Volvo säljer fabriken i Åbo

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 juli 2008, 09:00:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Arttu Kuukankorpi skrivet 09 juli 2008, 08:58:45 AM
De är:
- Ilmari Mustonen, f.d. ägaren av Carrus
- Heimo Ylenius, f.d. direktör för Åbofabriken
- Harri Ström, f.d. vd på Volvo Bus Finland
- Juhani Mäkinen, f.d. styrelseledamot i Volvo Group
- Sakari Sillanpää, direktör för Volvo bussar i Finland

Enligt avtalet med Volvo får de nya ägarna också bygga karosser på andra chassier än Volvo. Ylenius säger, att de kanske kommer att sälja karosser under namnet Carrus.


Tack för den uppgiften!  :) Mycket intressanta namn tycker jag. Kanske det blir ett lyft för finsk karosseringsindustri igen i nivå med vad som gällde under 1980-talet. Men har inte Volvo skyddat namnet Carrus även om de inte använder det själva i dag? Fast fina namn som Wiima, Deltaplan och Ajokki lär ju finnas kvar att använda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2008, 09:22:34 AM
Tack för den uppgiften!  :) Mycket intressanta namn tycker jag. Kanske det blir ett lyft för finsk karosseringsindustri igen i nivå med vad som gällde under 1980-talet. Men har inte Volvo skyddat namnet Carrus även om de inte använder det själva i dag? Fast fina namn som Wiima, Deltaplan och Ajokki lär ju finnas kvar att använda.
Det är kanske inte omöjligt att Carrus följer med.
Volvo har under 2000-talet när man sålt verksamheter även överlåtit gamla varumärken som inte längre använts inom koncernen.
Champion Motor Graders följde med närman sålde av de små väghyvlarna.
Autocar följde med närman sålde av sina egna frambyggda sopbilar i USA efter köpet av Renault och MACK. Försäljningen av sopbilarna var ett myndighetskrav i samband med köpet av MACK för att Volvo inte skulle få en för dominerande ställning inom segmentet. Strax innan försäljningen hade man firat Autocars hundraårsjubileum.


Martin Maltkvist

Citat från: Arttu Kuukankorpi skrivet 09 juli 2008, 08:58:45 AM
De är:
- Ilmari Mustonen, f.d. ägaren av Carrus
- Heimo Ylenius, f.d. direktör för Åbofabriken
- Harri Ström, f.d. vd på Volvo Bus Finland
- Juhani Mäkinen, f.d. styrelseledamot i Volvo Group
- Sakari Sillanpää, direktör för Volvo bussar i Finland

Enligt avtalet med Volvo får de nya ägarna också bygga karosser på andra chassier än Volvo. Ylenius säger, att de kanske kommer att sälja karosser under namnet Carrus.

Innebär det då teoretiskt att man skulle kunna beställa en 9700 på t.ex ett K420-chassi?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 juli 2008, 19:13:59 PM
Innebär det då teoretiskt att man skulle kunna beställa en 9700 på t.ex ett K420-chassi?

Knappast. Volvo äger beteckningen 9700 och även om nu fabriken får bygga egna karosser utöver licensbygget av karossen till 9700 så lär de få ta fram en egen design.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

När det gäller nyleveranser av Volvo 9700 i Sverige, kan man vänta sig att de flesta nu kommer att vara tillverkade i Polen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 juli 2008, 20:02:10 PM
När det gäller nyleveranser av Volvo 9700 i Sverige, kan man vänta sig att de flesta nu kommer att vara tillverkade i Polen?

Någonstans såg jag att tanken var att den finska fabriken tills vidare skulle licenstillverka de 9700 som skall levereras till nordisk marknad även framöver. Men på lite längre sikt kommer sannolikt Volvo att flytta tillverkningen av 9700 och dess efterträdare till Polen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 20:59:31 PM
Någonstans såg jag att tanken var att den finska fabriken tills vidare skulle licenstillverka de 9700 som skall levereras till nordisk marknad även framöver. Men på lite längre sikt kommer sannolikt Volvo att flytta tillverkningen av 9700 och dess efterträdare till Polen.

Men då kan man fråga sig om kunder i Sverige vänder sig till Finland eller Polen? Eller den del av Volvo som kunden hör av sig till vänder sig till Polen? Jag har svårt att tro att en svensk kund har så mycket att vinna på att köpa en finsk produkt i jämförelse med en polsk. Transportmässigt är det faktiskt egentligen idag inte alls besvärligare att transportera en ny buss från Polen än från Finland
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 juli 2008, 22:39:17 PM
Men då kan man fråga sig om kunder i Sverige vänder sig till Finland eller Polen? Eller den del av Volvo som kunden hör av sig till vänder sig till Polen? Jag har svårt att tro att en svensk kund har så mycket att vinna på att köpa en finsk produkt i jämförelse med en polsk. Transportmässigt är det faktiskt egentligen idag inte alls besvärligare att transportera en ny buss från Polen än från Finland

Det fungerar - om jag förstått rätt - så att om en kund i Norden beställer en 9700 så tillverkas den i Finland. Om kunden speciellt uttrycker att han vill en Polen-tillverkad så går det säkert att ordna. Och om det mot förmodan skulle vara kapacitetsbrist i Tammerfors så kan säljaren och kunden komma överens om att han får en Polen-tillverkad. En av vitsarna med Volvos nya modellprogram är ju att kunden skall kunna köpa en komplett buss utan att bekymra sig så mycket om var karossen är byggd.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 22:58:34 PM
Det fungerar - om jag förstått rätt - så att om en kund i Norden beställer en 9700 så tillverkas den i Finland. Om kunden speciellt uttrycker att han vill en Polen-tillverkad så går det säkert att ordna. Och om det mot förmodan skulle vara kapacitetsbrist i Tammerfors så kan säljaren och kunden komma överens om att han får en Polen-tillverkad. En av vitsarna med Volvos nya modellprogram är ju att kunden skall kunna köpa en komplett buss utan att bekymra sig så mycket om var karossen är byggd.



