Huvudmeny

69K Kaknästornet

Startat av Bussmicke, 06 juli 2008, 23:10:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nils-Bertil

Hej !
Veckan innan strejk var hustrun och jag turister i Huvudstaden. Köpte ett Stockholmskort som gav oss tillgång till många aktiviteter i stan. Bl.a besökte vi Kaknästornet och vi åkte Linje 69 K dit.
Som turist upplevde inte vi det som krångligt alls - linje 69 K Kaknästornet - ja då tar vi den. När vi skulle åka tillbaka tog vi bussen som kom utanför tornet och hamnade i stan igen. Enkelt att vara turist. Föraren var positiv och svarade tålmodigt på frågorna han fick från resenärer med olika språk och dialekter. Helt OK ! :) :)
mvh/nils

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 14:03:38 PM
Fördelen för turister är att det är lätt att kommunicera ut vilken buss som är den rätta, ska man till Kaknästornet så tar man bussen som har den texten i skyltskåpet, samma med Skansen t.ex.

Försök att enkelt och snabbt förklara för en turist, gärna utländsk, kanske inte engelskspråkig hur man åker till Nynäshamn idag t.ex, "Västerhaninge" och sedan "Ersättningsbuss". Suck....

Om man bara får dem till pendeltåget så brukar det inte vara några problem! Där finns ju kartor att titta på och även om de inte fattar att de ska åka buss från Västerhaninge, så märker de det när de kommer dit. Och på den bussen står det väl "Nynäshamn"?

Lars

När ja körde i Stockholm hette linjen 69X

E korvgubben vid kaknästornet kvar?  Han bjudde alltid föraren på en korv!


Lars

Peter Rost

På  sjuttiotalet  gick  69X, Norrmalmstorg-Kaknästornet, och  med  Büssing  förstås. ;)

När  togs  X  bort, nån  som  vet?

/Peter

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Rost skrivet 07 juli 2008, 23:10:44 PM
På  sjuttiotalet  gick  69X, Norrmalmstorg-Kaknästornet, och  med  Büssing  förstås. ;)

När  togs  X  bort, nån  som  vet?

/Peter

Mina tidigaste SL-minnen är från början på 1980-talet. På den tiden åkte jag till Kaknästornet men inte såg jag Büssing där. Det var mest Säffle på den linjen. När slutade man med Büssing till Kaknästornet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

#20
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 juli 2008, 23:26:05 PM
Mina tidigaste SL-minnen är från början på 1980-talet. På den tiden åkte jag till Kaknästornet men inte såg jag Büssing där. Det var mest Säffle på den linjen. När slutade man med Büssing till Kaknästornet?

Bör  ha  varit  omkring 1982, då  Hornsberg  slopade  H32:orna  Büssing. Ibland  förekom  även  Leyland  (H34)  på  69:an, men  det  var  mer  sällsynt, om  jag  minns  rätt.

/Peter 

Jimmy

Dags för en linjehistorik igen...
Jimmy

Linje 69



Mange_buss

F*n vilka snygga bilder...

Ibland blir man så trött på gotland, eftersom det knappt finns några nya bussar att fota, och man kan inte bara ge sig ut på en "fotoutflykt" för att fota bussar, eftersom det är mycket osäkert oom man ens träffar på en buss  ::) >:(

Har aldrig sett denna individ i innerstan för (inte någon annanstans heller, för den delen  :P)
Är det inte 50xx och 51xx som mest kör i innerstan av MaxCi-bussarna???

Leif D

Citat från: Mange_buss skrivet 03 augusti 2008, 14:22:27 PM
F*n vilka snygga bilder...

Ibland blir man så trött på gotland, eftersom det knappt finns några nya bussar att fota, och man kan inte bara ge sig ut på en "fotoutflykt" för att fota bussar, eftersom det är mycket osäkert oom man ens träffar på en buss  ::) >:(

Har aldrig sett denna individ i innerstan för (inte någon annanstans heller, för den delen  :P)
Är det inte 50xx och 51xx som mest kör i innerstan av MaxCi-bussarna???

