Varför skall allt skit tas från Danmark?

Startat av Ulf Rådeström, 11 juli 2008, 20:11:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hej!

Har märkt att man tar efter väldigt mycket från just Danmark. Varför då?

Otydligare och mindre textsnitt på provsträckan i Halland med ett helt koppel symboler för camping, bensinstation, rastplats etc som ingen hinner se - direkt importerad från Danmark.

Inga hastighetsskyltar vid tätort eller motorväg utan andra skyltar som försämrar tydligheten - danskt påfund!

Ljustavlor i Stockholm med antal minuter till vissa avfarter - direkt hämtad från Motorring 3 i Köpenhamn.
Hur fasen skall man kunna veta om det är kö, och var det är kö (så man kan undvika den) genom att se att det är ett visst antal minuter till en viss avfart i andra ändan av Essingeleden?
Hur långt är det normalt? Hur vet man det? Hur vet turister eller övriga icke 08:or det?
Helt galet

Off topic från den här tråden..men danskarna höjde hastigheten på många motorvägssträckor till 130, och dom har långt mycket mer trafik än vi i Sverige. Men DET kan vi inte ta efter inte...

Karsten

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 20:11:46 PM

Ljustavlor i Stockholm med antal minuter till vissa avfarter - direkt hämtad från Motorring 3 i Köpenhamn.
Hur fasen skall man kunna veta om det är kö, och var det är kö (så man kan undvika den) genom att se att det är ett visst antal minuter till en viss avfart i andra ändan av Essingeleden?
Hur långt är det normalt? Hur vet man det? Hur vet turister eller övriga icke 08:or det?
Helt galet

Nej, det är väl jättebra? De som har användnig för skyltarna är inte bara turisterna. För oss som åker kors och tvärs genom stan ofta är skyltarna guld värda eftersom man då kan välja vilken väg man ska ta genom/runt stan. Du kan ju välja att inte titta på dem om du tycker de vilseleder dig och turisterna. ;)

Peter C

Sträckan i Halland är på prov såvitt ja vet.

Ulf Rådeström

Citat från: Karsten skrivet 11 juli 2008, 20:28:02 PM
Nej, det är väl jättebra? De som har användnig för skyltarna är inte bara turisterna. För oss som åker kors och tvärs genom stan ofta är skyltarna guld värda eftersom man då kan välja vilken väg man ska ta genom/runt stan. Du kan ju välja att inte titta på dem om du tycker de vilseleder dig och turisterna. ;)


Sarkasm leder ingenstans på mig tyvärr...
Så hur vet du om minutantalet säger dig att du skall undvika kön eller inte? Hur vet du hur lång tid det tar att köra till just den avfarten som anges vid normalt trafikläge?
Då måste du ju samla grundinformationen för att kunna tillgodogöra dig informationen på tavlorna, det var så jag menade.

Jag har inte skrivit att den vilseleder mig, men det skulle vara bättre med en info att det är kö mellan där och där istället...för då kan man bedöma var man skall köra av för att undvika den. Som det är nu har du ju ingen aning om var kön är.
Hur kan du välja en annan väg om du inte får någon som helst information om var du bör köra av för att undvika kön?
Att det tar 21 minuter till Järva Krog om du befinner dig vid Västberga säger inte ett dugg för någon som inte har grundinfon om hur mycket det tar i normala fall....

Men det kanske du kan redogöra för - avfart för avfart?

Karsten

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 22:17:28 PM
Sarkasm leder ingenstans på mig tyvärr...
Så hur vet du om minutantalet säger dig att du skall undvika kön eller inte? Hur vet du hur lång tid det tar att köra till just den avfarten som anges vid normalt trafikläge?
Då måste du ju samla grundinformationen för att kunna tillgodogöra dig informationen på tavlorna, det var så jag menade.

