VD´n på StockholmsBuss uttalar sig negativt om strejken och förarna...!

Startat av Danne B., 01 juli 2008, 06:39:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: michael k skrivet 01 juli 2008, 16:07:48 PM
göran får väl sparka sina gubbar och ersätta dessa med några låglönearbetare så får vi se om han tjänar nåt på det
och om han blir kund hos plåtslagaren efter detta ;D
nej dagens skitstövel och idiot får vi väl utnämna han till

Men det är väl precis tvärtom han menar? Göran kanske är en åkare som ser till att anställa kompetent folk och ser till att behålla dem just för att slippa tvingas anställa "idioter". Det är inte samma sak att driva en privat beställningsfirma som att köra lokaltrafik.

Citat från: michael k skrivet 01 juli 2008, 16:07:48 PM
fast han tycker väl hela grejen med lön är jobbigt
fö övrigt varför ska jag ha lön jag får ju köra setra till spanien och spana i resledaren uringning samtidigt som jag får gratis mat och öl ;)
det räcker väl med känslan att ratta en setra ;D

Vilken positiv inställning du ger oss till beställningsbussförare! Jag skulle knappast beställa min resa hos din arbetsgivare nu när jag vet att föraren sitter och tittar ner i reseledarens urringning hela tiden och utöver det bara längtar efter att dricka öl.

Varför skjuter du dig själv i foten?

homer

Fårstår inte hur ni kan försvara honom, En VD som företräder branchen skall icke uttalas sig på detta sätt om sina anställda, det finns idag ett mycket stort förakt för bussförare hos allmänheten,  (det är bara att läsa kommentaerna som tidningarna har i atriklarna ang strejken).
Att få upp yrkets status hjälps knappast av att en "buss vd" säger att bussförare är idioter och något alla kan bli.

må så vara att de finns idioter som kör buss men bussbranchens alla företrädare, (från förare till arbetsgivare) måste visa enad front och detta hjälper knappast till att höja status och anseende

Karsten

Citat från: homer skrivet 01 juli 2008, 16:34:18 PM
Fårstår inte hur ni kan försvara honom, En VD som företräder branchen skall icke uttalas sig på detta sätt om sina anställda, det finns idag ett mycket stort förakt för bussförare hos allmänheten,  (det är bara att läsa kommentaerna som tidningarna har i atriklarna ang strejken).
Att få upp yrkets status hjälps knappast av att en "buss vd" säger att bussförare är idioter och något alla kan bli.

må så vara att de finns idioter som kör buss men bussbranchens alla företrädare, (från förare till arbetsgivare) måste visa enad front och detta hjälper knappast till att höja status och anseende

Må så vara, men han har ju rätt! Åker du själv buss med dina kolleger, eller kör du bara? Själv åker jag rätt mycket, och det är långt ifrån alltid man känner sig trygg med den som kör och körsättet/komforten är lika varierande. Tyvärr.

Danne B.

Citat från: Nico skrivet 01 juli 2008, 09:56:24 AM
Ursäkta, men nu är det i så fall min tur att vara oförstående för jag ställer mig nu (medveten om att jag provocerar) frågande inför bägge föregående inläggsmakares läsförståelse?!?!

Trevligt... Nu är då frågan om dom övriga som instämmer i det negativa i bloggen också kan anses ha dålig läsförståelse...? Eller kan det månne vara så att vi helt enkelt inte delar din åsikt eller tolkning?

Och jag vidhåller att det är riktigt dumt att, i egenskap av VD inom branschen, uttala sig på det viset som han gjort! Det skadar både branschen och troligen hans företag...

Att skriva att stadsbussförarna inte är värda en löneökning pga av att dom är idioter som inte skulle köra bättre trots högre lön är minst sagt föraktfullt och även om man tolkar det som att det inte gäller alla så blir det inte ett dugg bättre! För vad är positivt i den alternativa tolkningen? Att inte alla är eller kör som idioter men att det faktum att vissa gör det innebär att hela kåren ska nekas löneökning?

//Danne

Nico


Citat från: Danne B. skrivet 01 juli 2008, 17:04:10 PM
Trevligt... Nu är då frågan om dom övriga som instämmer i det negativa i bloggen också kan anses ha dålig läsförståelse...? Eller kan det månne vara så att vi helt enkelt inte delar din åsikt eller tolkning?

Och jag vidhåller att det är riktigt dumt att, i egenskap av VD inom branschen, uttala sig på det viset som han gjort! Det skadar både branschen och troligen hans företag...