Hur räknas då Estland? I Estland borde de ha mer att vinna på att köpa en finsk produkt än man har i Sverige. För inte är de väl så fokuserade på den gamla nordiska landsindelningen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

AB Volvo avsåg lägga ned eller försälja karossifabriken för att få bättre lönsamhet för busstillverkningen. Tillverkningen av bussar har inte den lönsamhet som lastbilarna har.
Det kan vara intressant att fundera på vad som skall tillverkas i Tammerfors. Men om det skall tillverkas busskarosser i fortsättningen så måste en ny kaross tas fram inom några år. Nuvarande kaross kan säkert anpassas till både MAN,IRIS,Scania,Daimler-Benz och kanske också Volkwagen.
Men en ny karosstyp om den skall vara färdig om 5 år så bör man börja relativt snart och skissa på en sådan. Sedan måste en inköpsorganiskation skapas.
Nuvarande kaross kan säkert med modifikationer tillverkas på flera märken.

Jag kan inte komma ifrån att samma problem kan uppstå såsom det uppstod hos Rover. Ännu tidigare uppstod problem då Leyland splittrades och busstillverkning kom att överföras till ett antal anställda. Ja detta varade några år och sedan tog Volvo över dessa två fabriker för att sedan få avveckla dem.
Nu skall det väl inte gå så här i Tammerfors.
Där är man på allerten.Man vet att monteringstider och ledtider skall vara så korta som möjligt. Modultänkande är bra liksom samarbete med bussäljare. Men hur man än bär sig åt så är det ekonomin som styr. Både på ont som gott. Ut och sälj så fort som möjligt !!

Ersa

#25
Scaniaplatta med Carrruskaross har ju varit en saknad kombination på marknaden länge. Siffrorna "9700" ägs är som nämnt av Volvo, men vi kanske får se nya versioner på Star 502/602 med plattor från bl.a. Scania, Mercedes m.fl?

Vågar man även hoppas på ett samarbete mellan Åbofabrikens nya ägare och Kiitokori?

Jan

Samtliga Volvos godsbussar byggs i Finland idag. Hur blir detta framöver?
I branschen 37 år

michael k

hur många fina firmor har volvo tagit död på nu?
är mack nästa?

Hagri

Citat från: michael k skrivet 12 juli 2008, 10:32:15 AM
hur många fina firmor har volvo tagit död på nu?
är mack nästa?
Mack hade i alla fall slutat att tillverka bussar långt innan Volvos intåg.  ;)

S Svensson

Citat från: Verspieder skrivet 11 juli 2008, 11:10:35 AM
Scaniaplatta med Carrruskaross har ju varit en saknad kombination på marknaden länge. Siffrorna "9700" ägs är som nämnt av Volvo, men vi kanske får se nya versioner på Star 502/602 med plattor från bl.a. Scania, Mercedes m.fl?

Vågar man även hoppas på ett samarbete mellan Åbofabrikens nya ägare och Kiitokori?

Observera att 9700 avser en komplett buss inte chassie+kaross. Dessutom är det svårare att använda denna kombination idag genom att man använder så kallad gitterram.

Än en gång: Detär verkligheten som är det stora problemet med busstillverkningen.
Det friköpta företagen kan samarbeta med vem man vill men vad det handalr om egentligen är att se till att man kraftigt ökar busskarosseringen utan att någon nyanställning behövs.
1979 tillverkade Ajokki 176 karosser ;Deltaplan 182 karoser;Wiima 246 karosser;Lahden kory 74 karosser;Kutter 156 karosser. Kapaciteten var i Åbo/Delta 270st och i Tammerfors 200 st.
Efter 1979 har det skett rationaliseringar. Komponenter köps in i mera halvfabrikat.
Ca 1986/87 skedde ägarebyte varvid ,vad jag fått fram, lokaler hyrdes.
Kostnadsmässigt har det skett en ökning. För ca 18 månader sedan sköt komponentpriserna i höjden.
Vad de nya ägarna får ta i är att sälja busskarossering,sänka monteringskostnader samt framför allt försöka ta betalt så att kostnaderna täcks. Framför allt det senast är viktigt. Försöka få bra betalt för en buss som kanske är 30% billigare om den byggs i något land med lägre löner.
Då kommer vi till det allra svåraste. Försöka övertyga nordiska bussägare och länshuvudmän att finskbyggda karosser är så mycke bättre än motsvarande bussar byggda österut. Detta är ungefär som att låta personer som bor i Varberg att handla kalsonger hos Lenfors istället för att åka till Göran i Ullared.