Nyheter Upplands Lokaltrafik...

Startat av Patrik, 04 juli 2008, 19:58:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 juli 2008, 20:26:27 PM
När det gäller Skutskär-Tierp/Skutskär-Östhammar säger jag bara så här: gå ut och provåk dessa två linjer. Undertecknad har åkt båda två (rätt ofta fakiskt) och kan säga det är mycket tomt sträckan Tierp/Östhammar-Skutskär. Jag är alltså redan förvånad att 832/838 har så mycket trafik som de har idag på den sträcka (Tierp/Östhammar-Skutskär).

När jag var regelbunden resenär på 832:an Gävle-Forsmark (förvisso tio år sedan, men det har inte hänt så mycket i denna del av världen sedan dess) så bestod resenärerna i huvudsak av två typer:
- Forsmarksresenären, som skulle till verket eller skolan; dessa kommer att betjänas av den nya snabblinjen
- Lokalresenären, som reste mellan några av orterna (t.ex. Lövstabruk-Skärplinge) på sträckan; dessa kommer i fortsättningen att åka med 832:an (öster om Skutskär) eller 501:an (väster om Skutskär).
De få resenärer - gissningsvis några enda om dagen - som reser sträckor som Gävle-Lövstabruk eller Furuvik-Karlholm får ett byte men den stora majoriteten får förmodligen bättre eller likvärdiga resmöjligheter. Jag gissar att förhållandena är/var likvärda på 838:an söder om Älvkarleby.

Enligt uppgift från dåvarande planeringschefen på UL var deras långsiktiga plan i slutet av 1990-talet att Upptåget skulle ha halvtimmestrafik mellan Tierp och Gävle, all busstrafik mellan Tierp och Älvkarleby skulle dras in förutom skolbussarna och busstrafiken mellan Älvkarleby och Gävle anpassas till att i första hand betjäna lokalresenärer.

Anders

Stefan P

Hej

lLinjerna 852, 853 och 854 har redan anropsstyrd på skolfri tid med taxi.

mvh Stefan P

Anders Noren

Citat från: Anders Noren skrivet 07 juli 2008, 20:24:38 PMAtt avkorta busstrafiken i Gävle och inte längre trafikera sjukhuset är förmodligen sunt men jag är nyfiken på var man ska tidreglera eftersom man förmodligen inte får plats på den södergående hållplatsen Vasaskolan.

Jodå, det finns drygt 70 meter att stå på. Det räcker gott och väl till en uppställd UL-ledbuss och två X-Trafikledbussar (eller tre normalbussar) som bara stannar för avstigning.

Anders