Landningsbanor på landsvägar

Startat av Bengt Jönsson, 01 juli 2008, 13:14:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 14:19:30 PM
Brokakan, på tvärvägen mellan Kappelhamnsvägen (kustvägen) och Färösundsvägen (som går mitt i landet)
Även känd för motorsportarrangemang, både lagliga och mindre lagliga
Tack Lars för uppgiften.

JB

Citat från: Verspieder skrivet 01 juli 2008, 20:27:47 PM
- En flygraka som är bortbyggd numera är den på E14 vid Optands flygplats utanför Östersund. Idag har rakan fått ett mitträcke och blivit 2+2 väg.

Bortbyggd? Jag tror att om rikes säkerhet skulle vara hotad kan det inte ta många timmar att plocka bort mitträcket.

/Jonas

S Svensson

När jag åkte Lidköping- Skara så var "sidobanorna" (taxibanor?) borttagna. Men det gick att landa.
I en bok som kom för några år sedan beskrevs Kronobergs flygbaser. De vägar som var berörda var ombyggda så att sidobanorna var borttagna.
De är kvar på Rv 44 och det finns definitivt fler ställen är 3.
Oftast finns någon form av Bas 60 eller 90 (olika typer av krigsflygfält) i närheten. I dag är många av dessa avvecklade och oftast sålda. Som t ex Moholm,eller blivit upplag för timmer,Byholma,Kosta,Uråsa m fl.
Sedan finns landsvägar som aldrig haft "sidobanor" men haft rak dragning så man kan landa med flygplan, ex vägsträckan söder om Derome och även väg 153 någon bit.
En gång landade en Vigg på fel ställe i Småland. Den gick ned på en "vanlig" väg istället för på en krigsflygplats. Ungefär som ett trafikplan ca år 1971 landade i Säve istället för i Torslanda.

Taunusch

Länsväg 900 (gamla E 20) mellan Kjula och Barva och på länsväg 899 vid mellan Kjula (E 20) och Ärla.....

Jonas M. Bobjörk

Citat från: JB skrivet 03 juli 2008, 10:04:35 AM
Bortbyggd? Jag tror att om rikes säkerhet skulle vara hotad kan det inte ta många timmar att plocka bort mitträcket.

/Jonas

Du har så rätt så. Alla anslutningsvägar och uppställningsplatser finns kvar. Vägen är som sagt 2+2-väg, men bara vid flygrakan, övriga sträckor är den 2+1. Vajerräcken fäller man fort. Räddningstjänsten vet hur man gör det på nån sekund.

David M

Apropå Viggen i Småland, det jag har hört är att den skulle ha landat på vägen mellan Delary - Älmhult (Länsväg 120), en rak och bred väg. Någon som kan bekräfta detta?

Citat från: Jonas M BjörkDu har så rätt så. Alla anslutningsvägar och uppställningsplatser finns kvar. Vägen är som sagt 2+2-väg, men bara vid flygrakan, övriga sträckor är den 2+1. Vajerräcken fäller man fort. Räddningstjänsten vet hur man gör det på nån sekund.

Så har man gjort även på E22 vid Ålem (2+2 i 2,5 km, 2+1 därefter i bägge riktningarna) norr om Kalmar och är tänkt att man ska göra så på rv 23 vid Eneryda-Lövhult den gången pengar till mitträckesbyggnad finns. (Hänvisar alltid till just den flygrakan som Lövhult eftersom jag har stannat på bensinmacken där många många gånger genom årens lopp).
Sidobanorna där har använts som virkesupplag efter stormen Gudrun.


Ersa

Citat från: JB skrivet 03 juli 2008, 10:04:35 AM
Bortbyggd? Jag tror att om rikes säkerhet skulle vara hotad kan det inte ta många timmar att plocka bort mitträcket.

Ännu en f.d. flygraka finns på E4 söder om Kallax, Luleå. Men här har vi ett mitträcke som är så kraftigt och permanent som det kan bli...  :(

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 28 juli 2008, 05:02:00 AM
Ännu en f.d. flygraka finns på E4 söder om Kallax, Luleå. Men här har vi ett mitträcke som är så kraftigt och permanent som det kan bli...  :(

Om det är Antnäs-Ersnäs (eller är det Antnäs-Gäddvik som har flygrakan?) du menar så är det väster (eller nordväst) om Kallax. Men är inte det räcket demonterbart?

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 28 juli 2008, 09:12:14 AM
Om det är Antnäs-Ersnäs (eller är det Antnäs-Gäddvik som har flygrakan?) du menar så är det väster (eller nordväst) om Kallax. Men är inte det räcket demonterbart?

Nordväst ja. Riktningar på Europavägar ställer då till det ofta.  ;)
Jämför med SR som ofta hävdar att när en olycka hänt på E14 vid Bräcke, så är det söder om Östersund.  :P