Västerbotten: Strejken har kommit

Startat av Ersa, 10 juli 2008, 17:42:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nu har strejken kommit till Västerbotten, med skriverier som följd.
Jessika verkar sova, så jag får väl göra ett "Jessika-inlägg" med medialänkar istället.  ;)

Först några inlägg från dagarna innan strejken:

Resenär i permobil lämnad vid hållplatsen - ramp saknades
http://www.vk.se/Article.jsp?article=201606

Rullstolar - ja, permobiler - nja
http://www.vk.se/Article.jsp?article=201607

-------------------------------------------------

Nu till strejken. Gott om kommentarer:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=202023

Nu står bussarna stilla
http://www.folkbladet.nu/?p=113002

"Arbetstid och lön främsta frågorna"
http://www.folkbladet.nu/?p=113017

Så här drabbar busstrejken dig - En lista med alla inställda linjer
http://www.folkbladet.nu/?p=112832

Dispens för bad- och konsertbuss
http://www.folkbladet.nu/?p=113033

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juli 2008, 17:48:09 PM
Att ta med tunga elrullstolar på ett par 100 kg är nog inte att rekommendera alls, då ska man ha rejäla spännband, 2-4 stycken och fästpunkter som klarar minst 500 kg vardera.

Bussarna är inte gjorda för sådant, endast för normala rullstolar.

Visst, men förklarar du det rätt i ansiktet på en resenär i permobil lär du få till svar att det är en mänsklig rättighet att få ta med permobilen var som helst, oavsett om fordonet är byggt för detta eller ej. Annars är det ju "diskriminering"...  ::) Notera i artikeln att hon hade med sin personliga assistent, eller "ledsagare" som de kallas. Jag uttalar mig inte om just de båda personerna i denna artikel, men många andra av dessa anställda vårdare förväntar sig ofta att det är bussföraren som ska fälla upp rampen ur golvet, så att även ledsagaren därefter kan åka gratis. Detta även när kön med 20-30 kontantbetalande enkelbiljettresenärer redan klivit på innan permobilen dök upp runt hörnet. Ifrågasätter föraren detta beteende med det enkla argumentet "utför du inte det arbete du har betalt för är du en vanlig passagerare och ska därför lösa biljett" blir de arga... :(

Ersa

Nu till mina egna "spökstadsbilder":


Busspoolen får ursäkta, men här syns det hur lite trafik de har i förhållande till Swebus och Veolia, iaf just i detta klockslag.


Endast två bussar på hela stationen.


De gamla infotavlorna var ej beredda på att informera om strejk. Denna text rullade ej, utan såg ut precis så här.


En öde stad.


Ännu mera öde på det stora sjukhuset.



Jonas

Det här med handikappanpassning är ett ganska stort problem överlag.
För att ta exemplet ovan så krävs det ju rätt stora ekonomiska resurser för att anpassa alla bussar så att de kan ta med en 200kg permobil. Som nämnts tidigare så ställer de bl.a krav på ordentliga fästanordningar och utbildning på hur dessa ska användas. Man kan ju tänka sig vilka skriverier det skulle bli om en permobil skulle välta i bussen eller ännu värre lossna vid en kollision och krossa de som sitter framför. Undra vilken man skulle skylla på då?
Nej sitter man i en permobil bör man nog åka färdtjänst.

Jag vågar säga det är omöjligt att anpassa hela samhället så att ALLA oavsett funktionshinder kan ta sig fram/in överallt till rimliga kostnader.
De visade ett program på tv för något halvår sedan, tror det var "bullshit", där de i USA provade tillgängligheten med en person som låg i en "järnlunga"(tror jag det hette).
Anordningen i fråga såg ut som ett stort rör ca 2,5m långt, 60-80cm i diameter och man såg bara huvudet på den som låg där i. Alltihop skjöts runt på en bårliknande ställning av 3-4 personer då det vägde en hel del.
Ni kan ju gissa hur det gick att försöka ta sig runt i affärer, restauranger, bussar m.m med en sådan...

Missförstå mig rätt nu, jag menar naturligtvis att man ska sträva efter att göra samhället mer tillgängligt för så många som möjligt, men det går inte att anpassa ALLTING så att det passar alla. Tänk bara på alla små butiker och affärer som skulle behöva bygga om sina entréer m.m för att få in personer med rullstolar än hellre då permobiler. Kolla bara i gamla stan i Stockholm hur det ser ut.


homer

Jag kan dela med mig av en personlig erfarenhet för något år sedan när en permobil ville på min lågentre buss med ramp,

föraren (av permobilen) snäste effektivt till passagerarna närmast dörren att fälla ut rampen så han kunde köra in, när han skulle ut var de samma melodi,  problemet  kom sen när rampen skulle tillbaka 2:a gången och de visade sig att den hade blivit böjd och inte passade i den lilla fickan i golvet...

yngrot

Nej permobiler hör inte hemma på en buss. Tänk en tvärbroms på en 90 väg och en permobil som kommer farande.......  de som är ivägen kommer inte att må så bra.....  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Eller värsta tänkbara scenariot: Hur skulle olyckan i Rasbo sett ut med en lös permobil i varje buss?

Greger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 10 juli 2008, 17:42:58 PM
Nu har strejken kommit till Västerbotten, med skriverier som följd.
Jessika verkar sova, så jag får väl göra ett "Jessika-inlägg" med medialänkar istället.  ;)


-------------------------------------------------

Nu till strejken. Gott om kommentarer:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=202023

Nu står bussarna stilla
http://www.folkbladet.nu/?p=113002



Du glömde den andra(tredje?) länstidningen...
http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article140887.ece

Hagri

Jag hade ett samtal meden av de unga funktionshindrade som är aktiv i Marschen för tillgänglighet. Deras uppfattning om tillgänglighet för rullstolar på bussar var att det finns rullstolslyft vid bakdörren. Ramper ansåg han inte var bra. Det kunde ställa till problem när han skulle ombord om det var regn eller snö.
Sedan behöver det inte vara en permobil, även en person + elrullstol kan komma upp i en vikt som inte är så långt ifrån de 200 kg som nämnts i tråden.
I USA och en del andra länder finns det en tuffare lagstiftning mot otillgänglighet som klassas som diskriminering. Vi är inte där ännu i Sverige men jag tror inte det är längt borta.