Busslinjer Makedonien - Kroatien?

Startat av Fredrik Gelin, 08 juli 2008, 09:40:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Vet någon var man hittar tidtabell och/eller information om busslinjer mellan Makedonien och Kroatien?
Jag har via Skopjes respektive Dubrovniks motsvarigheter till Cityterminalen lyckats hitta lite tidtabeller, men ingen som går direkt mellan Makedonien och Kroatien.
Jag har lyckats hitta vag information via lonely planets forum att det skall gå en säsongsberoende busslinje mellan Skopje och Dubrovnik och det är den jag är intresserad av att få mer info om.

Som kuriosa tycker jag att Makedoniens turistråd(?) själva skriver en del tveksamheter om busstrafiken i landet.
Ett exempel är att de rekommenderar att man kollar upp bussen man skall åka med på busstationen innan man köper biljett och kliver på...
//Fredrik

Nico


Forna Jugoslavien var täckt av ett ganska finmaskigt nät av busslinjer som drevs i en 'god' kommunistisk anda. Varje län/distrikt hade sitt eget bolag och dessa trafikerade i princip rubbet inom sina egna områden samt att de givetvis ombesörjde trafiken till/från i sort sett alla större städer inom respektive del av landet. Delar av dessa bolag lever fortfarande kvar i både samhällsägd och i privat form, men beroende på gränsändringar mm. så har även linjesträckningarna ändrats i vissa fall. Likaså vagnparken som i vissa fall gått från dålig till usel.

Den mest troliga förbindelsen mellan Skopje och Dubrovnik går med ganska hög sannolikhet via antingen Sarajevo eller möjligen via Podgorica, men om det finns en sådan förbindelse så är jag tveksam till att den skulle hålla någon högre standard. Om den är säsongsbetonad så är den nämligen/troligen mest avsedd för de verkliga lågbudgetturisterna i inlandet och håller då troligen en standard som skulle få svenska myndigheter att gråta. Överlag kan man nog säga att den vagnpark som betjänar infödingarna i de sydligare (Kroatien och Slovenien alltså exkluderade) delarna av f.d. Jugoslavien i många fall tyvärr passerade bäst före datum för länge sedan. Fel och skador i en poliskontroll avhjälps ofta på platsen medelst ett par sedlar snabbt byter plats osv. Själv skulle jag nog än så länge undvika längre bussresor i regionen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Tack för ett utförligt svar!
Tåg verkar inte vara något bra alternativ heller ur geografisk synpunkt då järnvägen främst verkar vara nord/sydgående.
Det blir nog till att flyga via Belgrad även västerut verkar det som i så fall.
//Fredrik

Nico


Hyrbil kan vara ett alternativ om man utgår från någon av huvudstäderna, Belgad, Sarajevo m.fl. Där finns de flesta strre bolagen som Avis, Hertz osv. representerade och man får så att säga det man betalar för vilket betyder att man kan få tag i fordon som är helt OK. Däremot gäller det sedan att vänja sig vid körstilen... och sedan vänja sig av med den när man kommit hem.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Har kollat lite på nätet:

Buss verkar ju inte vara något alternativ som Nico säger.
Hyrbil verkar knepigt eftersom man måste genom Albanien eller Kosovo vilket inte verkar uppskattas av hyrbilsföretagen.
Flyg via Belgrad gick inte, men via Zagreb gick det bättre, så det lutar åt det alternativet trots omvägen.
//Fredrik