VD´n på StockholmsBuss uttalar sig negativt om strejken och förarna...!

Startat av Danne B., 01 juli 2008, 06:39:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 01 juli 2008, 23:06:34 PM
T.ex är det ju onödigt att en förare kör 13:30-00:30 samt 01:30-03:00 medan en av dennes kollegor samma dag bara kör 16:00-00:00 och inte får köra mera den dagen. En dygnsvila som regelbundet kortas ner till 9 timmar på ett rullande schema är inte heller så trevligt.

Har ni såna vidriga pass i Umeå? Och jag som gnäller över sammanhängande jobb 12.00-23.30..

Peter Erret

Man kan bara säga en sak om denna vd, han kastar skit på sina egna anställda (kallar dem idioter vilket till en del kan tyckas träffande efter deras, i mina ögon sett, beteende i Stockholmstrafiken) som till andra "ägares" anställda. Med denna inställning till bussförarkåren så skall han nog ägna sin tid att begrava människor om han så får anställning inom den verksamheten, i bussbranschen hör han inte hemma.

Karsten

Citat från: Peter Erret skrivet 02 juli 2008, 01:11:46 AM
Man kan bara säga en sak om denna vd, han kastar skit på sina egna anställda (kallar dem idioter vilket till en del kan tyckas träffande efter deras, i mina ögon sett, beteende i Stockholmstrafiken) som till andra "ägares" anställda. Med denna inställning till bussförarkåren så skall han nog ägna sin tid att begrava människor om han så får anställning inom den verksamheten, i bussbranschen hör han inte hemma.

Det var inte det smidigaste sättet att säga det, men han har ju en poäng. Det är alldeles för många som kör SL-buss som inte borde få göra det, hur man än ser på konflikten i övrigt.

JDS

Citat från: Karsten skrivet 02 juli 2008, 01:22:51 AM
Det var inte det smidigaste sättet att säga det, men han har ju en poäng. Det är alldeles för många som kör SL-buss som inte borde få göra det, hur man än ser på konflikten i övrigt.

Nu har jag funderat en stund och kommit på en ny fråga: Finns det tillräckligt många bra förare för att bemanna alla bussar i Stockholm med bra förare? (Självklart ska det vara personer som är bra bussförare men aldrig skulle komma på att söka något annat jobb!)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: JDS skrivet 02 juli 2008, 01:32:41 AM
Nu har jag funderat en stund och kommit på en ny fråga: Finns det tillräckligt många bra förare för att bemanna alla bussar i Stockholm med bra förare? (Självklart ska det vara personer som är bra bussförare men aldrig skulle komma på att söka något annat jobb!)

Det är en bra fråga.

Ang individuell lönesättning... vad skall premieras med högre lön? Att personen hållit tidtabellen, att han ej fått många klagomål eller att han kör bra, och är dessa förenliga??

Jonas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 03:08:48 AM
Ja t.ex, men jag skulle nog vilja lägga till några andra mätpunkter, olycksfrekvensen, eget vållande alltså.
Uniform, Tidspassning (vid början och vid avlösningar, det finns inget värre med "kollegor" som aldrig kan komma i tid)

Här i Uppsala har vi redan ett liknande system.
Det grundar sig på att arbetsgivaren (GUB) skjuter till 500kr utöver avtalslönen.
Sedan kan man få avdrag på dessa 500 för följande:
- Vållande till kollision
- Försena inställelser(10 min i garage, 1 min vid avlösning)
- Om man missköter redovisningen

Vi har haft detta system i några år nu och de flesta tycker det funkar bra.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 03:06:20 AM


En grupp med delade turer helgledig blir svår att åstadkomma med 11 timmars nattvila, och det finns ju faktiskt en stor andel förare som bara vill ha sådana tjänster.

Det problemet egentligen bara om alla delade pass har en ramtid på över 13 timmar.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 03:15:38 AM
Tyvärr är ju detta med delade turer inget som är begränsat till föraryrket, inom vården har man under många år (10-15) i princip varit förskonade från detta på de flesta håll men i samband med besparingar o personalnedskärningar återkommer detta nu på bred front, för att kunna behålla ledigt varannan helg måste man ofta jobba exempelvis 7-11, 17-20 varannan lörd eller söndag.