Att skriva att stadsbussförarna inte är värda en löneökning pga av att dom är idioter som inte skulle köra bättre trots högre lön är minst sagt föraktfullt och även om man tolkar det som att det inte gäller alla så blir det inte ett dugg bättre! För vad är positivt i den alternativa tolkningen? Att inte alla är eller kör som idioter men att det faktum att vissa gör det innebär att hela kåren ska nekas löneökning?

//Danne

Tja, trevligt och trevligt. Vi är som sagt många om åsikterna och förväntade du dig bara medhåll så blir det som det blir. Jag vidhåller som sagt att du någonstans missar i din tolkning. Istället för att ta fasta på det Göran Demnert verkligen skriver så formar du ju om hans text till något annat för att dess lydelse ska bli det som du vill ha den till. I det jag tidigare citerade så framgår det klart i vilket sammanhang ordet 'idiot' användes... så var någonstans i bloggen har Göran Demnert skrivit det du påstår att han har skrivit?

Läser man det hela rakt av så framgår det bara att han inte kallat alla stadsbussförare för idioter utan det han har framhållit är att det finns enstaka idioter (som sedan tyvärr ger hela kåren ett visst dåligt rykte). Han har inte heller i direkt mening påstått att stadsbussförarna inte ska ha en generell löneökning utan det han ifrågasätter är varför de enskilda rötäggen ska ha samma lön som de som sköter sitt jobb professionellt. I det hela finns onekligen en ganska stor semantisk skillnad.

Fortfarande gäller att det som framförs mera handlar om fördelarna med en individuell lönesättning som premierar duktiga förare. En sådan typ av lönesättning (och indirekt gallring) skulle även på sikt kunna höja yrkets status, men även göra att 'idioterna' antingen skärper till sig eller lämnar då de inte får höjd lön. Att utifrån detta blogginlägg istället döma ut Göran Demnert etc. tycker jag som sagt tyder på att ni inte har läst det hela ordentligt och därmed totalt missat poängen... men det är som sagt min privata åsikt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

RoTe

Individuell lönestättning, visst... Hur ska ens prestation mätas? Baserat på antalet klagomål från kunderna? Ska varje klagomål resultera i löneavdrag? Ska varje skada på en buss resultera i löneavdrag? Nej så vill då inte jag arbeta!

Den bästa lösningen är att höja lönerna rakt av, det resulterar i att många fler vill bli bussförare, vilket resulterar i att företagen kan välja ut de som anses bra och vettiga. Sedan kan man få en provanställning på sex månader med utvärdering. Idag finns inte det alternativet då arbetsgivaren tvingas anställa alla som har behörigheten, eller kommer att klara utbildningen.

Att höja lönerna för alla skapar exakt det du vill Nico, men till skillnad att det faktiskt fungerar. Självklart kommer det inte över en natt utan detta tar ju sin tid. Att rasera ett rykte går fort, att bygga upp ett däremot...

Danne B.

Citat från: Nico skrivet 01 juli 2008, 18:09:48 PM
Tja, trevligt och trevligt. Vi är som sagt många om åsikterna och förväntade du dig bara medhåll så blir det som det blir.

Jag förväntade mig både medhåll och mothugg, så är det alltid om man skriver något på ett forum!

Att du däremot ifrågasätter min läsförståelse för att jag inte håller med dig är en annan sak...

Jag har läst bloggen och bildat mig en uppfattning, som för övrigt verkar delas av ett flertal användare (och även media), och jag står fast vid den! Det är så jag upplever, tolkar och sammanfattar det som skrivits i bloggen! Jag förstår absolut hur du menar och jag förstår hur du tänker men jag håller inte med dig i din tolkning!

//Danne

Nico


Citat från: RoTe skrivet 01 juli 2008, 18:18:05 PMIndividuell lönestättning, visst... Hur ska ens prestation mätas? Baserat på antalet klagomål från kunderna? Ska varje klagomål resultera i löneavdrag? Ska varje skada på en buss resultera i löneavdrag? Nej så vill då inte jag arbeta!

Varför inte? Utredningar vid skador och klagomål görs ju i andra branscher (om än på lite annorlunda vis) med gott resultat. Har man bara skött sig så torde det inte vara något större problem, men hör man till den lilla klicken som ständigt drar på sig problem så är det klart att man nog kan få en del att oroa sig över.


Citat från: RoTe skrivet 01 juli 2008, 18:18:05 PMDen bästa lösningen är att höja lönerna rakt av, det resulterar i att många fler vill bli bussförare, vilket resulterar i att företagen kan välja ut de som anses bra och vettiga. Sedan kan man få en provanställning på sex månader med utvärdering. Idag finns inte det alternativet då arbetsgivaren tvingas anställa alla som har behörigheten, eller kommer att klara utbildningen.