Du har så rätt så, o det är ju därför detta är så fina bilder, just för att det inte är en Stockholms-MaxCi......
Utan en av de som kommer från landets andra spårvägsstad.

Utdrag från Svensk Busshistoria:
Chassinummer             1823723
Registreringsnummer    AGB003
Årsmodell                    1995
Registreringsdatum    1994-09-14
Chassitillverkare            Scania
Chassityp                    CN113CLL
Karosstillverkare            Scania Bussar AB
Karosstyp                    MaxCi
Karossnummer            0136
Dörrar                    2-2-1
Längd                    11700
Bredd                    2600
Axelavstånd            6000
Tjänstevikt            11300
Totalvikt                    17300
Hästkrafter            260
Bränsle                    Etanol
Passagerare            35+45
Motor                    Scania DSI11 E01
Växellåda                    D863.2 4Y/60
Bakaxelutväxling            4,10
Ägarhistorik            Norrköping-Linköping Trafik AB 6344
1994-11-01                Näckrosbuss AB 6344
2000-01-01                Busslink i Sverige AB 6344 >6528

;-)

Mange_buss

Citat från: Leif D skrivet 03 augusti 2008, 15:04:37 PM
Du har så rätt så, o det är ju därför detta är så fina bilder, just för att det inte är en Stockholms-MaxCi......
Utan en av de som kommer från landets andra spårvägsstad.

Utdrag från Svensk Busshistoria:
Chassinummer             1823723
Registreringsnummer    AGB003
Årsmodell                    1995
Registreringsdatum    1994-09-14
Chassitillverkare            Scania
Chassityp                    CN113CLL
Karosstillverkare            Scania Bussar AB
Karosstyp                    MaxCi
Karossnummer            0136
Dörrar                    2-2-1
Längd                    11700
Bredd                    2600
Axelavstånd            6000
Tjänstevikt            11300
Totalvikt                    17300
Hästkrafter            260
Bränsle                    Etanol
Passagerare            35+45
Motor                    Scania DSI11 E01
Växellåda                    D863.2 4Y/60
Bakaxelutväxling            4,10
Ägarhistorik            Norrköping-Linköping Trafik AB 6344
1994-11-01                Näckrosbuss AB 6344
2000-01-01                Busslink i Sverige AB 6344 >6528



Ok, tack...

Trevligt om främmande bussar skulle komma till gotland innan hela busslasset åker till andra destinationer (eller Hölö  ;D)

Gissa om jag kommer ut med kameran den 1 Juli nästa år, då samtliga gotlandsbuss-bussarna anländer   ::) :D :D :D :)
Då blir det knäppa av...

homer


Carl W

När bytte sista biten på Strandvägen namn till Dag Hammarskjölds väg?

Ersa

Citat från: Carl W skrivet 04 augusti 2008, 10:10:48 AM
När bytte sista biten på Strandvägen namn till Dag Hammarskjölds väg?

Kan inte ha varit alltför länge sedan. På Berwaldhallens hemsida står fortfarande båda adresserna med:
"Dag Hammarskjölds väg 3 (f.d. Strandvägen 69)"

och på Google Maps står det Strandvägen mitt i Dag Hammarskjölds väg:
http://maps.google.se/maps?q=Dag+Hammarskj%C3%B6lds+v%C3%A4g+Stockholm&hl=sv&ie=UTF8&ll=59.333014,18.102357&spn=0.004947,0.019312&z=16&iwloc=addr

Jimmy

Hej.
Enligt ett dokument från Stockholms Stadsbyggnadskontor så togs beslutet till nya namnet Dag Hammarskjölds Väg 1998-11-02.
Namnet fanns med på SL Stockholmskartan 1999, men skyltarna kom upp senare.
I alla fall år 2002 var de på plats.

Jimmy