F.d hållplatser...

Startat av a32, 03 juli 2008, 17:31:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

Tog några bilder i Rissne idag och där ändhållplatsen/vändslingan var för linje 507 under några år, det här var ju före t-banans tid i Rissne och när inte Kavallerivägen gick igenom till Rissneleden.

När linje 507 försvann så tog linje 118 över.


Direkt efter där gångvägen till höger kommer ut började vändslingan för 507.


Bakom busskuren i backen svängde man runt med gamla H20 och Icarus bussarna.


Ungefär vid det nuvarande hållplatsläget var starthållplatsen för linje 507 mot Hallonbergen och Norra Bantorget.


En annan f.d hållplats i Rissnes närhet är denna på Ulvsundavägen som användes mestadels av besökande till Solvalla men som lades ner efter en tid, men bussfickan och stolparna finns kvar.
Någon som minns vad den hållplatsen som trafikerades av linje 118 hette??



/a32   ;)








Patrik

Den första hållplatsen är ju den jag brukar åka till när jag ska (skulle) till skolan, det var bara 100m därifrån.
Den vid Solvalla har jag åkt till en gång med 546, en dag stannade den där när jag skulle till skolan och nästa gång stannade den uppe vid Lavettvägen som den numera gör, precis utanför skolan.

a32

Citat från: Patrik skrivet 03 juli 2008, 17:45:16 PM
Den första hållplatsen är ju den jag brukar åka till när jag ska (skulle) till skolan, det var bara 100m därifrån.
Den vid Solvalla har jag åkt till en gång med 546, en dag stannade den där när jag skulle till skolan och nästa gång stannade den uppe vid Lavettvägen som den numera gör, precis utanför skolan.

Jaså du gick på IT gymnasiet då?
Jag brukade åka linje 507 från 1983 fram till det blev linje 118 och då vidare till Vällingby.
Som bussintresserad var det ett perfekt ställe att digga gamla H20 på, i vändslingan var det inte ovanligt att man fick provsitta och "ratta" och leka chaffis.
Råsta chaffisarna som körde på 507 var alltid schyssta.

/a32   ;)

Patrik

Citat från: a32 skrivet 03 juli 2008, 19:42:50 PM
Jaså du gick på IT gymnasiet då?
Jag brukade åka linje 507 från 1983 fram till det blev linje 118 och då vidare till Vällingby.
Som bussintresserad var det ett perfekt ställe att digga gamla H20 på, i vändslingan var det inte ovanligt att man fick provsitta och "ratta" och leka chaffis.
Råsta chaffisarna som körde på 507 var alltid schyssta.

/a32   ;)

Japp, visst var det IT-Gymnasiet  :)

Eddie Andersson

#4
Hållplatsen på Ulvsundavägen hette Solvalla enligt SL:s Stockholmskarta 1975-76 ska vara 1976-77.
Eddie

a32

Citat från: Eddie Andersson skrivet 03 juli 2008, 22:21:33 PM
Hållplatsen på Ulvsundavägen hette Solvalla enligt SL:s Stockholmskarta 1975-76.
Eddie

Tack Eddie!
Har du uppgifter på när den slutade att vara hållplats?

NÅGON annan på B S som har bilder från H20 el Ikarus från Rissne på linje 507?

/a32   ;)

Eddie Andersson

#6
Citat från: a32 skrivet 04 juli 2008, 08:46:39 AM
Tack Eddie!
Har du uppgifter på när den slutade att vara hållplats?

/a32   ;)

Nej, jag hittar inte någon äldre karta att kolla med. Jag tror att den slutade att användas när Rissne var byggt. 119 drogs då via Rissne och Bankhuset om jag minns rätt och i så fall angjordes inte Solvalla. under maj - början november 2005 användes Solvalla av 155 mot Brommaplan och 546 mot Karolinska institutet pga arbeten med vägbron vid Sundbybergsavfarten från Ulvsundavägen.
Eddie