Strejken återupptas

Startat av Peter Erret, 08 juli 2008, 01:49:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

tur man har en cyklen jag kommer inte sakna dom i Landskrona alls kan bara cykla ditt depån den 15 juli.

Möllers

Interbuss körs av swebus tror jag dom bryade köra ått swebus express ibland andra bussar med ifrån andra länder har jag sett i skåne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 08 juli 2008, 18:13:08 PM
Interbuss körs av swebus tror jag dom bryade köra ått swebus express ibland andra bussar med ifrån andra länder har jag sett i skåne.

Interbus ägs numera av Strömma och är alltså inte berörda av lagda varsel. Att de sedan kör förstärkningar åt Swebus Express liksom t ex Alternativ Trafik och Smålandsbussen gör har inte med saken att göra. Möjligen kan redan kontrakterade förstärkningskörningar köras om de körs av något anlitat företag, men det skulle ju innebära stora problem att sortera upp de resande som skulle åkt med förstärkningsbussarna.
De företag som kör för Swebus Express torde få nya uppdrag i form av att förstärka tågen. Exempelvis måste den ersättande tågtrafiken mellan Göteborg och Trollhättan/Öxnered fram till vecka 33 nu förstärkas om strejken blir av. Interbus kör denna för NSB-tågen medan Orusttrafiken kör den för SJ-tågen.
Swebus Express liksom Säfflebussen använder ett par bussar lackerade i deras respektive färger och som är registrerade i Norge.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Räknar jag rätt om jag tror att linje 71, som körs av Swebus, är den enda i innerstan som kommer trafikeras efter torsdag?


Christer K

Citat från: Peter Erret skrivet 08 juli 2008, 03:04:10 AM
De vill tydligen riskera kundernas liv även i fortsättningen genom att inte busschaufförerna skall få den vila som övriga anställda i landet har möjlighet till. De som jobbar 08:00 till 17:00 med en timmes matrast har en sk dygnsvila på 15 timmar, en busschaufför skall bara få nio timmars dygnsvila och sedan ratta kunder, bussbranchen sätter som vanligt säkerheten främst, må kunderna gå åt i ökade olyckor så behövs inte fler bussar i framtiden.

Det är helt i sin ordning om man följer detta som är EG:s förordning 3820/85 om kör och vilotider.
Dygnsvila
Under varje 24-timmarsperiod ska föraren ta en sammanhängande dygnsvila på minst 11 timmar. Dygnsvilan får reduceras till som minst 9 timmar högst tre gånger per vecka utan kompensation. 
En dygnsvila kan delas i två delar. Den första delen måste då vara minst 3 timmar och den avslutande delen minst 9 timmar.
Föraren kan avbryta en normal dygnsvila två gånger för att köra ombord eller köra av ett tåg eller en färja. Sådana avbrott får inte vara längre än en timme sammanlagt.
En reducerad dygnsvila får inte avbrytas.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2008, 18:26:31 PM
Interbus ägs numera av Strömma och är alltså inte berörda av lagda varsel. Att de sedan kör förstärkningar åt Swebus Express liksom t ex Alternativ Trafik och Smålandsbussen gör har inte med saken att göra. Möjligen kan redan kontrakterade förstärkningskörningar köras om de körs av något anlitat företag, men det skulle ju innebära stora problem att sortera upp de resande som skulle åkt med förstärkningsbussarna.
De företag som kör för Swebus Express torde få nya uppdrag i form av att förstärka tågen. Exempelvis måste den ersättande tågtrafiken mellan Göteborg och Trollhättan/Öxnered fram till vecka 33 nu förstärkas om strejken blir av. Interbus kör denna för NSB-tågen medan Orusttrafiken kör den för SJ-tågen.
Swebus Express liksom Säfflebussen använder ett par bussar lackerade i deras respektive färger och som är registrerade i Norge.


Ditt inlägg stämmer inte tillfullo.
Interbus bemannar vissa Swebus Express-turer med Swebus Express egna bussar, alltså ordinarieturer....så jag som timanställd på Interbus drabbas lite i tredje hand eller vad man skall kalla det, eftersom vi får mindre jobb - jag kör dessa turer själv ibland.
Dessa kan knappast köras, och inte heller förstärkningsturer ( precis som du skriver), planerade eller oplanerade även om företagen inte är uttagna i strejk...hur skulle det se ut?

