Strejken återupptas

Startat av Peter Erret, 08 juli 2008, 01:49:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 juli 2008, 11:37:32 AM
Nu är jag visserligen bara en "tillfällig resenär" men är ändå ganska *in* på det här:

Varför fanns det såna grupper som har in-tjänst ena vecka och ut-tj nästa? Låter så j-vligt onödigt tycker jag, både för förare och driften. Det känns som att det måste vara från förares håll som önskade detta (typ mer varierad körning, olika tid på dygnet osv.), för jag ser ingen vinst i för garaget att ha det så. Lättare om man har t.ex. fyra ut-tjänster året ut. På det sättet riskerar man inte nattvila eller veckovila...

Det finns dels en vilja från vissa förare att jobba blandat, det är väl bra om företaget kan tillgodose förarnas önskemål. Dels finns det en historisk aspekt från SL-tiden, där många jobbade In/Ut på femtedagsledigt eller K-system, och det var vad jag minns ganska populärt. Problemet är just att fridagen mellan In-perioden och Ut-perioden blev väldigt kort, men F+12 regeln fanns inte då. Det kan också vara så att uttjänsterna överlag är kortare än intjänsterna, av någon anledning, varför blandgrupper är ett bra sätt att jämna ut arbetstiden på.
Bra blandgrupper är ofta väldigt poulära, främst eftersom kvällspersonal kan få en extra fri kväll eller morgonpersonal få sovmorgon någon gång om de går på blandgrupp. Dåliga blandgrupper kan dock vara en riktig pina som inte lockar någon annan än de som inte får plats på andra grupper.

Fredde

Mellantjänster borde avvecklas... :-X ::)


Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 12:12:18 PM
Om man utgår från att man har dessa tider att fördela på 3 rader så skulle jag göra en kvällsvecka, en dagvecka och en morgonvecka, samt förhandla bort F+12 där det behövs med hänvisning till nattvilan, den är ju viktigare.
Slutdagen på v2 och v3 blir jag inte klok på i schemat ovan, den modellen har jag sällan stött på.
Ja, så skulle nog jag göra också men reglerna finns väl inte där för att förhandla bort dem? Schemat jag beskriver bygger på att det finns tre pass Må-fredag, och då måste det ju bli så där. Eventuellt kan man kasta om fredagarna V2 och V3, men det kvittar egentligen.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 12:12:18 PM

Ett Osloschema från 2004 kunde se ut så här:
v1: 1539-2537, 1528-2340, 1114-2011, 0540-1405, F, F, F
v2: 1114-2011, 0459-1255, F, 1528-2340, 1606-2429, 1101-1915, 0539-1212
v3: F. 1606-2429, 1528-2340, 1114-2011, 0523-1435, F, F
v4: 1528-2340, 1114-2011, 0541-1523, F, 1528-2340, 1418-2240, 1002-1608
v5: 0459-1255, F, 1512-2437, 1606-2429, 1114-2011, 0601-1435, F
Snittarbetstid 38 tim/v, detta var alltså en mkt populär grupp (enda oslogruppen) och helt helig.

Ja, den där gruppen ser helt okej ut. Jag förstår att den passar många. Men i vecka 2 är det faktiskt mindre än 9 timmars nattvila, svettigt men det kan nog funka eftersom man inte jobbat kväll innan mellantjänsten. Hur var det med 11-timmarsregeln 2004, i vecka 2 understiger nattvilan 11 timmar 3 ggr?

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 13:35:52 PM
Det jag menade var att en sådan 3 radersgrupp hade jag lagt invecka-mellanvecka-utvecka och förhandlat bort F+12 där det blev aktuellt, om då listgranskare och fack istället valt att lägga en annan lösning med tillgängliga tjänster som "Sitt eget" motförslag har det ju varit den fackliga organisationen som prioriterat F+12 mot nattvila, och det är väl så det går till även i dag.

