Strejken återupptas

Startat av Peter Erret, 08 juli 2008, 01:49:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Strejken återupptas på torsdag 10 juli kl 00:00

Peter Rost

#1
Parterna  har  "strandat"  med  andra  ord.

/Peter

Fredde

CitatStrejken återupptas på torsdag 10 juli kl 00:00

Är du grillmästare denna gången också? ;)

CitatParterna  har  "strandat"  med  andra  ord.

/Peter

Stämmer bra det, gäller att kolla upp nu hur man rattar vid den tidpunkten...

Med oss tar vi även Västerbottens län vid samma tillfälle.


Peter Erret

Citat från: Fredde_J skrivet 08 juli 2008, 02:13:33 AM
Är du grillmästare denna gången också? ;)

Stämmer bra det, gäller att kolla upp nu hur man rattar vid den tidpunkten...

Med oss tar vi även Västerbottens län vid samma tillfälle.


Skulle tro det, blir väl det på torsdag em och fredag em. Sedan blir det "tyvärr" SEMESTER! ;D

Fredde

CitatSkulle tro det, blir väl det på torsdag em och fredag em. Sedan blir det "tyvärr" SEMESTER! ;D

Ja om strejken blir långlivad så är kanske ett tyvärr befogat 8) Själv har jag några dagar i nästa vecka kvar också... möjligen med korvgrillning ::)



Peter Erret

De vill tydligen riskera kundernas liv även i fortsättningen genom att inte busschaufförerna skall få den vila som övriga anställda i landet har möjlighet till. De som jobbar 08:00 till 17:00 med en timmes matrast har en sk dygnsvila på 15 timmar, en busschaufför skall bara få nio timmars dygnsvila och sedan ratta kunder, bussbranchen sätter som vanligt säkerheten främst, må kunderna gå åt i ökade olyckor så behövs inte fler bussar i framtiden.

Peter Rost

Vid  strejken 1999  var  väl  ramtiden  16  timmar?

/Peter

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 08 juli 2008, 02:13:33 AM
Med oss tar vi även Västerbottens län vid samma tillfälle.

Inte bara Västerbotten, utan även Kustbussarna/Norrlandskusten drabbas i Västernorrland och Norrbotten:

"Norrlandskusten och Kustbussen är en länsöverskridande trafik med personal stationerad i Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten. Veolia Transport Sverige AB har beslutat att lockouta den personal som inte är stationerad i Västerbotten. Detta innebär att vid en eventuell konflikt kommer all trafik även att stanna på linjerna 10, 20 och 100."
http://tabussen.nu/default.asp?P=1707&nar=2008

Yujin Zhang

Med risk för OT:

Och på SLs hemsida har de åter använt färgbilden på blå B9S på linje 445 (har varit s/v under strejktiden). Snacka om bra reklam för marknadsförning av deras blåbusslinjer.  ::)

Knallhatt

Citat från: Peter Erret skrivet 08 juli 2008, 03:04:10 AM
De vill tydligen riskera kundernas liv även i fortsättningen genom att inte busschaufförerna skall få den vila som övriga anställda i landet har möjlighet till. De som jobbar 08:00 till 17:00 med en timmes matrast har en sk dygnsvila på 15 timmar, en busschaufför skall bara få nio timmars dygnsvila och sedan ratta kunder, bussbranchen sätter som vanligt säkerheten främst, må kunderna gå åt i ökade olyckor så behövs inte fler bussar i framtiden.

Nu börjar jag bli lite trött på den här debatten om nattvilan. Visst, jag håller i mångt och mycket med om att nio timmars nattvila är kort - absolut är det så.
Men glöm inte att det faktiskt står i avtalet att det är tillåtet. Avtalet har TVÅ parter - arbetsgivare OCH facket. Det är inte bara arbetsgivaren som har skrivit avtalet. Facket har faktiskt OCKSÅ undertecknat det.

Men det är inte så att det är en nedgång till nio timmar alla nätter. Hur ofta det får nedgå till nio regleras i avtalet.

Det är inte frågan om att utnyttja ett avtal, det är frågan om att hålla sig inom ett avtal som har två parter. Att det sen kommenteras som "att visserligen står det så i avtalet, men det var ju inte meningen att det skulle användas i praktiken..." är, enligt min mening, lite väl naivt.

Cero

Citat från: Peter Erret skrivet 08 juli 2008, 03:04:10 AM
De vill tydligen riskera kundernas liv även i fortsättningen genom att inte busschaufförerna skall få den vila som övriga anställda i landet har möjlighet till. De som jobbar 08:00 till 17:00 med en timmes matrast har en sk dygnsvila på 15 timmar, en busschaufför skall bara få nio timmars dygnsvila och sedan ratta kunder, bussbranchen sätter som vanligt säkerheten främst, må kunderna gå åt i ökade olyckor så behövs inte fler bussar i framtiden.

Men inte har en person med nio timmars dygnsvila suttit 15 timmar bakom ratten? Har inte den personen haft en längre paus mitt i arbetspasset? Många av de som arbetar 8-17 kör faktiskt fullt hela tiden och är många gånger också rätt slut efteråt även om det kan vara svårt att tro. Möjligheterna till paus är i många fall begränsade och även om man uppfattar det som att bussförare har den värsta arbetsmiljön är många andra miljöer bedrövliga, exempelvis skräniga butiker, unkna kontorslandskap utan ventilation, etc. Dessutom drabbas fler kontorsarbetare än man kan tro av kvällsarbete eller chefens samtal på kväll och helger. Många förväntas vara i tjänst alltid och väljer också att ta den smällen i utbyte mot bättre villkor såsom semester, lön eller större möjligheter att avvika på arbetstid för personliga ärenden.