Är det något att eftersträva? Delat på helgerna?

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 03:47:05 AM
Mja, problemet är ju att du måste köra samma tur alla tre dagarna alternativt börja med den tidigaste delade turen på måndag och sedan börja och sluta senare o senare fram till fredan, då kan det även påverka F+12 regeln.

Att köra samma tur varje dag är inte eftersträvansvärt på flera sätt, ofta blandas turer för att ge variation och rätt sammanlagd arbetstid.

Ja, om turerna är maxade till 13 timmar vilket inte bör eftersträvas. Jag inser att du tar upp det som kan vara till problem för schemaläggaren, och inte propagerar för avsteg från EU:s arbetstidsdirektiv.


Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 03:59:05 AM
Problemet med ramtiden är litet i innerstaden och närförorten, ju längre utåt i nätet man kommer desto större problem uppstår.
Alternativet är deltidstjänster om det inte går att få ihop delade turer som både överenstämmer med trafikupplägget och med avtalet/lagen.
Jag har provat det på ett område med blandat resultat.

Jo, jag hänger med på tråden. Problemen borde vara störst i typ Kallhäll och Nynäshamn. Men det är ju just de senaste "andrahalvorna" och de tidigaste morgonbitarna som bör användas till kombijobb. Nu när vi kommit så här långt skulle vi lika gärrna detaljplanera ett trafikområde, men det struntar vi i. Jag har trots allt bara 2 timmar kvar att jobba för dagen (natten) och hinner således inte riktigt bli klar med ett sånt projekt. ;)

JDS

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 02 juli 2008, 01:55:41 AM
Det är en bra fråga.

Ang individuell lönesättning... vad skall premieras med högre lön? Att personen hållit tidtabellen, att han ej fått många klagomål eller att han kör bra, och är dessa förenliga??

Ja, det går utmärkt att göra allting bra (eller "rätt" som en antingen eller-människa kanske vill kalla det) på ett jobb. Trafiksignaler och kundtillströmning kan man inte riktigt påverka, men håll med om att vissa förare helt enkelt har flyt i körningen och att vissa andra helt enkelt saknar det.

Det går alltid en massa rättviseprestige från personalens sida i frågan om individuella löner. Kanske är skälet att de undermåliga eller medelmåttiga förarna helt enkelt är i majoritet och inte vill riskera att få sina prestationer kontrollerade? De har liksom inte fattat att engagemang är något som spelar roll och tycker att det är jättekonstigt när någon framför den idén.

JDS

Citat från: Z skrivet 02 juli 2008, 03:36:45 AM
Här i Uppsala har vi redan ett liknande system.
Det grundar sig på att arbetsgivaren (GUB) skjuter till 500kr utöver avtalslönen.
Sedan kan man få avdrag på dessa 500 för följande:
- Vållande till kollision
- Försena inställelser(10 min i garage, 1 min vid avlösning)- Om man missköter redovisningen

Vi har haft detta system i några år nu och de flesta tycker det funkar bra.

Vänta nu! Man får tillägg på lönen om man inte kommer för sent? Innebär detta att man i Uppsala får betalt även när man kommer för sent? Eller är det gjort så att det totala avdraget, genom avdraget från de 500 kr, blir större än avdraget på grundlönen?

Jonas

Citat från: JDS skrivet 02 juli 2008, 09:50:20 AM
Vänta nu! Man får tillägg på lönen om man inte kommer för sent? Innebär detta att man i Uppsala får betalt även när man kommer för sent? Eller är det gjort så att det totala avdraget, genom avdraget från de 500 kr, blir större än avdraget på grundlönen?

Vid försening så får du naturligtvis ett minut-för-minut-avdrag för just det tillfället som dras på grundlönen.
Har du sedan 3st förseningar inom mätperioden(en mätperiod är runt 6 månader, följt av en lika lång period då man kan "reparera" sina misstag), så dras det av 125kr(om jag minns rätt) av de där 500kr.