Jag har inte skrivit att den vilseleder mig, men det skulle vara bättre med en info att det är kö mellan där och där istället...för då kan man bedöma var man skall köra av för att undvika den. Som det är nu har du ju ingen aning om var kön är.
Hur kan du välja en annan väg om du inte får någon som helst information om var du bör köra av för att undvika kön?
Att det tar 21 minuter till Järva Krog om du befinner dig vid Västberga säger inte ett dugg för någon som inte har grundinfon om hur mycket det tar i normala fall....

Men det kanske du kan redogöra för - avfart för avfart?

Snälla Ulf, jag menar inte att vara sarkastisk. Det jag menar är att skyltarna faktiskt är till ganska stor nytta för de som åker där ofta, vilket ju statistiskt är de flesta. Självklart skulle det vara bättre med mer info om alternativ och vilka "normala" körtider som gäller, men för mig som åker Nacka-Östermalm tre-fyra ggr i veckan talar de där skyltarna faktiskt om vilken trafiktäthet som råder på de olika vägarna jag har att välja på.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 20:11:46 PM
Hej!

Har märkt att man tar efter väldigt mycket från just Danmark. Varför då?

Otydligare och mindre textsnitt på provsträckan i Halland med ett helt koppel symboler för camping, bensinstation, rastplats etc som ingen hinner se - direkt importerad från Danmark.

Inga hastighetsskyltar vid tätort eller motorväg utan andra skyltar som försämrar tydligheten - danskt påfund!

Ljustavlor i Stockholm med antal minuter till vissa avfarter - direkt hämtad från Motorring 3 i Köpenhamn.
Hur fasen skall man kunna veta om det är kö, och var det är kö (så man kan undvika den) genom att se att det är ett visst antal minuter till en viss avfart i andra ändan av Essingeleden?
Hur långt är det normalt? Hur vet man det? Hur vet turister eller övriga icke 08:or det?
Helt galet

Off topic från den här tråden..men danskarna höjde hastigheten på många motorvägssträckor till 130, och dom har långt mycket mer trafik än vi i Sverige. Men DET kan vi inte ta efter inte...

Provsträckan i Halland är på sätt och vis ointressant i sammanhanget. Skyltarna har vid det här laget suttit där länge, ca 15 år och inte lett till förändring av svensk skyltning i övrigt. Antagligen planeras inte heller att införa dessa danska skyltar som svensk standard heller. Vi kan nog snarare vänta oss att de ersätter dessa till slut med vanliga skyltar. Möjligen kanske de vill testa en ny standard som inte är den danska. Felet med de danska skyltarna kan vara att texten är lite för liten för en motorväg. Fördelen däremot är att texten är skriven i gemener. På svensk skyltning skriver man i versaler. Det är numera konstaterat att folk läser ortsnamn bättre med gemener. Det anses idag tydligare att se ett ortsnamn som t ex Uppsala istället för UPPSALA. Det beror på att folk oftast har en bild av ordet i huvudet och då blir t ex Uppsala tydligare än UPPSALA. Så egentligen borde man byta skyltstandard till en variant med gemener som t ex danska skyltar har. Fast jag skulle föredra skyltar som liknar tyska skyltar istället för danska. På framförallt motorvägar har de ganska fet text men ändå inte i versaler. Så med tysk standard blir det Uppsala med fet gemen text.

Det där med hastighetsskyltar är inget danskt påfund utan är europeisk standard som vi bör acceptera om andra kan det. Det är inte alls svårt att lära sig bashastigheterna och kan andra det så kan vi. Felet är bara att vissa kommuner och län är mindre konsekventa att skylta efter den standarden som t ex Uppsala och Uppsala län, här är man dåliga på detta tyvärr

Vad är det för fel på ljustavlorna i Stockholm? Har du något alternativ till dessa så skulle det vara intressant att få veta detta. Då kan jag kanske ta ställning till om du har rätt eller inte. Men så länge du inte säger vad man ska ha istället för de här ljustavlorna så kan jag inte alls hålla med dig ett enda dugg

