Lite tankar om delade tjänster

Startat av CS, 01 juli 2008, 14:43:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CS

Eftersom mitt svar blev långt och gick utanför ämnet valde jag att lägga det i en egen tråd. Jag lär få en hel del arga reaktorner av detta men dethär är i alla fall min åsikt...

Citat från: JDS skrivet 01 juli 2008, 13:12:28 PM
Citat från: Jan skrivet 01 juli 2008, 12:39:45 PM
Göran kan inte ha höga studieskulder efter dessa utalanden. Jag skulle vilja se om anställda på företaget Järnprofiler AB i Vårtorp skulle vilja fräsa profiler mellan kl 5,06-9,10 för att sedan gå hem och komma tillbaka 15,15-18,14. Troligen skulle detta företag ha svårt att finna anställda. På lördagen skulle 2 man komma vid 17 tiden och jobba till 3,30 för 50 spänn extra i OB. Därför kan man inte jämföra med andra grupper som inte har stenkastning , hot , stressig trafik.
Men det är ju det du gör?

Nu får vi ju inte glömma att det faktiskt finns personer som tycker om de delade passen. Om man kan utnyttja den tiden som man har rast till något annat så kan delade pass till och med vara bra pass. Jag har jobbat på depå där alla passen utom ett var delade och nästan alla av förarna tyckte det var helt ok.

Eftersom brachen ser ut som vi gör och vi har uppgiften att köra resten av befolkningen till och från jobb kommer delade pass alltid att behövas.

Det är mycket gnäll på ramtiden och facket jobbar hårt, bland annat med denna strejk, att få ner ramtiden. Men har man funderat över vad resultatet av kortare ramtid blir? För inte blir vi av med de delade tjänsterna för det. Istället får vi kortade delade uppehåll, eller kortare delar på ena sidan om rasten.

Istället för att ha uppehåll i fem timmar, gå hem och göra andra saker får vi nu uppehåll i två, tre timmar. På vilket sätt kan man utnyttja den rasten vettigt?
Istället för att köra ett ordentligt pass på morgonen och ett ordentligt pass på eftermiddagen ska vi nu ta oss tillbaka på eftermiddagen för att köra två timmar och sen gå hem igen.

Och genom att nu kräva ner ramtiden ytterligare en halvtimme lär inte dessa delade passen bli bättre. Och inte lär vi bli av med behovet av turpeakar på morgon och eftermiddag.

//CS

Robert Brink

Min uppfattning är att på tex Råstagaraget har i alla fall tidigare dom delade passen varit uppskattade, eftersom dom flesta förarna bor väldigt nära garaget! Ett större missnöje dök väl dock upp nu, när man kan börja på ett ställe, sluta på ett annat, och däremellan ha ungefär 4 stressade avlösningar...

//R

Karsten

Citat från: CS skrivet 01 juli 2008, 14:43:37 PM


Nu får vi ju inte glömma att det faktiskt finns personer som tycker om de delade passen. Om man kan utnyttja den tiden som man har rast till något annat så kan delade pass till och med vara bra pass. Jag har jobbat på depå där alla passen utom ett var delade och nästan alla av förarna tyckte det var helt ok.

Eftersom brachen ser ut som vi gör och vi har uppgiften att köra resten av befolkningen till och från jobb kommer delade pass alltid att behövas.

Det är mycket gnäll på ramtiden och facket jobbar hårt, bland annat med denna strejk, att få ner ramtiden. Men har man funderat över vad resultatet av kortare ramtid blir? För inte blir vi av med de delade tjänsterna för det. Istället får vi kortade delade uppehåll, eller kortare delar på ena sidan om rasten.

Istället för att ha uppehåll i fem timmar, gå hem och göra andra saker får vi nu uppehåll i två, tre timmar. På vilket sätt kan man utnyttja den rasten vettigt?
Istället för att köra ett ordentligt pass på morgonen och ett ordentligt pass på eftermiddagen ska vi nu ta oss tillbaka på eftermiddagen för att köra två timmar och sen gå hem igen.

Och genom att nu kräva ner ramtiden ytterligare en halvtimme lär inte dessa delade passen bli bättre. Och inte lär vi bli av med behovet av turpeakar på morgon och eftermiddag.

//CS

Man vänjer sig vid vad erbjuds/krävs. Finns det bara delade pass att välja på så kommer man att vänja sig och tycka att det kanske inte är så farligt med delat, ända till någon kommer och erbjuder något bättre. Om man får ner ramtiden så kommer det att börja bli intressant för pengastinna arbetsgivare att försöka titta på andra alternativ än delade pass.

