Huvudmeny

Nattligt byte

Startat av Yujin Zhang, 10 juli 2008, 10:47:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang





Efter att ha åkt en sväng på 429 och 424H igår kväll hamnade jag på en 474 vid Gustavsberg, på väg till Slussen. Strax efter avfarten Nacka trafikplats släpte föraren gasen och svängde höger. Motorn gav upp precis när vi hamnade på högra sida.

Ingen i bussen hade någon anning om vad som hände, allt de vet är att vi står still med motorn av. Föraren gjorde anrop till TL och TL sa att de skulle skicka en buss till; det var allt jag hörde då jag satt vid raden framför leden.

Minuterna går och förare sitter lugnt och tyst. Resenär efter resenär gick fram till förare och frågade vad som hände tills en gick fram och sa åt honom att han borde berätta för hela bussen. Gjorde han det? Nja...

Han stod upp, vände sig bakåt och började viska att jag knappast kunde höra något (så tänk inte ens på dem där bak då...). Sen skrek jag (ja, säg vad ni vill om det, jag ångrar mig inte) "prata högre så vi hör" och så pratade han en *anning* högre, tillräckligt högt att jag kunde uppfatta att vi fick soppatorsk... De där bak hörde ändå ingenting och jag fick säga till dem att dieseln tog slut och vi inväntar en annan buss.

Föraren sa också att TL har kontaktat alla bussar på väg in till Slussen att stanna för oss, och ironiskt nog, precis efter han sagt det blåste en 471 förbi oss... Snacka om sura resenärerna blev...

Hursomhelst, drygt en kvart senare dök 474 efter oss upp (den som jag egentligen borde ha tagit) och vi hoppade på den och hamnade till slut i Slussen drygt en kvart sen.

***
Att bussen får soppatorsk så här mitt på linje är något som jag har förståelse för för länge sen, men jag blev väldigt missnöjd på hur föraren behandlade det hela (rutinen med att informera oss resenärer?). Han hade inte minsta lust att berätta för oss:
1. Varför vi står still
2. Vad som skulle hända nu
3. Ev lösningar
Ettan behöver han visserligen inte berätta, men tvåan och ev trean är ett måste vid såna här tillfälle tycker jag, eftersom vi är inget mer än resenärer (okej, SLs kunder då) och det känns som att det är nästan hans skyldighet att berätta för oss om vidare åtangande, annars kan vi sitta kvar i bussen i evigheter... Just det här rutinen med att informera passagerare vid såna tillfälle, det måste Swebus öva på...

Sen det där med att kräva tre-fyra enskilda försök plus en uppmaning från en resenär att berätta för hela bussen, där kan vi snacka om riktigt service (...NOT!). Och så börjar jag också undra varför föraren inte pratade i högtalare så att hela bussen skulle höra? Kanske för den var trasig (som vanligt...)?

Hursomhelst, hela händelse, väldigt dåligt hanterad.

Fredde

Att han inte ropade ut kan ju kanske ber på att micken inte funkade... Har du tänkt på det? Finns några blå vagnar med den defekten nämligen.
Nu vet jag inte varför soppan inte räckte, men på det klart längsta omloppet räcker den nätt och jämt ihop om de som har kört på dagen inte varit för tunga på gasen.

Avgången från stan kördes sedan med 4680, inte varje dag det händer :-X ::)


Yujin Zhang

CitatDet är väldigt många som har olika "fobier" mot att tala inför större folkmassor och även att använda högtalarsystemet, inte bara bland bussförare.

Men det ingår väl i yrket/utbildning att man inte ska ha någon fobi mot att tala till folkmassor? Tänk om det blir en allvarlig olycka och då måste föraren ta ledningens roll ju innan räddningstjänsten kommer.

Yujin Zhang

CitatAtt han inte ropade ut kan ju kanske ber på att micken inte funkade... Har du tänkt på det? Finns några blå vagnar med den defekten nämligen.

Jag skrev: Kanske för den var trasig (som vanligt...)?

Fredde

CitatFungerar bränslemätaren någotsånär kan detta förebyggas genom tankning eller bussbyte, det brukar ju även märkas en tid innan det stannar helt, vid första indikation tankar man snarast, första bästa mack, Hydro i Henriksdal är ett bra alternativ ;)

Bakom hållplatsen utväg? Den är borta sen en tid tillbaka serru ;) Nej men visst, man bör ju ha lite koll på mätaren kanske. Sen tiden bakom lastbilsratten sitter det i min ryggrad. Men som man känner till finns det ju de som är så pass upptagna med att ratta bussen så allt annat kommer i "andra hand"...


Fredde

CitatAj då!  Det var ett bra ställe annars att fylla på när det missats....

Jo det kan jag tänka mig. Men nu får man söka sig till andra platser..


Fredrik Gelin

Citat från: Yujin Zhang skrivet 10 juli 2008, 11:01:47 AM
Men det ingår väl i yrket/utbildning att man inte ska ha någon fobi mot att tala till folkmassor?
Och hur skall man ta reda på det då?
Jag tvivlar på att den som har detta problem säger det spontant vid en intervju om denne vet att det kan innebära att han/hon inte får jobbet...