Att höja lönerna för alla skapar exakt det du vill Nico, men till skillnad att det faktiskt fungerar. Självklart kommer det inte över en natt utan detta tar ju sin tid. Att rasera ett rykte går fort, att bygga upp ett däremot...

Tror knappast (men det är som sagt min privata åsikt) att en generell höjning kommer att skapa det jag vill då det fortfarande inte premierar de duktiga. En generell lönehöjning innebär bara att rötäggen kan fortsätta att leva på de skötsammas bekostnad. I övrigt har jag inte hört om företag som tvingas anställa någon (möjligen med vissa undantag i samband med övertagande av trafik) utan man väljer sin personal själv. Kan man då sedan premiera de duktiga så kommer de troligen att välja att stanna kvar medan de som inte får lönen höjd ser som om efter ett annat jobb eller så.


Citat från: Danne B. skrivet 01 juli 2008, 18:28:32 PM
Jag förväntade mig både medhåll och mothugg, så är det alltid om man skriver något på ett forum!

Att du däremot ifrågasätter min läsförståelse för att jag inte håller med dig är en annan sak...

Jag har läst bloggen och bildat mig en uppfattning, som för övrigt verkar delas av ett flertal användare (och även media), och jag står fast vid den! Det är så jag upplever, tolkar och sammanfattar det som skrivits i bloggen! Jag förstår absolut hur du menar och jag förstår hur du tänker men jag håller inte med dig i din tolkning!

//Danne

Ber om ursäkt för det där med läsförståelse, borde ha använt mig av ett annat uttryck. Däremot så vill jag nog inte säga att din åsikt delas av flertalet deltagare utan säg att det är delade meningar. Vad gäller media så är det väl bara Aftonbladet som hakat på detta och de är ju inte direkt kända för någon direkt högklassig journalistik. I övrigt så får vi väl vara överens om att vi inte är överens och så får vi se hur debatten utvecklas framöver.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Blue

Jag förstår vad Göran har skrivit.
Han menar att är man kass på att köra buss så hjälper det inte med 800kr till i plånboken man är fortfarande kass på att köra buss, han menar inte att alla som kör linjevagn är idioter!

Sen tror jag att det finns större andel mediokra chaffisar i stadsbussar än i turistbussar, dom flesta bussbolag som kör turist och beställning sorterar raskt bort chaffisar som kommer hem med skrynkliga vagnar och sura gäster. Att köra buss är ett serviceyrke, vill man bara sitta av sina åtta timmar på jobbet så kanske det är bättre om man står på Scania i Södertälje och skruvar ihop växellådor då kan man sura så mycket man vill.

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

michael k

CitatVarför skjuter du dig själv i foten?
du det kallas ironi men det forståd inte du

det finns många i beställningssvängen som skulle bli glada om de fick avtalsenlig lön
värsta exemplet är ju ett av de större bolagen som delar in folk i ett a och ett b gäng och betalar andreföraren två timmar om dagen :(
med fackets goda minne
men facket är ju bara intreserade av att firmorna skriver på avtalet att det efterlevs har låg prio

fö strejka på och hoppas ni får igenom era krav

Cero

Citat från: Jan skrivet 01 juli 2008, 12:39:45 PM
Jag skulle vilja se om anställda på företaget Järnprofiler AB i Vårtorp skulle vilja fräsa profiler mellan kl 5,06-9,10 för att sedan gå hem och komma tillbaka 15,15-18,14. Troligen skulle detta företag ha svårt att finna anställda. På lördagen skulle 2 man komma vid 17 tiden och jobba till 3,30 för 50 spänn extra i OB.

Om företaget ifråga inte har konkurrenter som beter sig annorlunda eller regionen en väl fungerande arbetsmarknad som attraherar tänkbara arbetstagare mer än ett företag med de tider du nämner skulle det antagligen inte vara svårt att hitta arbetskraft.

Citat från: Hagri skrivet 01 juli 2008, 15:44:04 PM
Det är samma attityd som man kunde möta av arbetsgivare på 60-talet. Vi kan plocka in någon från gatan och ersätta dig med.
En arbetsgivare som saknar respekt för personal i den bransch han är verksam är inte en arbetsgivare som hör hemma i dagens Sverige.

Ställer man krav på arbetstagarna kan man inte anställa vem som helst. Alltså blir urvalet mindre samtidigt som löner blir högre och andra villkor bättre. Den som slutar blir inte lika lätt att ersätta längre. Tyvärr är inte bussbranschen (åtminstone när det gäller kollektivtrafiken) där utan bussbolagen anställer glatt vem som helst bara man kan stå på fötterna. Därmed blir kön av sökande längre och lönerna kan hållas nere. Det finns alltid någon annan att ersätta en som slutar med.

