linje 677 har kortturer som enbart går sträckan Norrtälje - Rimbo och det har även linje 647 som för övrigt slutat trafikera väster om Rimbo.

Alternativ till linje 647 är att låta kortturerna mellan Norrtälje - Rimbo och omvänt på linje 677 namnändras till 647 så att 677 blir en renodlad linje Norrtälje - Uppsala och omvänt utan avvikelser med undantag på första turen där på vardagsmorgon med bussbyte vid Åby vsk.

Alternativ två är att låta befintliga turer på linje 647 döpas om till linje 625 och gå via Rösa då det inte tar så mycket längre i restid eller ändå heta 625 och inte gå via Rösa och med anmärkning i 625:ans tabell skriva att turen inte går via Rösa.
Den här har redan diskuterat i tidigare tråd. Slutsatsen jag kom fram till var att 677 har "Rimboturer" av omloppstekniska skäl medan 647 är bara en "ursäkt" (om vi säger så) att låta röda bussar sträckan Rimbo-Norrtälje och omvänt när blåbussar inte räcker eller omloppen inte passar.

Citat-- Att lägga ned linje 523H och 523V och ersätta med 523 resp. 528 går inte ihop med SL:s H/V-system.
Observera att 523 och 528 har fått nya linjesträckningar.

Fredrik Gelin

Jag vill minnas att det funnits funderingar på att korta av 621 och låta 626 ta dess nuvarande turer mellan Östanå och Åkersberga/Danderyds sjh, vet någon när detta är tänkt att genomföras?
Jag hade fått för mig att det skulle ske nu vid tidtabellsskiftet, men så blev det ju uppenbarligen inte...
Har resandeunderlaget varit för lågt på nuvarande/gamla 647 eller varför kortas den av så man måste byta buss för att komma till Arlanda?
//Fredrik

Patrik

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 juli 2008, 06:46:54 AM
Jag vill minnas att det funnits funderingar på att korta av 621 och låta 626 ta dess nuvarande turer mellan Östanå och Åkersberga/Danderyds sjh, vet någon när detta är tänkt att genomföras?
Jag hade fått för mig att det skulle ske nu vid tidtabellsskiftet, men så blev det ju uppenbarligen inte...
Har resandeunderlaget varit för lågt på nuvarande/gamla 647 eller varför kortas den av så man måste byta buss för att komma till Arlanda?
//Fredrik

Resandeunderlaget är lågt, mellan 1-10 passagerare har jag sett på sträckan Rimbo-Arlanda.
Sen har ju UL806 fått trafik varje timme istället för typ varannan och utan att kolla tidtabellerna för den och 677 så antar jag att dom två alltid ansluter till varandra vid Långhundra.

Cero

Citat från: virtual1 skrivet 16 juli 2008, 19:02:57 PM
O som vanligt aldrig något spännande i söderort, huddinge/botkyrka :-( - kan ju inte påstå på nåt sätt att trafiken är revolutionerande bra i dessa områden i alla avseenden, men visst - vi har väl bortsett från de nya/omgjorda rusningslinjerna in mot stan ungefär fått 10 nya linjer på lika många år... - i Norrort verkar det hända saker vartenda år dock!

Nej, söderort är ganska bortglömt på SL:s kartor numera. Noterade dock att 173:an får kvartstrafik mellan Älvsjö station och Skärholmen alla dagar fram till 18.30-tiden (tidigare enbart på helger).

Yujin Zhang

Citat från: Patrik skrivet 18 juli 2008, 07:45:40 AM
Resandeunderlaget är lågt, mellan 1-10 passagerare har jag sett på sträckan Rimbo-Arlanda.
Sen har ju UL806 fått trafik varje timme istället för typ varannan och utan att kolla tidtabellerna för den och 677 så antar jag att dom två alltid ansluter till varandra vid Långhundra.

Lågt??? Nädu, inte på eftermiddagsturen (även rent tekniskt sätt borde det vara ungefär lika många om det ändå rör sig om samma människor som tar sig hem efter en dag på Arlanda). Där bruka DABen vara 50-60% fylld från Arlanda och bussen blir lätt fullsatt när anslutande UL807 kommer in från Uppsala vid Rimbo.

Men visst, största anledning till att man lägger ner 647 på sträckan Rimbo-Arlanda är nog p.g.a. utökning av förbindelse mellan 677 och UL806.

Patrik

Citat från: Yujin Zhang skrivet 18 juli 2008, 10:01:34 AM
Lågt??? Nädu, inte på eftermiddagsturen (även rent tekniskt sätt borde det vara ungefär lika många om det ändå rör sig om samma människor som tar sig hem efter en dag på Arlanda). Där bruka DABen vara 50-60% fylld från Arlanda och bussen blir lätt fullsatt när anslutande UL807 kommer in från Uppsala vid Rimbo.

Men visst, största anledning till att man lägger ner 647 på sträckan Rimbo-Arlanda är nog p.g.a. utökning av förbindelse mellan 677 och UL806.

Jag tänkte nog mer på TILL Arlanda, visserligen på eftermiddagen och då är det bara jag som åker åt det hållet  :)

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 juli 2008, 08:52:43 AM
Den här har redan diskuterat i tidigare tråd. Slutsatsen jag kom fram till var att 677 har "Rimboturer" av omloppstekniska skäl medan 647 är bara en "ursäkt" (om vi säger så) att låta röda bussar sträckan Rimbo-Norrtälje och omvänt när blåbussar inte räcker eller omloppen inte passar.
Observera att 523 och 528 har fått nya linjesträckningar.

Det låter logiskt. Redan idag tomkörs det en massa rött på sträckan Norrtälje-Rimbo (och omvänt), så att låta dessa vagnar köra 647:or istället vinner ju alla på. Men frågan blir då: Kan det tänkas att någon blåbuss får köra på "röda 647:an" om det kört ihop sig, eller måste denna blåbuss skyltas 677E för att vite inte ska utdömas?  ::)

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 17 juli 2008, 08:46:17 AM
C står för "Centralen" (skulle kunna vara City också) - dvs bussar som går längre än de vanliga knutpunkterna (dvs Slussen, Gullmarsplan etc.) o fortsätter in till stan, dessa bussar är varianter på redan existerande linjesträckningar med.

708Y Kvarnhagsvägen - Lilla dalen då? Vad betyder Y?  :P

JAB

Det betyder not Y i tidtabellen från början, sedan fick linjevarianten det suffixet. (Faktiskt)

Stefan Norin

Kan bidra med att 822:an inte längre kör via Sofieberg, dessutom har man dragit ner turtätheten.

at1981

Hej!


Jag vill ge beröm för innehållet i Värmdö-tabellerna att man åter angett ankomsttiderna till ändhållplats även om bussen bara kör dit endast om passagerare finns i bussen efter "Hemmesta vägskäl" men på Ekerö/Färingsö och i Nacka (det sistnämnda från sommartabellen) är det sig likt som vanligt på den fronten :P.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Bussmicke

verkar som att en massa V och H-linjer försvinner.
Det hysterin gick lite över styr
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: JAB skrivet 18 juli 2008, 21:10:46 PM
Det betyder not Y i tidtabellen från början, sedan fick linjevarianten det suffixet. (Faktiskt)

När den linjen kom till fanns redan en 708X vilket linjen troligen annars skulle hetat.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.