Strejken tar time-out

Startat av JAB, 04 juli 2008, 15:02:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JAB

Enligt SR skall trafiken starta midnatt

Bussmicke

Första bussen kommer hit till Fittja 16:38.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Magnus_J

ja nu har man itne tid att bussnacka längre. bara ut och köra.
fast det blir nog inteså mycket etfersom jag har några timmar kvar och går sen på semester.
ska upp och se om jag kan göra något iaf.

Fredde

Ja tyvärr är det taget en time-ut. Men ser vi på det hela, så är ju inte BuF:s förhandlare så smarta. Hade de tackat ja till Kommunals bud, 1600 på 22 månader så hade det varit ca 27 miljoner. Nu har de förlorat hela ca 40 miljoner på bara 4 dagar.

Smart? Nja, knappast...

Men de krypte visst på sna bara knän hörde jag ::)


Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 04 juli 2008, 16:19:53 PM
Ja tyvärr är det taget en time-ut. Men ser vi på det hela, så är ju inte BuF:s förhandlare så smarta. Hade de tackat ja till Kommunals bud, 1600 på 22 månader så hade det varit ca 27 miljoner. Nu har de förlorat hela ca 40 miljoner på bara 4 dagar.

Smart? Nja, knappast...

Men de krypte visst på sna bara knän hörde jag ::)



Tja, om Kommunal å andra sidan hade accepterat BuF:s ursprungliga bud hade man också sparat ett antal miljoner i utebliven strejkersättning, så man kan alltid diskutera vad som är smart och inte. I en förhandling handlar det om att ge och ta och varför ska endast arbetsgivarsidan ge sig? Ingen anställd lär vara livegen så det är ingen som tvingas arbeta under villkor man inte trivs med.

Med detta sagt vill jag säga att jag absolut inte är emot att bussförarna får bättre villkor. Däremot har jag väldigt svårt att acceptera den "vi och dom" mentalitet och skyttegravsattityd som förefaller förekomma i branschen. Det vore bättre för alla parter om chefer och medarbetare ömsesidigt började prata direkt med varandra istället för att göra det via tredje part. Det skulle spara både tid och pengar och på sikt antagligen ge bättre villkor också.

Bussmicke

Citat från: Bussmicke skrivet 04 juli 2008, 16:11:16 PM
Första bussen kommer hit till Fittja 16:38.

Risk för störningar är ett meddelade som snurrar på skyltarna här uppe vid Fittja centrum och ännu har ingen buss dykt upp...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

CitatRisk för störningar är ett meddelade som snurrar på skyltarna här uppe vid Fittja centrum och ännu har ingen buss dykt upp...

Vaken hela natten nu då för att få första bussen på bild efter strejken? ;)


virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 04 juli 2008, 17:42:18 PM
Risk för störningar är ett meddelade som snurrar på skyltarna här uppe vid Fittja centrum och ännu har ingen buss dykt upp...

Gullmarsplan var rätt tomt på bussar runt 19.30 - så det var/är nog gaaaaanska många turer inställda till o börja med, f.ö. var det knappt en person som åkte ersättningsbussen in mot gullmarsplan lite senare, folk hade väl inte fattat att bussarna var igång igen!

Fredde

TL satt och ringde in folk ikväll, de ringde även mig, på min fridag... Kan nog vara viss personalbrist förmodar jag..  ::)


Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juli 2008, 15:05:48 PM
Mja strejken är inte över, den har tagit tillfällig time out.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=801244

Visst är det så men det är mycket ovanligt att parterna avbryter en konfliktåtgärd innan avtalet är underskrivet. I de fall detta ändå har hänt på arbetsmarknaden tidigare har man antingen varit så nära ett avtal att det i princip bara varit formaliteter som stått kvar eller också har det varit efter en vädjan från regeringen. Detta hände vid den stora strejken i början av 1980-talet. Vid SACO-strejken 1971 (då bland annat tågledarna vid SJ strejkade och stoppade i princip all tågtrafik) återupptogs arbetet efter en tvångslag. När denna upphörde att gälla var strejklusten som bortblåst trots att man inte hade något definitivt avtal.
Historiskt sett har aldrig en strejk som tagit time-out återupptagits igen på svensk arbetsmarknad. Sannolikt innebär också detta att det varsel som utfärdats för Västerbotten från och med tisdag inte kommer att utlösas.
Så det mesta talar för att busstrejken är över för denna gång, men när det gäller arbetsmarknad är osvuret alltid bäst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Yujin Zhang

Första bussen jag såg var 7300 runt 15:50 i Skansen.

Camilla

Första bussen jag såg var en blåbuss vid värmdö marknad runt  17 tiden

Patrik

Första bussen jag såg var min 565 kl 16 vid Sergel.

homer

Citat från: Cero skrivet 04 juli 2008, 17:06:04 PM
Tja, om Kommunal å andra sidan hade accepterat BuF:s ursprungliga bud hade man också sparat ett antal miljoner i utebliven strejkersättning, så man kan alltid diskutera vad som är smart och inte. I en förhandling handlar det om att ge och ta och varför ska endast arbetsgivarsidan ge sig? Ingen anställd lär vara livegen så det är ingen som tvingas arbeta under villkor man inte trivs med.

M

BUA's ursprungliga bud innehöll  bl a att dygnsvilan skulle sänkas till 8 timmar samt att Stockholmstilläget skulle tas bort.

En fackförening fungerar inte på de sätt som du skriver om att acceptera ett avtal bara för att inte få några kostnader utan dem företräder arbetarnas intressen

Nico


Citat från: homer skrivet 05 juli 2008, 19:17:02 PMBUA's ursprungliga bud innehöll  bl a att dygnsvilan skulle sänkas till 8 timmar samt att Stockholmstilläget skulle tas bort.

Det där stämmer ju inte direkt med den officiella information som lämnats. Du har inte möjligen någon källa till påståendet?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman