Volvo säljer fabriken i Åbo

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 juli 2008, 09:00:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 17 juli 2008, 12:36:28 PM
sas flygbussar i oslo har en hel del nya carrus med scaniachassie  ser ut som gamla 9700



Visst. Fast de flesta är nog vidaresålda nu. Den här till exempel finns i dag hos Nettbuss Møre i Molde.

Nästan ett år efter att den här bilden togs åkte jag själv i just denna buss på fotoplatsen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2008, 09:42:04 AM
Visst. Fast de flesta är nog vidaresålda nu. Den här till exempel finns i dag hos Nettbuss Møre i Molde.

Nästan ett år efter att den här bilden togs åkte jag själv i just denna buss på fotoplatsen.


Hur vanligt är det med Mercedes med denna kaross?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Citat från: Hagri skrivet 18 juli 2008, 09:19:00 AM
Jag har för mig att det villkorades från konkurensmyndigheten vid Volvos övertagande att det skulle finnas möjlighet att få påbyggnad på annat chassi.  Eller var det ett villkor som hängde samman Scaniaaffären?

Jag känner inget till om att någon konkurrensmyndighet i Finland skulle haft synåunkter då AB Volvo först ca 1988 köpte halva Carrus och sedan hela företaget.
Vad avses med Scaniaaffären?'

Skulle det vara fråga om när AB Volvo förvärvade Scaniaaktier så fick AB Volvo inte övertaga Scania-Vabis. Konkurrensen inom EU skulle bli lidande. Så hade bl a skett då Daimler-Benz övertagit Kässbohrer.
När AB Volvo förvärvade RVI (Renault tunga fordon) så hade Renault redan gjort sig av med busstillverkningen. Renaults moderbolag ägde enbart en minoriet av busstillverkningen.

Alltså avser frågan EUs konkurrensmyndighet eller Finlands ? Jag är ganska säker på att EU inte hade synpunkter eftersom varken Finland eller Sverige då var EU medlemmar eller att något av länderna hade undertecknat Schengenavtalen.

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2008, 09:42:04 AM
Visst. Fast de flesta är nog vidaresålda nu. Den här till exempel finns i dag hos Nettbuss Møre i Molde.

Nästan ett år efter att den här bilden togs åkte jag själv i just denna buss på fotoplatsen.


På 70talet fanns det faktiskt Scania med Säfflekaross.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 02 oktober 2008, 22:23:07 PM
På 70talet fanns det faktiskt Scania med Säfflekaross.

Jovisst, men det var innan Volvo köpte karosserifabriken i Säffle. Fast de byggde mest på Volvo även dessförinnan. Bilder på Scania-Vabis/Scania med Säffle-kaross har jag och andra visat flera gånger här i Bussnack.
Det lär till och med ha funnits Büssing med Säffle-kaross.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2008, 22:28:41 PM
Jovisst, men det var innan Volvo köpte karosserifabriken i Säffle. Fast de byggde mest på Volvo även dessförinnan. Bilder på Scania-Vabis/Scania med Säffle-kaross har jag och andra visat flera gånger här i Bussnack.
Det lär till och med ha funnits Büssing med Säffle-kaross.

Har man hört något om nybyggen från den fristående fabriken i Åbo än?
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 15 oktober 2008, 17:22:30 PM
Har man hört något om nybyggen från den fristående fabriken i Åbo än?

Ja, jag träffade någon på persontrafikmässan i dag som träffat någon från den nya fabriken. Och även om det nu är en andrahandsuppgift så kanske den kan ha visst intresse: man har inte kommit i gång med några egna byggen men bygger oförtrutet vidare på Volvo 9700. Enligt min sagesman har man inte alltför bråttom med egna byggen, men det skulle komma.
Det var ju den 1 oktober som övertagande skedde officiellt så man kanske kan förstå att man inte har någon färdig plan för när det första egenbygget skall komma i gång.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Har de nya ägarna något namn på sin firma ännu? Blir det Carrus måhända?


Lulebjörnen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 oktober 2008, 17:28:20 PM
Intressant är om man får bygga en moderniserad Star 502 t.ex utan att komma i konflikt med Volvo
Ja, att bygga den på ett Volvo-chassi är nog inte tillrådligt och Scania är väl heller inte så pigga på att sälja chassin med tanke på sin egen Lahti (**host**helbyggd Scania**host**-produktion i Finland.
Ett egenbyggt chassi, eventuellt i samarbete med Sisu är ju ingen omöjlighet om man nu vill hålla affären i Finland så långt det är möjligt.
Drivlinekomponenter finns på världsmarknaden till bra priser. En kinesisktillverkad Cumminsmotor kostar hälften av och fungerar lika bra som en Volvo el. Scania-motor.