CS

Citat från: Karsten skrivet 01 juli 2008, 15:33:54 PM
Man vänjer sig vid vad erbjuds/krävs. Finns det bara delade pass att välja på så kommer man att vänja sig och tycka att det kanske inte är så farligt med delat, ända till någon kommer och erbjuder något bättre. Om man får ner ramtiden så kommer det att börja bli intressant för pengastinna arbetsgivare att försöka titta på andra alternativ än delade pass.

Vad skulle det vara för andra alternativ?
Tidtabellen finns det ju i väldigt få fall någonting att göra åt. En sak som kan få bort några delade pass är ju att låta nattpassen köra även under morgonrusningen, men även detta är ju något som facket har fått bort. Vad finns det förnått mer kvar att göra åt de delade passen?

Peter Rost

#4
Är  inte  de  flesta  tjänster  delade?, då trafiken  är  som  mest  intensiv  under  rusningstid, morgon  och  eftermiddag.

/Peter

Karsten

Citat från: CS skrivet 01 juli 2008, 15:36:50 PM
Vad skulle det vara för andra alternativ?
Tidtabellen finns det ju i väldigt få fall någonting att göra åt. En sak som kan få bort några delade pass är ju att låta nattpassen köra även under morgonrusningen, men även detta är ju något som facket har fått bort. Vad finns det förnått mer kvar att göra åt de delade passen?

Det är kanske inte möjligt att helt få bort de delade passen, kanske inte ens önskvärt, men visst kan man med lite fantasi bli av med en del. T.ex skulle kontorspersonal kunna köra buss i den mest personalkrävande halvtimmen i morgonrusningen. Ett annat alternativ är att skapa kombijobb med busskörning i rusningen och tvätt/tankning eller verkstadsarbete när bussarna faktiskt är hemma i garaget.

Det finns utrymme för en mer personalvänlig trafikplanering, t. ex. genom att se över vilka delsträckor där busstrafiken inte behöver vara så tät som den är i rusningarna (finns rätt mycket) samt att sälja in nödvändiga trafikutökningar i lågtrafiken, för att locka till resande andra tider än 07.30-08.30. Det kan säkert finnas personal som är intresserade av att jobba 50%, dvs halva delade turer.

Allt är inte möjligt att göra med bibehållen budget, men det måste visas tydligare att det finns en vilja från arbetsgivarna att bearbeta problemet med delade pass.

RoTe

Delade tjänsterna gör ju att ännu färre vill köra buss. Det säger ni ju själva när "alla" chaufförer bor nära garaget. Det är ju till följd av arbetstiderna. Det finns många som inte vill bo mitt i storstäderna och dessa kan då inte köra stadsbuss fast de kanske vill.

Ingwar Åfeldt

Jag vet inte hur det ser ut i dag, men när jag körde buss och vi hade delade pass hade vi också lediga veckoslut. Detta var uppskattat av många. Personal med in- och uttjänster (hela tj.) hade ett rullande fridagssystem med i princip var 6:e dag ledig (plus ett antal extradagar). Personligen jobbade jag mest delad tjänst.

M v h
Ingwar

Stinsen

Citat från: CS skrivet 01 juli 2008, 15:36:50 PM
Vad skulle det vara för andra alternativ?
Tidtabellen finns det ju i väldigt få fall någonting att göra åt. En sak som kan få bort några delade pass är ju att låta nattpassen köra även under morgonrusningen, men även detta är ju något som facket har fått bort. Vad finns det förnått mer kvar att göra åt de delade passen?

Fler personer anställda på halvtid eller timanställda. Frågan är om det är så mycket bättre.


Ivo

Citat från: Karsten skrivet 01 juli 2008, 18:57:11 PM
Det är kanske inte möjligt att helt få bort de delade passen, kanske inte ens önskvärt, men visst kan man med lite fantasi bli av med en del. T.ex skulle kontorspersonal kunna köra buss i den mest personalkrävande halvtimmen i morgonrusningen. Ett annat alternativ är att skapa kombijobb med busskörning i rusningen och tvätt/tankning eller verkstadsarbete när bussarna faktiskt är hemma i garaget.

Det finns utrymme för en mer personalvänlig trafikplanering, t. ex. genom att se över vilka delsträckor där busstrafiken inte behöver vara så tät som den är i rusningarna (finns rätt mycket) samt att sälja in nödvändiga trafikutökningar i lågtrafiken, för att locka till resande andra tider än 07.30-08.30. Det kan säkert finnas personal som är intresserade av att jobba 50%, dvs halva delade turer.