Ulf Rådeström

Citat från: Christer K skrivet 08 juli 2008, 20:31:15 PM
Det är helt i sin ordning om man följer detta som är EG:s förordning 3820/85 om kör och vilotider.
Dygnsvila
Under varje 24-timmarsperiod ska föraren ta en sammanhängande dygnsvila på minst 11 timmar. Dygnsvilan får reduceras till som minst 9 timmar högst tre gånger per vecka utan kompensation. 
En dygnsvila kan delas i två delar. Den första delen måste då vara minst 3 timmar och den avslutande delen minst 9 timmar.
Föraren kan avbryta en normal dygnsvila två gånger för att köra ombord eller köra av ett tåg eller en färja. Sådana avbrott får inte vara längre än en timme sammanlagt.
En reducerad dygnsvila får inte avbrytas.
/ Christer K

Bra inlägg och klargörande, som dessutom inte har ett dugg med att riskera kundernas liv!
Avtalen är framförhandlade av båda parter, och 9 timmars dygnsvila är inget som helst konstigt - man får väl låta bli att sitta uppe vid datorn och kolla på Buss Snack dom gångerna helt enkelt o gå o lägga sig istället  :)

Möllers

jag brykade vara är på natten vardag till 400-500 är en nattmäniska.

Jo

Är det någon som har en hum om hur som anslutningsgraden till kommunal är på SwebusEx. resp. Säfflebussen?

Christer Göransson

9 timmar mellan arbetspassen är inte samma sak som att man kan sova 8-9 timmar.
Säg tex att du kör i Täby. och börjar i Åkerbydepån. Om du kör bil till jobbet ställer du bilen där och börjar jobba.
Har du otur (vilket händer regelbundet) slutar du vid Danderyds Sjukhus 9 timmar innan du ska börja jobba igen.
Då ska du först ta dig från Danderyds Sjukhus till Åkerbydepån på din fritid, för att kunna hämta bilen och köra hem.
Innan du är hemma kan det ha gått 30-45 minuter, beroende på om det finns någon förbindelse inom rimlig tid, och hur långt du bor från Åkerbydepån.
Sedan är det dags för middag, och sedan gå och lägga sig, säg att det tar ytterligare 30-45 minuter.
Nästa morgon är det dags att gå upp, äta frukost, göra sig i ordning i övrigt och köra till jobbet. Tar säkert 45 minuter till en timme.
9 timmar minus 45 minuter minus 45 minuter minus 1 timme, kvar 6 och en halv timme.

Detta kanske tre gånger i veckan, när man jobbar i snitt 5 dagar i veckan, dvs det kan inträffa mellan nästan alla arbetspass varje vecka.

Inte kul och inte speciellt trafiksäkert.

/Christer

homer

#25
Citat från: Fredde_J skrivet 08 juli 2008, 19:44:39 PM
Räknar jag rätt om jag tror att linje 71, som körs av Swebus, är den enda i innerstan som kommer trafikeras efter torsdag?




73:an lär väl också gå

men de beror ju på hur varslet är lagt, de är antigen garagen som är varslade eller vissa nummer

Magnus_J

73an går enligt SL.se

http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=13076

CitatDe busslinjer som berörs av en eventuell strejk är:

Linje 1 mellan Stora Essingen och Frihamnen

Linje 2 mellan Sofia och Norrtull

Linje 3 mellan Karolinska sjukhuset och Södersjukhuset

Linje 4 mellan Radiohuset och Gullmarsplan

Linje 40 mellan Reimersholme och Stora Lappkärrsberget

Linje 42 mellan Karlbergs station och Radiohuset

Linje 43 mellan Ruddammen och Tanto

Linje 44 mellan Ruddammen och Skansen

Linje 47 mellan Tomteboda och Waldemarsudde 

Linje 49 mellan Fridhemsplan och Stora Essingen

Linje 53 mellan Roslagstull och Henriksdalsberget 

Linje 55 mellan Hjorthagen och Sofia 

Linje 56 mellan Hornsberg och Hakberget 

Linje 59 mellan  Karolinska sjukhuset och Centralen

Linje 62 mellan Fredhäll och Storängsbotten

Linje 65 mellan  Norra station och Skeppsholmen

Linje 66 mellan Reimersholme och Sofia

Linje 69 mellan Fridhemsplan och Blockhusudden

Linje 69 K mellan Fridhemsplan och Kaknästornet

Linje 70 mellan Odenplan och Frösundavik

Linje 72 mellan Karlbergs station och Frihamnen

Linje 74 mellan Mariatorget och Sickla udde

Linje 76 mellan Ropsten och Norra Hammarbyhamnen

Linje 77 mellan Liljeholmen och Karolinska sjukhuset

Nattlinje 91 mellan Stora Essingen och Frihamnen

Nattlinje 94 mellan Radiohuset och Gullmarsplan

Nattlinje 96 mellan Odenplan och Sickla udde

Linje 133 Liljeholmen och Ekensberg

Linje 134 mellan Liljeholmen och Östbergahöjden 

Linje 135 mellan Hägersten och Vårbergs centrum

Linje 141 mellan Telefonplan och Långsjö

Linje 142 mellan Telefonplan och Älvsjö station

Linje 143 mellan Liljeholmen och Högdalen 

Linje 144 mellan Fruängen och Gullmarsplan

Linje 147 mellan Liljeholmen och Hökmossen

Linje 152 mellan Älvsjö station och Bromma flygplats

Linje 153 mellan Fridhemsplan och Bredäng

Linje 160 mellan Gullmarsplan och Liljeholmen 

Linje 161 mellan Gröndal och Bagarmossen

Linje 163 mellan Sätra industri och Kärrtorp

Ringlinje 164 Södersjukhuset-Gullmarsplan-Valla torg-Årsta torg-Gullmarsplan-Södersjukhuset

Linje 165 mellan Liljeholmen och Farsta C 

Linje 167 mellan Älvsjö station och Farsta C 

Linje 168 mellan Gullmarsplan och Östbergahöjden

Linje 173 mellan Skarpnäck och Skärholmen

Linje 180 mellan Kärrtorp och Orhem 

Linje 181 mellan Skarpnäck och Farsta strand

Linje 182 mellan Hökarängen och Sköndalsbro

Ringlinje 183 på Skogskyrkogården

Ringlinje 184 Farsta C-Filipstadsbacken-Farsta strand-Farsta C

Ringlinje 185H Farsta C-Farsta gård-Västboda-Farsta C

Ringlinje 185V Farsta C-Västboda-Farsta gård-Farsta C

Linje 188 mellan Gullmarsplan och Sköndal

Nattlinje 190 mellan Sergels torg och Farsta strand

Nattlinje 191 mellan Sergels torg och Norsborg

Nattlinje 192 mellan Sergels torg och Fruängen

Nattlinje 193 mellan Sergels torg och Farsta strand

Nattlinje 194 mellan Sergels torg och Bagarmossen

Nattlinje 195 mellan Sergels torg och Hagsätra



Eventuellt kan även vissa turer på linjerna 507, 811 och 833 beröras av strejken.

Linje 73 mellan Ropsten och Karolinska sjukhuset går som vanligt, liksom övriga SL-bussar och spårtrafik i länet. 


Johan Hansson

Tycker de kan ta ut hela sverige.

för då får man hoppas de sätter igång och börja förhandlar till vettiga avtal
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Christer Göransson

Det är säkert inte vanligt att det förekommer, men bara tanken på att det skulle kunna förekomma helt lagligt sänder rysningar utmed min rygg.

Ett annat (autentiskt) exempel på horribla viloförhållanden är när den som jag pratat med jobbade 6.30-14.30 och sedan skulle börja jobba 23.30 samma kväll igen! Och jobba till 7.30/8.00-tiden nästa morgon.
Hur trafiksäker är en sådan person?
Detta är säkert inte väldigt ymnigt förekommande, men bara en gång är egentligen för mycket.

Annars är det ju som att säga "han somnade visserligen bakom ratten i en fullsatt ledbuss, men han har ju bara 9 timmars nattvila en gång varannan vecka, så det är ju OK?

/Christer

Peter Rost

Har  bussförare  varit  ute  i  strejk  tidigare, alltså  före  1999?

/Peter