Författare Ämne: SV: En enda entreprenör i ett län  (läst 1989 gånger)

Richard1250

  • Gäst
SV: En enda entreprenör i ett län
« skrivet: 06 juli 2008, 10:59:39 AM »
Det är tragiskt när ett bolag vinner majoriteten av en anbudsupphandling som i dett fallet Bergkvarabuss gjorde.
Det snedvrider konkurrensen, samma sak var det i Halland förra upphandlingen då Swebus tog nästan all trafik i länet.

Det kan ju inte vara bra att fästa sig vid en entreprenör på hela området.
Majoritetstrafik blir det då och komkurenssen sätts ur spel men det är som vanligt när pengarna styr.

Utloggad Jan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3648
  • Snabbussar, det vill kunden ha!
SV: en enda entreprenör
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2008, 13:38:26 PM »
Det finns ju väldigt stora fördelar med att ha färre avtalsparter, allrahelst för Försvarsmakten som har verksamhet utspridd över hela riket, att kunna ringa till ett enda nummer istf för att administrera kanske 30 olika morparter.

När det gäller normal upphandlad kollektivtrafik är det oftast i sakens natur att man hamnar i slutresultat som Halland, Blekinge, Jämtland, Dalarna, Värmland, Gotland etc eftersom det finns så pass stora samordningsfördelar och därigenom stora möjligheter att lämna en hyfsat stor kombinationsrabatt om man erhåller hela trafikuppdraget

Det är bra för LHM men inte för den enskild resenären. Undantaget så kanske den enskilde slipper prishöjningar enkomt.
I branschen 35 år

Utloggad Jan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3648
  • Snabbussar, det vill kunden ha!
SV: en enda entreprenör
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2008, 13:47:02 PM »
Vad är nackdelen för den enskilde med att i Jämtland innebär busstrafik= KR och i Dalarna =Swebus?

Nu är det så Lars att KR är inte själv i Jämtland. Tar vi Blekinge där Swebus var själv innan och Bergkvara nu så har inte detta varit till fördel för den enskilde, jag vill inte gå in på vad som är fel i detta forum.
I branschen 35 år

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4619
SV: En enda entreprenör i ett län
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2008, 14:31:05 PM »
I Jämtland har KR snart alla kontrakt utom Åre kommun och Tvärflöjten (Linje 40 Östersund-Örnsködsvik) som Centrala Buss har kvar.

För bussförare innebär det iaf mer variation om man kör för ett företag som har många olika kontrakt med en huvudman, och företaget kan dessutom merutnyttja och flytta runt sina vagnar bättre (förutom Jämtland då).

Utloggad Muk

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2091
    • www.makuhr.se
SV: en enda entreprenör
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2008, 14:47:22 PM »
Det är bra för LHM men inte för den enskild resenären. Undantaget så kanske den enskilde slipper prishöjningar enkomt.

Jag har varit enskild resenär i Blekinge hos både Swebus och Bergkvarabuss. Jag tycker bägge dessa har skött sitt åtagande bra. Blekingetrafiken som huvudman är väl däremot lite väl visionlös i sitt tänk, då lösningen på allt är indragna linjer och höjda priser.  ::)
http://www.makuhr.se blogg och bildgalleri som uppdateras ibland

Utloggad Jan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3648
  • Snabbussar, det vill kunden ha!
SV: en enda entreprenör
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2008, 15:15:14 PM »
I Princip har KR med "dotterbolag" liknande marknadsandel i Jämtland som Bergkvara har i Blekinge, Swebus i Halland och Dalarna men mindre än vad Gotlandsbuss kommer att på Gotland

Lars, när är nästa upphandling i Jämtland/Härjedalen?
I branschen 35 år

Utloggad Jan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3648
  • Snabbussar, det vill kunden ha!
SV: en enda entreprenör
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2008, 17:54:51 PM »
2010 är väl KR:s kontrakt förlängda till inkl 45 o 63

Tack för det!
I branschen 35 år

Utloggad Jo

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1148
SV: en enda entreprenör
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2008, 21:08:26 PM »
Nu är det så Lars att KR är inte själv i Jämtland. Tar vi Blekinge där Swebus var själv innan och Bergkvara nu så har inte detta varit till fördel för den enskilde, jag vill inte gå in på vad som är fel i detta forum.

Jo det är klart att som förare finns det ju i princip bara en arbetsgivare att vända sig till.(Frånsett vissa marginella familjeföretag) Det minskar ju också valmöjlgheten vid bussbeställning för föreningar och enskilda men det är ju inget man kan ta med i beräkningar vid upphandlingar. Sen kan ju alltid diskuteras ifall det i längden riskerar att bli så mycket sämre konkurrens att priserna stiger för huvudmannen vid framtida upphandlingar.