Jag förstår hur du tänker, och jag håller med dig. En typisk S1-problematik. Jag hoppas att det är så man arbetar med listgranskningen, men jag vågar inte svära på det. Om förhållandet mellan fack och planering är kallt så lär nog planeraren lägga schema efter avtal för att slippa förhandla med ett fyrkantigt fackförbund, eller hur? Frågan får nog ses som hypotetisk eftersom jag inte har någon större insyn i hur förhållandet fack-företag är i tjänsteplaneringsfrågor i bussvärlden.

yngrot

En orsak till strjeken är ju att få till avtal som är likvärdiga oavsett vilket bolag du jobbaråt. Alla som vart med ett tag vet ju att det fanns många avtal på busssidan innan det började med anbud. Tyvärr har ju det blivit så att det avtal som var sämst har blivit nån norm för alla att sträva mot.... Tänk bara på hur många komunala bolag som slogs ut de första åren med anbud..... S-L hade ju bättre än resten av Sverige med all rätt. Sen kom väl Gbg och Malmö och efter det resten av de kommunala och SJ buss och sist Linjebuss med transport avtalet...förarna har ju förlorat på att inte alla avtal var lika dyra. Titta bara på ob som för några år sen ändrades till en usel nivå visserligen har de ökats på lite men för dåliga ändå... se på vården exvis de har mycket bätter ob än vi har. När detta ändrades fikc man ju jobba 3 dar på det nya storhelgsobet för att få lika mycket som en dag på det gammla. Vad hä'nde på ? JO ingen ville ju köra helger längre ....  Nattvilan som många skriver om är ju väldigt viktigt man måste ju hinna sova och även kunna träffa sin familj eller hur??  Och bor man en bit från garaget och skall köra säg en halvtimme hur mycket sova blir det då om man bara har 9 tim tills man börjar igen???  Nej ordentlig nattvila tack!!!
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 10 juli 2008, 00:33:42 AM
En orsak till strjeken är ju att få till avtal som är likvärdiga oavsett vilket bolag du jobbaråt.  * klipp * Sen kom väl Gbg och Malmö och efter det resten av de kommunala och SJ buss och sist Linjebuss med transport avtalet...

Det har ju i all kritik mot strejken inte blivit särskilt uppmärksammat att det Kommunal vill ha av de privata bussarbetsgivarna är samma uppgörelse som men redan träffat med de kommunala. Och det tycker jag är ett fullt rimligt krav. Om nu bussarbetsgivarna framhärdar så kommer sannolikt en uppgörelse att träffas som gör att de privatanställda får mindre betalt än de kommunalanställda. Vilket i sin tur kommer att göra det svårare för de kvarvarande kommunala bussbolagen att konkurrera vid upphandlingar.

Göteborg har fortfarande kvar sitt kommunala bussbolag och även om Linjebuss och Swebus tidvis gjort lite inbrytningar i deras trafik så har de i stort sett återtagit trafiken i Göteborgs stad igen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juli 2008, 09:30:14 AM
Det tokiga i detta är ju att det inte skedde någon samordning från början, de 8 kommunala bolagen som till största del bedriver stadstrafik o Färdtjänst har ju helt andra villkor jämfört med över 500 privata bolag som driver både linje och beställningstrafik av alla de slag.


Håller inte riktigt med där. Borås Lokaltrafik kör mycket regiontrafik också. Göteborgs Spårvägar likaså och de kör även beställningstrafik. Så även Skelleftebuss. Det är väl i stort sett bara Gamla Uppsala Buss och Luleå Lokaltrafik som till största delen bedriver stadstrafik.
Därför håller jag med om att det borde varit en samordning från början.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juli 2008, 09:57:39 AM
Det är nog bara Skelleftebuss som bedriver trafik jämförbar med många andra privata företag på landsbygden, Borås Lokaltrafiks regionlinjer är till största delen linjer med omloppstid under 3 timmar och då slipper man med automatik ramtidsproblematiken när bussarna och förarna  inte "hinner hem" på 13 timmar.

Det är möjligen en Älvsereds stationerad buss o förare som kan påverkas av 13 timmars ramtid, d.vs att man måste dela tjänsten i två eftersom föraren inte hinner hem igen innan de 13 timmarna har gått.

Jo, fast bussen som är placerad i Älvsered körs på underentreprenad av Buss i Väst/Horredstrafiken.
Det var närmast "som till största del bedriver stadstrafik" som jag opponerade mig mot. När det gäller ramtider har du förstås rätt frånsett att även Uddevalla Omnibus torde ha linjer med omloppstider på över tre timmar. Hur är det med Göteborgs Spårvägars Blå Express och t ex GUB:s linje 24?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)