Citat från: Yujin Zhang skrivet 10 juli 2008, 11:01:47 AM
Tänk om det blir en allvarlig olycka och då måste föraren ta ledningens roll ju innan räddningstjänsten kommer.
Detta har hänt ett flertal gånger och jag har upplevt stora skillnader mellan hur en förare tacklar en sådan situation.
Att föraren skall vara räddningsledare tills räddningstjänsten kommer tror jag är en utopi, frågan är om det ens går att kräva i praktiken?
Naturligtvis måste någon organisera en ev. räddningsinsats innan räddningstjänsten kommer på plats, men min erfarenhet säger mig att det långt ifrån alltid är bussföraren som är bäst lämpad för denna uppgift...
//Fredrik

Karsten

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 juli 2008, 11:59:24 AM
Och hur skall man ta reda på det då?
Jag tvivlar på att den som har detta problem säger det spontant vid en intervju om denne vet att det kan innebära att han/hon inte får jobbet...
//Fredrik

Men allt det där märker väl ändå den som utbildar föraren i fråga? En handledare i trafik ska kunna ge ett utlåtande om personen är lämplig och besitter alla de kunskaper som krävs för att jobba som bussförare.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juli 2008, 11:14:55 AM
Fungerar bränslemätaren någotsånär kan detta förebyggas genom tankning eller bussbyte, det brukar ju även märkas en tid innan det stannar helt, vid första indikation tankar man snarast, första bästa mack, Hydro i Henriksdal är ett bra alternativ ;)

Det är tyvärr inte så lätt att få igenom vagnbyten längre. Om det beror på att alla bussar är lika trasiga eller om det beror på trafikledarnas möjlighet att hinna med att vara trafikledare låter jag vara osagt. I går försökte jag byta in 6120 eftersom den larmade för låg oljenivå vid vänstersvängar samt att det uppstod ett stort moln svart tjock rök när man startade varje gång. Jag bad att min avlösare skulle ta ut en ny vagn, men så blev ju inte fallet. Vagnbrist.... Jag lämnade in min felrapport till TL som konstaterade att det är något på gång med 6120, undrar när den rasar..

Verksamheten sköts inte proffsigt, så enkelt är det.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juli 2008, 12:19:26 PM
Hmm.

Kanske oljepåfyllning skulle ha stoppat symtomet ialla fall ;)

Jo, det håller jag med om. Föraren som löste av hade kört den för en vecka sedan med samma symptom, kör så länge det ryker! ???

Fredde

CitatDet är tyvärr inte så lätt att få igenom vagnbyten längre. Om det beror på att alla bussar är lika trasiga eller om det beror på trafikledarnas möjlighet att hinna med att vara trafikledare låter jag vara osagt. I går försökte jag byta in 6120 eftersom den larmade för låg oljenivå vid vänstersvängar samt att det uppstod ett stort moln svart tjock rök när man startade varje gång. Jag bad att min avlösare skulle ta ut en ny vagn, men så blev ju inte fallet. Vagnbrist.... Jag lämnade in min felrapport till TL som konstaterade att det är något på gång med 6120, undrar när den rasar..

Verksamheten sköts inte proffsigt, så enkelt är det.

Har inte denna packat ihop tidigare en gång, när CRT-filtret aldrig rengjordes? Har för mig jag har hört det på omvägar... Men den ligger i lä jämfört med 6166 när det gäller avgasernas nyans :-X ::)


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 10 juli 2008, 12:23:26 PM
Har inte denna packat ihop tidigare en gång, när CRT-filtret aldrig rengjordes? Har för mig jag har hört det på omvägar... Men den ligger i lä jämfört med 6166 när det gäller avgasernas nyans :-X ::)



Ja, och den har gått så i minst ett halvår. Man kan bli imponerad för mindre.

Fredde

CitatJa, och den har gått så i minst ett halvår. Man kan bli imponerad för mindre.

Jo det är sant. Men ett lätt tryck på gasen en varm dag vid broöppning av Danviksbron, jag är lättroad ;D


Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juli 2008, 12:27:22 PM
Det låter ju som att någon oljetätning är "gången" så att han förbränner olja, det märks ju oftast när motorn stått stilla en stund.

Sommaren med bättre fordonsläge brukar ju vara den tid då alla sådana bussar fixas till, jag åkte f.ö med en 18 vagn med sannolikt kommande lagerhaveri på turbon sist jag var i trakterna, men det hörs ju bara utifrån så det kan jag tänka mig att ingen märker innan det är försent, tiderna med anställda vagnprovare på depåerna är ju länge sedan förbi.

Lagerhaveri på turbon, hur låter det? Det är inte det som ger motorn en kulspruteliknande ljudupplevelse?

Fredde

CitatDet låter ju som att någon oljetätning är "gången" så att han förbränner olja, det märks ju oftast när motorn stått stilla en stund.

Sommaren med bättre fordonsläge brukar ju vara den tid då alla sådana bussar fixas till, jag åkte f.ö med en 18 vagn med sannolikt kommande lagerhaveri på turbon sist jag var i trakterna, men det hörs ju bara utifrån så det kan jag tänka mig att ingen märker innan det är försent, tiderna med anställda vagnprovare på depåerna är ju länge sedan förbi.

Ja när man har stått på tomgång en stund och sen gasar iväg är det inte en vit bil man har på sin vänstra sida... På sommaren lagar man avställda bussar som ska tas i trafik till hösttidtabellen. Det var den synen som mötte mig vid verkstan igår.

CitatDet är inte det som ger motorn en kulspruteliknande ljudupplevelse?

Syftar du på en viss B9S?