Att man borde höja bashastigheten på svenska motorvägar från 110 till 130 är nog hittills det enda jag däremot håller med dig om. Just här i Uppsala är det mycket dåligt att en så fin motorväg med så hög standard bara tillåter 110 km/h
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan Hansson

På den sträcka som varit "provstäckan" från Snapparp till Heberg kommer att för längas till Varberg Nord.
120 km blir standard hastighet så länge inte dåligt väder/väglag råder för då sänks hastigheten med hjälp av elektroniska skyltar
och nu till det dumma med det, skyltarna styr från en central i Göteborg.
En vinter för några år sedan när det var extrem halka m.m på sträckan fick polisen ringa till gbg för att be centralen sänka hastigheten och de gjode de först till 100 km och sedan till 80 km och sen valde de att höja igen efter någon timme vilket resulterade i fler olyckor och ett surt telefonsamtal från polisen i Halland till trafikcentralen i Gbg som till slut sänkte till 60 km.

Tycker det borde styras från Vägverket i Halmstad som i samråd med polisen beslutar om hastigheten som skall råda med tanken på rådande väderförhållande..
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jonas Strömblad

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 20:11:46 PM
Off topic från den här tråden..men danskarna höjde hastigheten på många motorvägssträckor till 130, och dom har långt mycket mer trafik än vi i Sverige. Men DET kan vi inte ta efter inte...

Svenskarna är för smarta för det! Bränsleförbrukningen ökar ganska avsevärt med högre hastighet. Ta tåget om du har bråttom  :)
/J

Walter

Citat från: Johan H skrivet 12 juli 2008, 00:29:34 AM
På den sträcka som varit "provstäckan" från Snapparp till Heberg kommer att för längas till Varberg Nord.
120 km blir standard hastighet så länge inte dåligt väder/väglag råder för då sänks hastigheten med hjälp av elektroniska skyltar
och nu till det dumma med det, skyltarna styr från en central i Göteborg.
En vinter för några år sedan när det var extrem halka m.m på sträckan fick polisen ringa till gbg för att be centralen sänka hastigheten och de gjode de först till 100 km och sedan till 80 km och sen valde de att höja igen efter någon timme vilket resulterade i fler olyckor och ett surt telefonsamtal från polisen i Halland till trafikcentralen i Gbg som till slut sänkte till 60 km.

Tycker det borde styras från Vägverket i Halmstad som i samråd med polisen beslutar om hastigheten som skall råda med tanken på rådande väderförhållande..


Men även om skylten visar 120 och det är halka är det ju upp till föararna att anpassa hastigheten.  Jag har också hört denna historia då skyltarna inte kunde ställas om utan visade hela tiden 120 trots ishalka. Att folk trots det håller 120 bara för att skylten säger det är ju galet. Det är högsta tillåtna hastighet skylten visar, inget tvång.
Centralen i göteborg kanske inte lyckas till 100% men det funkar till 99,5. Dom har ju tillgång till kameror och väderdata för sträckan och skyltar efter det. Att sträckan förlängs till Varberg N och omkörningsförbud för lastbilar som också är på G tror jag kommer göra att trafiken flyter bra.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

För övrigt har man anpassat avfartsnumreringen efter den nya svenska skylten så lite av det danska är borta! Personligen tycker jag dessa skyltar är snyggare men visst kunde man ha det enhetligt i landet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bengt Jönsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juli 2008, 20:11:46 PM
Hej!

Har märkt att man tar efter väldigt mycket från just Danmark. Varför då?

Otydligare och mindre textsnitt på provsträckan i Halland med ett helt koppel symboler för camping, bensinstation, rastplats etc som ingen hinner se - direkt importerad från Danmark.

Inga hastighetsskyltar vid tätort eller motorväg utan andra skyltar som försämrar tydligheten - danskt påfund!