Allt är inte möjligt att göra med bibehållen budget, men det måste visas tydligare att det finns en vilja från arbetsgivarna att bearbeta problemet med delade pass.

:D Hurra håller med dig till punkt & prick.  8)  Jag kunde inte skrivit det bättre själv.
Ivo

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 03:38:01 AM
Ja i princip alla med delade turer i Sthlms området (på fast lista) har lediga helger.

Ute i landet är det annorlunda.

Nej du, inte längre. Det finns många grupper av varianten delat m-f och långa dagjobb l-s.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 03:48:59 AM
Jasså?

Tror det fanns en (1) K grupp med denna blandning "på min tid"
Är detta ett önskemål från förarhåll tro?

Nej, det har jag mycket svårt att tro. Det förklarades/försvarades senast med att de delade tjänsterna inte var tillräckligt långa. Därför skapas grupper med korta delade och "mördarpass" på helgerna.

blubb

Citat från: CS skrivet 01 juli 2008, 14:43:37 PM
Eftersom mitt svar blev långt och gick utanför ämnet valde jag att lägga det i en egen tråd. Jag lär få en hel del arga reaktorner av detta men dethär är i alla fall min åsikt...
Men det är ju det du gör?


Nu får vi ju inte glömma att det faktiskt finns personer som tycker om de delade passen. Om man kan utnyttja den tiden som man har rast till något annat så kan delade pass till och med vara bra pass. Jag har jobbat på depå där alla passen utom ett var delade och nästan alla av förarna tyckte det var helt ok.

Eftersom brachen ser ut som vi gör och vi har uppgiften att köra resten av befolkningen till och från jobb kommer delade pass alltid att behövas.

Det är mycket gnäll på ramtiden och facket jobbar hårt, bland annat med denna strejk, att få ner ramtiden. Men har man funderat över vad resultatet av kortare ramtid blir? För inte blir vi av med de delade tjänsterna för det. Istället får vi kortade delade uppehåll, eller kortare delar på ena sidan om rasten.

Istället för att ha uppehåll i fem timmar, gå hem och göra andra saker får vi nu uppehåll i två, tre timmar. På vilket sätt kan man utnyttja den rasten vettigt?
Istället för att köra ett ordentligt pass på morgonen och ett ordentligt pass på eftermiddagen ska vi nu ta oss tillbaka på eftermiddagen för att köra två timmar och sen gå hem igen.

Och genom att nu kräva ner ramtiden ytterligare en halvtimme lär inte dessa delade passen bli bättre. Och inte lär vi bli av med behovet av turpeakar på morgon och eftermiddag.

//CS

Eller göra som våra kollegor i Danmark, under den 3-7timmar lunchrasten får de 80%av lönen..

Nico


Citat från: RoTe skrivet 01 juli 2008, 19:08:16 PM
Delade tjänsterna gör ju att ännu färre vill köra buss. Det säger ni ju själva när "alla" chaufförer bor nära garaget. Det är ju till följd av arbetstiderna. Det finns många som inte vill bo mitt i storstäderna och dessa kan då inte köra stadsbuss fast de kanske vill.

Man får väl se då det fortfarande finns de som gillar delat. Att hävda att delade tjänster automatiskt innebär att att färre människor vill köra buss är nog alltför förenklat utan det är flera parametrar som samverkar.

Sen försöker nog många förare bo så nära arbetet som möjligt, men i de flesta större städer så är det inte det lättaste i dagens läge. Det då helt oavsett om man kör innerstad, ytterstad, förort eller längre ut. Istället bor man där man kan och har råd och får acceptera att man får en i vissa fall ganska duktig resväg. T.ex. kan jag nog sätta både en buck eller två på att majoriteten av förarna på de två innerstadsgaragen i SL-land inte bor i innerstan. Byter man sedan arbetsgivare/arbetsplats så är det inte heller säkert att det medför att man flyttar utan istället får man oftast bara nya förutsättningar för sina arbetsresor.   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tony.K

Jag kör bara deladepass Mån-fre och jag tycker att det är kanon!
Och det ger mig 2500 Nok mer i månaden.
Men då kör jag inte buss i Sverige! jag kör i Norge.

Svenska åkare skulle ha gjort som i Norge. Att man får tillägs lön på 2500 Nok om man kör bara delatpass

Och finns det delat på shiften så får man extara betalt för det delade!