Ytterligare upptrappning av tonläget från 19 juli

Startat av Lars Ödlund, 10 juli 2008, 22:49:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Muk

"Kommunal har fått kännedom om att Marks Limousine AB inte längre är medlem i Bussarbetsgivarna samt att Bussakuten AB inte själva utför busstransporter utan enbart förmedlar sådana. Med anledning av detta har Kommunal återtagit varslet om strejk i dessa båda företag."

Vilken kontroll gör egentligen Kommunal innan man lägger varsel? Jag kan inte ens hitta något bolag som heter Bussakuten AB.  ???

Johan Hansson

Citat från: Muk skrivet 11 juli 2008, 09:57:59 AM
"Kommunal har fått kännedom om att Marks Limousine AB inte längre är medlem i Bussarbetsgivarna samt att Bussakuten AB inte själva utför busstransporter utan enbart förmedlar sådana. Med anledning av detta har Kommunal återtagit varslet om strejk i dessa båda företag."

Vilken kontroll gör egentligen Kommunal innan man lägger varsel? Jag kan inte ens hitta något bolag som heter Bussakuten AB.  ???

Är inte säker men är inte bussakuten en del som drivs genom Bussbranschens riksförbund?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Fredrik Gelin

Bussakuten ägs och drivs av People Travel Group som även äger Flygbussarna och Marks Limousine.
Det är däremot inte omöjligt att de är medlemmar i BR liksom flertalet större bussbolag.
Dock skall man här inte förväxla Bussbranschens Riksförbund, BR, med Bussarbetsgivarna som är en del av organisationen Svenskt Näringsliv.
//Fredrik


michael k

hm hur skulle kommunal kunna få någon och strejka där de flesta är med i transport
själv är jag oansluten sedan sista strejken där jag fick en lönesänkning :(

Christer K

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juli 2008, 22:49:05 PM
http://www.kommunal.se/Nyheter/17608/
Citat från: michael k skrivet 12 juli 2008, 00:20:34 AM
hm hur skulle kommunal kunna få någon och strejka där de flesta är med i transport
själv är jag oansluten sedan sista strejken där jag fick en lönesänkning :(

Svar på inlägget från Lars, Swebus AB i Karlstad lånar ut förare till Swebus Express och detta har de gjort i många år. Så detta kan väl inte vara något nytt.

Svar på inlägget från Michael K, Lönesäkning? Då måste ni förhandlat fram ett extra tillägg inom Er grupp. Jag kör själv inom transport och på våran arbetsplats har vi förhandlat fram ett extra påslag om 16,30 i timmen i stället för en premiekomp på 4,00 i timmen.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

michael k

efter strejken 99 fick jag i praktiken en lönesänkning
ob-ersättningen sjönk ju dramatiskt efter det

Fredrik Gelin

Citat från: michael k skrivet 12 juli 2008, 00:20:34 AM
hm hur skulle kommunal kunna få någon och strejka där de flesta är med i transport


Det är väl inte uteslutet att man kan få till stånd en sympatistrejk från Transport?
Jag vet inte hur aktuellt det är, men det har ju förekommit sympatistrejker inom andra områden på arbetsmarknaden tidigare, så helt uteslutet kan det väl inte vara?
//Fredrik