Manifestation för rätten till Vila!

Startat av Kvarne, 14 juli 2008, 13:26:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Imorgon klockan 12.00 är det en stor manifestation vid Sergels Torg angående 11-timmars dygnsvila.

Jag skall dit, misstänker att flera andra Buss Snackare åxå dyker upp?

Läs Mer HÄR!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico


Citat från: Kvarne skrivet 14 juli 2008, 13:26:43 PM
Imorgon klockan 12.00 är det en stor manifestation vid Sergels Torg angående 11-timmars dygnsvila.

Jag skall dit, misstänker att flera andra Buss Snackare åxå dyker upp?

Nja, vet inte det jag. Även om jag till viss del sympatiserar med målen i sig så är jag i somliga fall ganska tveksam till framförandet i sig och på någon punkt så börjar t.o.m. själva retoriken att kännas en aning löjlig/vinklad. Visst ska man ha en korrekt dygnsvila och den ska helst vara 11 timmar osv. I många fall verkar dock den bilden som sprids till allmänheten vara så skev att missuppfattningar uppstår. T.ex. verkar en hel del utomstående tro att man mer eller mindre dagligdags, vecka in och vecka ut, måste stå ut med vilotid på endast nio timmar och vad gäller lönen så verkar en del nästan tro att man står två steg från att söka ett soc-bidrag.

Tidigare har ett par kompisar frågat mig varför jag inte går tillbaka och kör bulle igen (som om lönen, arbetstiderna eller passagerarna skulle vara så mycket bättre där) och häromdagen var det t.ex. en bekant med fru som frågade mig om vi verkligen jobbade 15 timmar om dagen (24 timmar per dygn - 15 timmars arbete = 9 timmars vila). När jag dementerade det så undrade bägge varför det var i så fall var ungefär det upplägget som framgick i Aftonbladet. På det sistnämnda kunde jag i alla fall svara att i det senare bladet så står det ändå så mycket underligt så där ska man nog helst ta alla publicerade uppgifter med en hel del salt...  :P  :-\


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

CS

Citat från: Nico skrivet 14 juli 2008, 16:19:58 PM
Nja, vet inte det jag. Även om jag till viss del sympatiserar med målen i sig så är jag i somliga fall ganska tveksam till framförandet i sig och på någon punkt så börjar t.o.m. själva retoriken att kännas en aning löjlig/vinklad. Visst ska man ha en korrekt dygnsvila och den ska helst vara 11 timmar osv. I många fall verkar dock den bilden som sprids till allmänheten vara så skev att missuppfattningar uppstår. T.ex. verkar en hel del utomstående tro att man mer eller mindre dagligdags, vecka in och vecka ut, måste stå ut med vilotid på endast nio timmar och vad gäller lönen så verkar en del nästan tro att man står två steg från att söka ett soc-bidrag.

Tidigare har ett par kompisar frågat mig varför jag inte går tillbaka och kör bulle igen (som om lönen, arbetstiderna eller passagerarna skulle vara så mycket bättre där) och häromdagen var det t.ex. en bekant med fru som frågade mig om vi verkligen jobbade 15 timmar om dagen (24 timmar per dygn - 15 timmars arbete = 9 timmars vila). När jag dementerade det så undrade bägge varför det var i så fall var ungefär det upplägget som framgick i Aftonbladet. På det sistnämnda kunde jag i alla fall svara att i det senare bladet så står det ändå så mycket underligt så där ska man nog helst ta alla publicerade uppgifter med en hel del salt...  :P  :-\




Det är väl i princip den bilden som gått ut i många andra medier och jag tror om gemene man skulle vara insatt hade nog stödet bland folket vacklat till ordentligt.

"Slut på orimligt långa arbetsdagar. Ramtiden ska kortas från högst 13,5 timmar om dagen till högst 13 timmar om dagen"
- citat från Kommunals hemsida, och detta är alltså rangordnat nr 2 på listan över vad strejken handlar om.

Så gränsen mellan en orimligt lång arbetsdag och en rimligt lång går någonstans under den halvtimmen mellan 13,5h och 13h? För inte strejkas det väl för att få igenom en ny orimlig arbetstid...

//CS

Hagri

Jag måste hålla med om att det är för mycket retorik och för dåligt med pedagogisk fakta.  :(
Men det brukar gå att reda ut det med folk vad dygnsvila är och skillnaden mellan dygnsvila och sovtid. Samt att det handlar om att arbetsgivaren inte skall få schemalägga så kort dygnsvila.

Någon gång i tiden såg jag en slogan från fornstora dar där arbetarrörelsen slogs för 8 timmars arbetsdag.
Den löd så här.
8 timmar arbete, 8 timmar fritid och 8 timmar sömn.
Var finns de kreativa talskrivarna och affischmakarna i dagens arbetarrörelse?

Christer K

Enl vägverket:
Dygnsvila
Under varje 24-timmarsperiod ska föraren ta en sammanhängande dygnsvila på minst 11 timmar. Dygnsvilan får reduceras till som minst 9 timmar högst tre gånger per vecka utan kompensation. 
En dygnsvila kan delas i två delar. Den första delen måste då vara minst 3 timmar och den avslutande delen minst 9 timmar.
Föraren kan avbryta en normal dygnsvila två gånger för att köra ombord eller köra av ett tåg eller en färja. Sådana avbrott får inte vara längre än en timme sammanlagt.
En reducerad dygnsvila får inte avbrytas.

Då skall dygnsvilan vara 11 tim och detta är en EU-lag så den måste väl gälla, eller går den att avtala bort?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

LinusA

Lars - var på Vägverkets hemsida kan man hitta information som rör linjer kortare än 5 mil? När jag sökte senast så fann jag inget där, utan bara EU-reglerna.

/Linus

Carl W

Citat från: Kvarne skrivet 14 juli 2008, 13:26:43 PM
Imorgon klockan 12.00 är det en stor manifestation vid Sergels Torg angående 11-timmars dygnsvila.

Jag skall dit, misstänker att flera andra Buss Snackare åxå dyker upp?

Läs Mer HÄR!

Nej tack. Måste vila.