Sedan kan man som utomstående undra varför tiden för dygnsvilan så drastiskt försämrats till i år? För om den varit så här dålig förr om åren antar jag att facket hade reagerat betydligt tidigare.

Och det är väl lika illa att åka med en förare som haft kort dygnsvila som att åka med förare som så intensivt hatar sitt jobb och sin arbetsgivare som tycks vara fallet med bussförarna.

CS

Citat från: Cero skrivet 08 juli 2008, 11:43:39 AM
Men inte har en person med nio timmars dygnsvila suttit 15 timmar bakom ratten? Har inte den personen haft en längre paus mitt i arbetspasset? Många av de som arbetar 8-17 kör faktiskt fullt hela tiden och är många gånger också rätt slut efteråt även om det kan vara svårt att tro. Möjligheterna till paus är i många fall begränsade och även om man uppfattar det som att bussförare har den värsta arbetsmiljön är många andra miljöer bedrövliga, exempelvis skräniga butiker, unkna kontorslandskap utan ventilation, etc. Dessutom drabbas fler kontorsarbetare än man kan tro av kvällsarbete eller chefens samtal på kväll och helger. Många förväntas vara i tjänst alltid och väljer också att ta den smällen i utbyte mot bättre villkor såsom semester, lön eller större möjligheter att avvika på arbetstid för personliga ärenden.

Sedan kan man som utomstående undra varför tiden för dygnsvilan så drastiskt försämrats till i år? För om den varit så här dålig förr om åren antar jag att facket hade reagerat betydligt tidigare.

Och det är väl lika illa att åka med en förare som haft kort dygnsvila som att åka med förare som så intensivt hatar sitt jobb och sin arbetsgivare som tycks vara fallet med bussförarna.

Det har inte drastiskt försämrats till iår, och det är inte alla som vantrivs så fruktansvärt som det verkar utåt. Sen så är kraven kommunal vill ha igenom ingenting som kommer göra arbetsplatsen bättre, snarare tvärtom. Och anledningen till det är att man inte tänker ett steg längre. Vad blir effekten i tjänsterna om dygnsvilan måste vara 11h? Vad blir effekten av att ramtiden kortas till 13h?

Anledningen att det bryter ut nu är i min syn att kommunal vill visa den "makt" man har och att man gör som man vill. I det snacket som pågick flera veckor innan strejken stod det ganska klart att det skulle bli strejk, att nu var det dags att visa styrka och sätta arbetsgivaren på plats, och detta var t.o.m. innan de varslat om det.

När sedan fackliga representanter gör uttalande som "antingen är man med oss eller så är man emot oss" på garaget, ger det ganska kraftiga vibbar av någon form av maffia-verksamhet.

Ja jag vet, ni blir nu skitsura på detta inlägg för att det är ganska kraftigt skrivit. Men det är så det ser ut och jag har på inget sätt överdrivet. Jag är ganska trött på allt gnäll på att det är så dåligt från folk som egentligen hamnat i helt fel branch från början, men som inte har driv nog att göra något åt sin situation utan nöjer sig med att leva i missnöje. Detta gör tyvärr en ganska tråkig arbetsmiljö och drar till viss del ner oss andra som egentligen trivs med jobbet.

//CS

Olle

Dock drabbas inte Stockholm så hårt den här gången:

från kommunals webbplats:

Från klockan 00.00 den 10 juli, Stockholms innerstad: Busslink ABs depåer Söderort, Söderhallen och Hornsberg
Från klockan 00.00 den 10 juli, Västerbottens län: Swebus AB och Veolia Transport Sverige AB
Från klockan 00.00 den 15 juli, Skåne: Arriva Sverige AB, Swebus AB, Veolia Transport Sverige AB samt Bergkvarabuss AB
Från klockan 00.00 den 18 juli, omfattas följande bussföretags verksamhet i hela landet: Flygbussarna AB - dock inte trafiken till och från Skavsta flygplats och inte heller charter verksamheten - Swebus Express AB och Säfflebussarna AB

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olle skrivet 08 juli 2008, 15:05:53 PM
Dock drabbas inte Stockholm så hårt den här gången:

från kommunals webbplats:

Från klockan 00.00 den 10 juli, Stockholms innerstad: Busslink ABs depåer Söderort, Söderhallen och Hornsberg
Från klockan 00.00 den 10 juli, Västerbottens län: Swebus AB och Veolia Transport Sverige AB
Från klockan 00.00 den 15 juli, Skåne: Arriva Sverige AB, Swebus AB, Veolia Transport Sverige AB samt Bergkvarabuss AB
Från klockan 00.00 den 18 juli, omfattas följande bussföretags verksamhet i hela landet: Flygbussarna AB - dock inte trafiken till och från Skavsta flygplats och inte heller charter verksamheten - Swebus Express AB och Säfflebussarna AB


Undrar vad Säfflebussarna är för ett företag. Har jag aldrig hört talas om. Däremot känner jag till ett som heter Säfflebussen.  ::)
Detta innebär lysande tider för Bus4you, som väl blir ensamma om expressbusstrafiken mellan Stockholm och Göteborg. Om nu inte något annat bussbolag snabbt etablerar sådan trafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)