Sänkt körkortsålder fler förare

Startat av Peter Rost, 09 juli 2008, 18:22:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jonas M. Bobjörk


Krille

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 09 juli 2008, 19:56:41 PM
Men blir det bättre förare?

Inför man treårig gymnasieutbildning med inriktning buss lär "kvaliteten" på de förarna defenitivt vara högre än de som går "intensivkurser" för att kunna komma ut på fältet så fort som möjligt.

/K

RoTe

ELLER så höjer man lönerna och fixar bättre arbetsvillkor så kommer chaufförerna springandes!  ;)

Krille

Citat från: RoTe skrivet 10 juli 2008, 00:03:54 AM
ELLER så höjer man lönerna och fixar bättre arbetsvillkor så kommer chaufförerna springandes!  ;)

Hehe, man är ju på gång iaf !  8)

/K

RoTe

Citat från: Krille skrivet 10 juli 2008, 00:07:19 AM
Hehe, man är ju på gång iaf !  8)

/K

Kul att någon tror att det kommer ett vettigt avtal ur denna fejd... Jag tror dessvärre att det inte blir några egentliga förbättringar.

Magnus

Underlätta för oss som vill utbilda sig till busschaufför, det finns för få utbildningar och det är för svårt att komma in på dom. Fler KY-utbildningar som är CSN-berättigade.

bjalle

Citat från: Magnus skrivet 10 juli 2008, 16:57:17 PM
Underlätta för oss som vill utbilda sig till busschaufför, det finns för få utbildningar och det är för svårt att komma in på dom. Fler KY-utbildningar som är CSN-berättigade.

Kan bara hålla med här, med de nya YK reglerna som kommer i höst så kommer ingen ha råd att ta busskort privat

Martin Maltkvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 juli 2008, 17:01:48 PM
Kan bara hålla med här, med de nya YK reglerna som kommer i höst så kommer ingen ha råd att ta busskort privat
Vad skulle enbart nya YK för buss kosta?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bjalle

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 juli 2008, 19:11:45 PM
Vad skulle enbart nya YK för buss kosta?

Vet jag inte med 280 timmar kommer kosta

Johan Hansson

Körkortsåldern för buss tycker jag är helt okej och den borde inte sänkas.
20 år för att få övningsköra och 21 år för att få ta körkortet.

Jag tycker det skulle vara fel att en 18 åring som just tagit bilkörkort börja ta busskörkort direkt efteråt.
Personen hinner inte få någon erfarenhet i trafiken.

Jag håller själv på att ta busskort och räknar med att vara klar i september.
tog mitt bilkörkort när jag var 19 år och känner mig mycket säkrare och mer bestämd när jag sätter mig bakom ratten på en buss tack vare de de ca 2 åren jag nu haft mitt bilkörkort.




Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Krille

Citat från: Johan H skrivet 11 juli 2008, 10:21:10 AM
Körkortsåldern för buss tycker jag är helt okej och den borde inte sänkas.
20 år för att få övningsköra och 21 år för att få ta körkortet.

Jag tycker det skulle vara fel att en 18 åring som just tagit bilkörkort börja ta busskörkort direkt efteråt.
Personen hinner inte få någon erfarenhet i trafiken.

Jag håller själv på att ta busskort och räknar med att vara klar i september.
tog mitt bilkörkort när jag var 19 år och känner mig mycket säkrare och mer bestämd när jag sätter mig bakom ratten på en buss tack vare de de ca 2 åren jag nu haft mitt bilkörkort.

Du har många poänger där.
Problemet att få fram bra, motiverade förare snabbt kvarstår dock så länge åldern är 21 år.
Jag räknar med att vara klar med mitt busskort i december  8)

/K

JDS

Citat från: Johan H skrivet 11 juli 2008, 10:21:10 AM
Jag tycker det skulle vara fel att en 18 åring som just tagit bilkörkort börja ta busskörkort direkt efteråt.
Personen hinner inte få någon erfarenhet i trafiken.

Det är kanske inte alltid en nackdel. Om det man ska göra är att köra buss så finns det inget som säger att man nödvändigtvis blir bättre på det av att först inneha bilkörkort under en viss tid. Något sådant krav finns inte heller idag. Det handlar snarare om personlig mognad, fast man behöver inte ha tänkt rätt på den punkten. Det är mycket möjligt att en 18-åring med tre års trafikutbildning, trots bristande personlig mognad i övrigt, är en mycket säkrare yrkesförare än en 21-åring med tre veckors bussförarutbildning.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 11 juli 2008, 11:26:58 AM
Det är kanske inte alltid en nackdel. Om det man ska göra är att köra buss så finns det inget som säger att man nödvändigtvis blir bättre på det av att först inneha bilkörkort under en viss tid. Något sådant krav finns inte heller idag. Det handlar snarare om personlig mognad, fast man behöver inte ha tänkt rätt på den punkten. Det är mycket möjligt att en 18-åring med tre års trafikutbildning, trots bristande personlig mognad i övrigt, är en mycket säkrare yrkesförare än en 21-åring med tre veckors bussförarutbildning.

Vore det inte ett bra krav hellre att man ska ha haft sitt B-kort i ett visst antal månader innan man kan köra upp med D-behörighet? 3 veckors bussförarutbildning tyckte jag lät snålt. Min egen utbildning var på 9 veckor, och denna utbildning är numera utökad till 15 veckor.

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 11 juli 2008, 12:25:27 PM
Vore det inte ett bra krav hellre att man ska ha haft sitt B-kort i ett visst antal månader innan man kan köra upp med D-behörighet? 3 veckors bussförarutbildning tyckte jag lät snålt. Min egen utbildning var på 9 veckor, och denna utbildning är numera utökad till 15 veckor.

Varför skriver du det som svar på mitt inlägg? Jag har ju precis dissat den idén (vilket inte nödvändigtvis innebär att den är dålig) så jag är nog inte rätt person att diskutera den med!  8)