Skyltproblem på lokalbussarna - Umeå

Startat av julle, 08 juli 2008, 12:59:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Peter L

En liten fråga angående "alla" problem i Umeå. Jag tycker mig ana att man förutom bytet från Veolia till Swebus även har bytt radiosystem vilket förorsakat bekymmer. Har man även övergått till C90-skyltning eller fanns detta redan på Veolias tid? Det känns nämligen som en del av klagomålen egentligen inte har att göra med entreprenörsbytet i sig, men att det numer är standard att det ska klagas efter ett byte, i alla fall i media.

julle

Om jag har förstått det hela rätt så har Swebus i samband med övertagandet av trafiken dessutom fått införa ett nytt radiosystem därför att länstrafiken krävt det. Och som alla vet av erfarenhet så är det aldrig helt problemfritt att införa nya radio- eller biljettsystem, och inte heller att för en ny operatör att ta över ny trafik. Något krånglar alltid, men att därmed säga att Swebus har missköt trafiken i Umeå är naturligtvis en grov överdrift! Swebus kan ju knappast lastas för att länstrafiken "prackar på" dem ett nytt radiosystem mitt upp i trafikstarten...

Walter

Även problem med trasiga bussar? Är den B7L och B10LA som strular ? Herr Spejare kanske vet?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Johan Hansson

Citat från: julle skrivet 08 juli 2008, 15:40:10 PM
Om jag har förstått det hela rätt så har Swebus i samband med övertagandet av trafiken dessutom fått införa ett nytt radiosystem därför att länstrafiken krävt det. Och som alla vet av erfarenhet så är det aldrig helt problemfritt att införa nya radio- eller biljettsystem, och inte heller att för en ny operatör att ta över ny trafik. Något krånglar alltid, men att därmed säga att Swebus har missköt trafiken i Umeå är naturligtvis en grov överdrift! Swebus kan ju knappast lastas för att länstrafiken "prackar på" dem ett nytt radiosystem mitt upp i trafikstarten...

julle jag håller helt med dig.

Swebus har inte hjälpa att det blivit så här med tanke på hur snabbt det var från upphandlingen till trafikstart
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

Trasiga bussar är mestadels de i X-trafik- samt SL-lack ja. Jönköpingsvagnarna är det väldigt sällan bekymmer med, och Kalmarbussarna har tyvärr inte satts i trafik ännu.

Service och uppdatering av C90:n har Swebus inte mycket att göra med. Denna utrustning köptes in av Ultra på 90-talet, och efter att Connex tog över trafiken från Polarbuss juni 2006 ägs och sköts C90:n helt och hållet av Umeå kommun i samråd med Länstrafiken.

Det gamla analoga kommunikationsradiosystemet som Polarbuss köpte in på 80-talet har nu släckts ner helt. Det nya digitala radiosystemet köptes in av Veolia förra året i samråd med Länstrafiken. Detta tog sedermera Swebus över enligt villkoren i upphandlingen. Detta nya system har tyvärr haft en hel del barnsjukdomar (radioskuggor, dålig ljudkvalitet mm), vilket ibland leder till bekymmer då man ju valt att inte samköra de båda systemen i bussarna en tid. Man hann bara provköra det nya systemet i några få dagar innan det skulle vara inkopplat den 16 juni 2008. Den ansvariga leverantören av radiosystemet jobbar dock varje dag med att lösa problemen.

Biljettsystemet är helt och hållet Länstrafikens ansvar. Att detta krånglar har varken kommun eller trafikutövare med att göra.

Nu vet jag inte vad resenärerna i artikeln har för sorts synfel, för så här tydligt har nästan alla bussar skyltats under "krisen". Jag har då aldrig mött en buss utan linjesiffror i rutan. Hittar man trots de oranga skyltarna ändå inte rätt buss, och är för stum för att fråga föraren... ja, då kanske man bör stanna hemma?

Johan Hansson

Vad är det för radiosystem?

tetra eller
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa


Johan Hansson

tack för länken.

Avlyssningsfria radio eller ??
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.