Lite tankar om delade tjänster

Startat av CS, 01 juli 2008, 14:43:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Verkar  som  att  många  ändå  tycker  att  det  är  rätt  okej   att  köra  delat, eller?

/Peter

CS

Citat från: Peter Rost skrivet 03 juli 2008, 23:15:42 PM
Verkar  som  att  många  ändå  tycker  att  det  är  rätt  okej   att  köra  delat, eller?

/Peter

Handlar det om ett riktigt delat pass där man har uppehåll i fyra, fem timmar så tycker jag och säkert många fler att det kan vara ganska trevliga pass. Då har man en vettig möjlighet att göra något med tiden man har rast.

Sen så har man ju såklart inte mycket tid över när man kommer hem på kvällen utan måste ganska snart lägga sig, men den tiden har du å andra sidan mitt på dagen i stället.

Det hela beror ju väldigt mycket på vad man har för förutsättningar hemma. Vill man kunna vara aktiv på kvällen och kanske träffa familj osv så är såklart inte delade pass något som passar så bra, och jag tror många av klagomålen på delade pass kommer just från folk som vill vara det. Då passar helt enkelt inte dom tjänsterna dom personerna.

En ganska viktig sak som man inte får glömma, och som jag känner att facket inte tar någon hänsyn till, är att alla personer har olika preferenser. Olika pass passar olika personer olika bra. Jag själv kör hellst långa pass med många timmar betalt sent på natten för att istället kunna vara ledig en extra dag. Men den typen av tjänster arbetas det febrilt för att få bort, det ska vara som alla andra jobb, åtta timmar, punkt slut.

//CS

Carl W

Citat från: Tony.K skrivet 02 juli 2008, 17:37:10 PM

Svenska åkare skulle ha gjort som i Norge. Att man får tillägs lön på 2500 Nok om man kör bara delatpass


Det vore väl bättre om man fick 2500 SEK i Sverige.  ;)

Peter Rost

#18
På  Tub 3:an (tunnelbanans blå linje)  har  facket  tydligen  förhandlat  bort  dom  delade  tjänsterna  för  förarna  där  sedan  några  år  tillbaka.

Lite  OT  kanske, men  åndå.

/Peter

julle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juli 2008, 09:22:13 AM
Bussbranschavtalet ger en liten men ändock arbetstidsförkortning om man kör delade turer genom att 17% av "rasten" räknas som arbetstid.
Dessutom utgår i SL området omloppstillägg på mellan 30-40:-/dag, i slutänden blir skillnaden mot de Norska 2500:- inte så jättestor
Omloppstillägget i Stockholm är på 61,32/ dag vid ramtid över 10 timmar samt 80,85 kr vid ramtid över 12 timmar. På helger gäller det högre tillägget vid ram över 10 timmar. Om man kör fasta delade tjänster mån-fredag ger det cirka 1300-1800 kr i tillägg per månad.

Arbetstidsförkortningen med 17% av "rasten" betald är väl inte heller så liten, den innebär ju exempelvis att vid 4 timmars rast, så behöver man bara arbeta 7 timmar och 20 minuter för att få full dag (8 timmar).

JDS

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 04 juli 2008, 11:27:07 AM
Vad är det som säger att man måste ha delade tjänster för att täcka trafiktopparna?
Spårtrafiken har också trafiktoppar, men de klarar sig utan delade.

Sådär, är det kanske bäst att tillägga. När de delade tjänsterna försvann i T-banan ersattes de i många fall av jättelånga mellantjänster i stället. På en sådan tjänst kör man mer än dubbelt så mycket tåg som man gjorde på en delad tjänst. Visst är det inte jättekul att jobba delat, men om alternativet är att jobba dubbelt så mycket så vet jag inte om jag tycker att man vinner så mycket.