Nyheter Upplands Lokaltrafik...

Startat av Patrik, 04 juli 2008, 19:58:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik


Karsten

Hoppsan! Här snålar man inte på förändringar. Tolkar jag det rätt om det blir fler utökningar än indragningar?

Patrik

Citat från: Karsten skrivet 04 juli 2008, 22:20:27 PM
Hoppsan! Här snålar man inte på förändringar. Tolkar jag det rätt om det blir fler utökningar än indragningar?

Så tolkar jag det också!
Vissa turer kommer bara köras på skoldagar istället för alla dagar osv. men det är ju förståeligt så det är väl inget negativt tycker jag.

Muk

Som gammal Knivstabo blir man ju lite nyfiken på om det finns underlag för "kvartstrafik" mellan Knivsta och Alsike och hur det kommer att fungera med två olika bytespunkter i kommunen. Sedan kan man fundera på hur resandet påverkas när linjerna i kommunen hackas upp och bussbyte krävs för resor som passerar centralorten. Det blir intressant att se när hösttidtabellen börjar gälla.  :)

Yujin Zhang

Kul, då kan man äntligen läsa tidtabellen för den omtalad linje 677....

Yujin Zhang

Nu har jag hunnit kolla genom de flesta tidtabeller utan att läsa varenda detalj, men det var två saker som jag fastnade för:

Linje 677:
Turen med avgångstid 05:20 från Uppsala (som troligen vänder som 05:53 vid Långhundra), jag har känsla att det kommer vara UL som kör den turen eftersom det skulle inte vara världens smartaste sak att tomma en vagn från Rimbo/Norrtälje till Uppsala på kl4 på morgonen.

Linje 805/857:
Jag får inte riktigt ihop hur 00:00 turen på 857 mot Östhammar fungerar. Närmaste jag kommer är att den kommer från 805 som ankommer 00:05. Kan det vara tryckfel tro?

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 juli 2008, 00:39:02 AM
Varför behöver det vara anslutning i Hallstavik på den turen?

Resande från Uppsala fram till Rasbo åker ju med 811 direkt till Östhammar med ank 00,05 och inte med två bussbyten via Hallstavik, antalet resenärer som kliver på 805 efter Rasbo i riktning mot Hallstavik och som har målpunkt bortom Hallstavik lär nog vara ytterst lätträknade vid den tidpunkten på dygnet.

Vad jag menade var att jag får inte riktigt ihop hur omlopperna fungerade där.

Eftersom båda vagnarna körs troligen av KR (då 805 går över till KRs regi och 857 körs redan av KR), så kom jag fram till det här:

"Omlopp 1":
. . .
19:30-20:15 Östhammar-Hallstavik linje 857
20:25-21:04 Hallstavik-Rasbo linje 805
21:05-21:50 Rasbo-Hallstavik linje 805
22:00-22:45 Hallstavik-Östhammar linje 857
. . .

"Omlopp 2":
. . .
19:30-20:15 Östhammar-Hallstavik linje 857
20:30-21:15 Hallstavik-Östhammar linje 857
21:30-22:15 Östhammar-Hallstavik linje 857
22:25-23:04 Hallstavik-Rasbo linje 805
23:20-00:05 Rasbo-Hallstavik linje 805
? ? ?
. . .

Jag utgick från att KR inte kommer köra något på SLs 639/641/642/643 då jag har ej de tidtabellerna tillgängliga. Jag utgick också från att Busslink inte kommer köra C805 eller C857, men hur man än gör så kommer 00:00 turen kräva en tomkörning antingen tillbaka till Hallstavik (om det är Busslink) eller från Östhammar/Uppsala (om det är KR). Det finns helt enkelt ingen buss vid Hallstavik vid 00:00-tiden för att köra den turen.

Yujin Zhang

Nu kollade jag på resplus och där står det faktiskt att turen avgår 00:05 och inte 00:00 som det står i ULs tidtabell. Då betyder det att jag hade troligen rätt från början, att det var ett tryckfel från ULs sida och att "omlopp 2" (se inlägg innan) fortsätter vidare till Östhammar efter ankomst från Rasbo.

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 05 juli 2008, 00:54:04 AM

"Omlopp 1":
. . .
19:30-20:15 Östhammar-Hallstavik linje 857
20:25-21:04 Hallstavik-Rasbo linje 805
21:05-21:50 Rasbo-Hallstavik linje 805
22:00-22:45 Hallstavik-Östhammar linje 857
. . .

"Omlopp 2":
. . .
19:30-20:15 Östhammar-Hallstavik linje 857
20:30-21:15 Hallstavik-Östhammar linje 857
21:30-22:15 Östhammar-Hallstavik linje 857
22:25-23:04 Hallstavik-Rasbo linje 805
23:20-00:05 Rasbo-Hallstavik linje 805
? ? ?
. . .


Men men.. Ska både omlopp 1 och 2 köra "19:30-20:15 Östhammar-Hallstavik linje 857"?

Yujin Zhang

Citat från: Karsten skrivet 05 juli 2008, 22:13:22 PM
Men men.. Ska både omlopp 1 och 2 köra "19:30-20:15 Östhammar-Hallstavik linje 857"?

En av dom ska vara 805 från Uppsala. Observera att båda har ankomstid 20:15.

Stefan K

Det var sannerligen en imponerande lista - men också föredömlig.
Det brukar vara vanligare att länsbolagen inte redovisar sina förändringar så detaljerat.
Beröm alltså  :)

David S

UL får även mitt beröm.

Det är bra gjort av dom att lägga ut en sådan bra skriven lista på förändringar.

Stefan P

Hej

Visst kommer det bli ganska mycket neddragningar också.

Tex. Minskade utbud på linjerna 832, 838 pga nytt tågsätt. Linjerna 832, 838 vänder i Skutskär sedan får man ta linje 501 till Gävle.

Fler turer på linjerna 852, 853 och 854 överföres till anropsstyrd trafik.

mvh Stefan P

vesslan30

Ja men det kan ju bero på att det inte åker så många på dessa turer.

Anders Noren

Härligt offensiv plan. UL visar att det är Upptåget som är stommen i trafiken och att det är självklart att övriga linjer i första hand matar till Upptåget. Att avkorta busstrafiken i Gävle och inte längre trafikera sjukhuset är förmodligen sunt men jag är nyfiken på var man ska tidreglera eftersom man förmodligen inte får plats på den södergående hållplatsen Vasaskolan. Ju längre man måste köra för att hitta uppställningsplats desto mindre sparar man på att dra in turerna till sjukhuset.

Tänk om X-Trafik kunde göra något liknande.

Anders