Ödåkra Buss -> Arriva Sverige. Hur gick det till?

Startat av Cyklisten, 13 juli 2008, 16:55:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Är det så att Arriva köpte Ödåkra buss för att etablera sig i Sverige? Eller så har de funnits tidigare och köpt upp Ödåkra buss för att expandera? Eller har de aldrig köpt företaget i sig, bara ett stort antal av deras bussar?

blubb

Citat från: Cyklisten skrivet 13 juli 2008, 16:55:38 PM
Är det så att Arriva köpte Ödåkra buss för att etablera sig i Sverige? Eller så har de funnits tidigare och köpt upp Ödåkra buss för att expandera? Eller har de aldrig köpt företaget i sig, bara ett stort antal av deras bussar?
Arriva fick Ödåkra buss på köpet när man förvärvade Bus Danmark.

S Svensson

Det fanns en gång ett företag med 2 bussar utanför Helsingborg som drevs av Egon Svensson.Han ena son drev ett företag vid sidan om som kallades Ödåkra Buss AB. Med detta som bas köptes ett antal bussar som inte borde använts i Sverige och i trafik. Dessa sattes in i avtal om skolbussar. Genom köp av ytterligare bussar kunde skoltrafiken fungera och bussar såldes sedan till export.
Problemen började sedan i och med att företaget fick avtal om linjetrafik i betydligt större skala än tidigare. Genom att företaget hade alldeles för stor skuldsättningsgrad (S/E) fick man söka sig något annat. Företaget överläts uppenbarligen. Jag vet att Staffan skrivit om detta till mig här i BS. Men det var Huvudstadsområdes Trafikselskab söm tog över Ödåkra buss. Detta  (HT,amtshuvudman på Själland) överlät sedan bolaget och en del inkråm och bolaget heter nu Arriva Sverige AB.
Då Ödåkra buss AB ägde som mest hade ESB 1 st MB som såldes till Bua Taxi AB,N-län.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: S Svensson skrivet 13 juli 2008, 21:00:46 PM
Det fanns en gång ett företag med 2 bussar utanför Helsingborg som drevs av Egon Svensson.Han ena son drev ett företag vid sidan om som kallades Ödåkra Buss AB. Med detta som bas köptes ett antal bussar som inte borde använts i Sverige och i trafik. Dessa sattes in i avtal om skolbussar. Genom köp av ytterligare bussar kunde skoltrafiken fungera och bussar såldes sedan till export.
Problemen började sedan i och med att företaget fick avtal om linjetrafik i betydligt större skala än tidigare. Genom att företaget hade alldeles för stor skuldsättningsgrad (S/E) fick man söka sig något annat. Företaget överläts uppenbarligen. Jag vet att Staffan skrivit om detta till mig här i BS. Men det var Huvudstadsområdes Trafikselskab söm tog över Ödåkra buss. Detta  (HT,amtshuvudman på Själland) överlät sedan bolaget och en del inkråm och bolaget heter nu Arriva Sverige AB.
Då Ödåkra buss AB ägde som mest hade ESB 1 st MB som såldes till Bua Taxi AB,N-län.

Och den andra sonen drev väl ett företag som hette Skånebuss?

S Svensson

Vad hette den "andre" sonen. Vad jag hört var att det var två söner först som drev Ödåkra buss ab. Sedan köptes den ena sonen ut.
Observera att Bus Danmark nämns. Detta ägdes av HT.

Jan

Citat från: S Svensson skrivet 13 juli 2008, 21:12:57 PM
Vad hette den "andre" sonen. Vad jag hört var att det var två söner först som drev Ödåkra buss ab. Sedan köptes den ena sonen ut.
Observera att Bus Danmark nämns. Detta ägdes av HT.

Sönerna heter Mats och Kent.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 13 juli 2008, 21:06:30 PM
Och den andra sonen drev väl ett företag som hette Skånebuss?

Nej det var fadern Egon som även ägde Skånebuss, dvs 4 bussar varav 2 körde färdtjänst.
I branschen 37 år

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Jan skrivet 13 juli 2008, 21:16:32 PM
Nej det var fadern Egon som även ägde Skånebuss, dvs 4 bussar varav 2 körde färdtjänst.
Ok, tack för infon!

Cyklisten

Tackar för en utförlig förklaring, så mycket fakta går det att få reda på!  :D

Bussmicke

Aha, så det överläts. Och jag som hela tiden trott att man sålde.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.