Ljustavlor i Stockholm med antal minuter till vissa avfarter - direkt hämtad från Motorring 3 i Köpenhamn.
Hur fasen skall man kunna veta om det är kö, och var det är kö (så man kan undvika den) genom att se att det är ett visst antal minuter till en viss avfart i andra ändan av Essingeleden?
Hur långt är det normalt? Hur vet man det? Hur vet turister eller övriga icke 08:or det?
Helt galet

Off topic från den här tråden..men danskarna höjde hastigheten på många motorvägssträckor till 130, och dom har långt mycket mer trafik än vi i Sverige. Men DET kan vi inte ta efter inte...


Du vet..
För att vänja svenska bilister "norrifrån" att de nu närmar sig kontinenten..
;)
Om du åker på E6/E20 söderut så skall du märka att mellan Kungsbacka - Varberg så skiftar landskapet karaktär.  De mörka djupa granskogarna försvinner.  Bergsskärnignarna försvinner likaså och landskapet ersätts av ett betydlgit mera öppet och urbaniserat jordbrukslandskap där vindmöllorna sakta drejer sig runt.  Ett landskap som är rådande "i princip" över större delen av kontinentaleuropa.

Strax söder om Varberg går även den kulturella s.k Tvååkersgränsen vilken manifesteras tydligast i en buggnadsstil som också den är mer kontinental.

/Bengt

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2008, 08:25:23 AM

Du vet..
För att vänja svenska bilister "norrifrån" att de nu närmar sig kontinenten..
;)
Om du åker på E6/E20 söderut så skall du märka att mellan Kungsbacka - Varberg så skiftar landskapet karaktär.  De mörka djupa granskogarna försvinner.  Bergsskärnignarna försvinner likaså och landskapet ersätts av ett betydlgit mera öppet och urbaniserat jordbrukslandskap där vindmöllorna sakta drejer sig runt.  Ett landskap som är rådande "i princip" över större delen av kontinentaleuropa.

Strax söder om Varberg går även den kulturella s.k Tvååkersgränsen vilken manifesteras tydligast i en buggnadsstil som också den är mer kontinental.

/Bengt

Fast dansk skyltning är faktiskt inte egentligen mer "kontinental" än svensk. Och dessutom blir det vanliga svenska skyltar igen om man fortsätter på E6 i Skåne
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

scaniaolsson

Ett snabbt kort sidospår angående VV:s trafikinformationscentraler (TIC).

Någon skrev att det hade varit bättre att Halmstad skötte det hela, är det inte så att det inte finns mer än en TIC per VV Region !?!?.

I så fall är det inte alls konstigt att det styrs från Göteborg.

Vi här nere i VV Region Skåne har vår TIC i Kristianstad och Sydöstra regionen har väl sin i Jönköping.

Så tätare än så ligger dom nog inte.

Att det sedan kanske hade varit lämpligt att det t.ex. jourhavande vägmästare (eller vad personens titel nu kan vara) i Södra Halland var den som i samråd med Polisens LKC i Halmstad skötte det hela är en helt annan sak.

Trevlig fortsättning på Lördagen.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Fredde

CitatHur fasen skall man kunna veta om det är kö, och var det är kö (så man kan undvika den) genom att se att det är ett visst antal minuter till en viss avfart i andra ändan av Essingeleden?

Man ersätter tidsangivelserna med annan information när detta är av större värde för det stora flertalet bilister. Som exempelvis köer, olyckor, blockerade körfält etc.


Jonas M. Bobjörk

Ang skyltar som betyder hastighet så såg jag en kul sak nyligen. Man svängde in på en liten väg, från en 70-väh. Där satt en skylt "30 7-18". 3 meter efter den satt en Tätortsskylt. Jag tolkar det som att 30 bara gäller de där 3 metrarna mellan 7-18. Övrig tid är det 70 fram till Tätortsskylten? Är det rätt?