Citat från: RoTe skrivet 01 juli 2008, 18:18:05 PM
Individuell lönestättning, visst... Hur ska ens prestation mätas? Baserat på antalet klagomål från kunderna? Ska varje klagomål resultera i löneavdrag? Ska varje skada på en buss resultera i löneavdrag? Nej så vill då inte jag arbeta!

Varför så rädd att mätas utifrån prestation? Jag tror inte någon är ute efter att slå ned på varje klagomål eller skada. Det gör man inte i andra branscher. Däremot ser man på trender och i de fall vissa individer sticker ut negativt så brukar det resultera i lägre löneökning, kanske utbildning eller tillrättavisande och i extremfallet en hint om att söka sig någon annanstans. Motsatt får de som sköter sig bra bättre löneutveckling, villkor och möjlighet till befordran eller vad man nu är intresserad av. Jag kan inte se att det skulle vara något fel med det. Alla har samma chans.

Citat från: Nico skrivet 01 juli 2008, 18:35:20 PM
Varför inte? Utredningar vid skador och klagomål görs ju i andra branscher (om än på lite annorlunda vis) med gott resultat. Har man bara skött sig så torde det inte vara något större problem, men hör man till den lilla klicken som ständigt drar på sig problem så är det klart att man nog kan få en del att oroa sig över.

Tror knappast (men det är som sagt min privata åsikt) att en generell höjning kommer att skapa det jag vill då det fortfarande inte premierar de duktiga. En generell lönehöjning innebär bara att rötäggen kan fortsätta att leva på de skötsammas bekostnad. I övrigt har jag inte hört om företag som tvingas anställa någon (möjligen med vissa undantag i samband med övertagande av trafik) utan man väljer sin personal själv. Kan man då sedan premiera de duktiga så kommer de troligen att välja att stanna kvar medan de som inte får lönen höjd ser som om efter ett annat jobb eller så.

Håller helt med dig. detta fungerar i många andra branscher så varför skulle det inte fungera i bussbranschen?




michael k

problemet med inviduel lön som cero förespråkar
är nog att det är de som springer inne på kontoret och tjatar med chefen som kommer att premieras
men en liten bonus till de som kommer hem med hela bussar och nöjda kunder kanske vore på sin plats ändå

fast sedan är ju frågan vill firmorna ha kompetent folk?
de tenderar ju att ställa krav
det brukar ju bara vara jobbigt med förare som kräver mönster i däcken och fungerande ventilation :(

Karsten

Citat från: michael k skrivet 01 juli 2008, 20:14:55 PM
problemet med inviduel lön som cero förespråkar
är nog att det är de som springer inne på kontoret och tjatar med chefen som kommer att premieras
men en liten bonus till de som kommer hem med hela bussar och nöjda kunder kanske vore på sin plats ändå

Nej, det är ju förstås ett problem. Många av de som sköter jobbet korrekt och således bör ha bättre pröjs är just de som inte "märks", medan en del av de som springer in till chefen och är allmänt gapiga inte förtjänar högre i-lön. Med en kompetent ledning kan man undvika såna tendenser, men om ledningen inte fungerar bra så rasar hela systemet.

Citat från: michael k skrivet 01 juli 2008, 20:14:55 PM

fast sedan är ju frågan vill firmorna ha kompetent folk?
de tenderar ju att ställa krav
det brukar ju bara vara jobbigt med förare som kräver mönster i däcken och fungerande ventilation :(

De privata åkarna borde vilja ha kompetenta anställda. I den upphandlade verksamheten behövs bättre uppföljning från beställarorganisationen, eller andra avtal, för att undvika MacDonaldsliknande företag.

Psst! Nu läste jag två ggr och uppfattade nog ironin va? ;)

Hagri

Citat från: RoTe skrivet 01 juli 2008, 18:18:05 PM
Individuell lönestättning, visst... Hur ska ens prestation mätas? Baserat på antalet klagomål från kunderna? Ska varje klagomål resultera i löneavdrag? Ska varje skada på en buss resultera i löneavdrag? Nej så vill då inte jag arbeta!
De flesta företag har ändå koll på vilka som har många klagomål och skador, det märks utan att man behöver föra officiell statistik.
Med individuell lönesättning kan man ge dem som är aktsamma om fordon. Tvättar, tankar och städar, om de skall göra det. Uppträder hyfsat och serviceinriktat mot resenärerna m.m. en bättre lön än de som bara flyter med och skiter i det mesta. De som sköter sig är bra för kunderna, företaget och kollegerna. Får alla samma lön är det en morot åt de mindre skötsamma.

michael k

vad förskräcklige göran glömmer bort är ju att om lönen är högre och arbetsvilkåren bättre kanske det vetiga folket stannade kvar lite längre