VD´n på StockholmsBuss uttalar sig negativt om strejken och förarna...!

Startat av Danne B., 01 juli 2008, 06:39:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

En kollega hittade denna blogg-text om strejken, skriven av VD´n på Stockholmsbuss...

http://goransfunderingar.blogspot.com/2008/06/strejk-eller.html

(Går även att hitta här: http://www.stockholmsbuss.se/ Klicka på "Görans funderingar")

Så, vad tycker ni om hans uttalande?

Jag personligen tycker att det är mycket märkligt att en chef över ett bussföretag (förvisso turistare/beställning) sitter och raljerar offentligt på sitt företags hemsida över kvaliteten på stadsbussförare och kallar dom för idioter...

//Danne

Nico


Ursäkta, men nu är det i så fall min tur att vara oförstående för jag ställer mig nu (medveten om att jag provocerar) frågande inför bägge föregående inläggsmakares läsförståelse?!?! Detta då det som vd:n ifråga gjorde inte var det som påstås i ursprungsinlägget och som kom att suffleras i Bill och Bulls anda. 

Med andra ord så har han inte (om ni läser texten i bloggen lite mera noggrant) kallat alla stadsbussförare för idioter. Det som gjordes var att han implicit påpekade en sak (om än något mera direkt och burdust) som framförts även från andra håll. Nämligen att förarkåren i gemen inte håller en kollektiv kvalitet utan att där finns förare som är bättre och det finns förare som är sämre. Uttrycket idiot används endast en gång och det är då som en poäng om att de dåliga förare som ändå finns faktiskt inte kommer att göra ett bättre jobb även om de skulle råka få 800 mer i lön. Det som egentligen framförs är argument för individuell lönesättning. Lägger in citatet nedan för andras bedömning. 

"Men som sagt, så j***a märkvärdigt är det inte att köra buss. Sätt dig i en lokalbuss i Stockholm och du kommer ibland att be för ditt liv.
Så illa är det ibland ställt på bussförarfronten.

Inte någonting kan övertyga mig om att det skulle bli bättre om samma idiot till förare får 800 spänn mer i bruttolön."


Enligt min åsikt så får jag känslan av att vare sig Danne B eller hans kollega har läst det hela blogginlägget ordentligt (och om RoTe läst det alls) när det påstås att vd:n ifråga raljerar. Istället har ni låst er på enbart ett visst uttryck och sedan omtolkat dess betydelse på egen hand och får då även ut en sned bild av åsikten. Själv tycker jag att det hela var en ganska pricksäker träff på förhållanden som faktiskt existerar i verkligheten. Förstår heller inte vad som är så märkligt att en chef för ett privat bolag (oavsett bransch) uttrycker sina åsikter om vissa företeelser i en blogg. Oavsett debaclet med FRA-lagen så har vi har faktiskt fortfarande åsiktsfrihet i Sverige vilket innebär att även folk med åsikter som man inte delar ändå har rätt att framföra dem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

RoTe

Det var ett himla omständigt sätt att få det sagt som du påstår Nico... Jag hade kunnat skriva det du säger på ett mycket mer enkelt och förståeligt sätt.  ???

Robert Brink

Jag har läst Görans bloggar ganska mycket, och tycker ofta han har väldigt bra åsikter. Han träffar ofta rätt, i en bransch som har en stor kris!
Och i beställningstrafiken har man snart ännu störrre kris än i den lokala, vart ska dom hitta alla nya förare som behövs i tex Stockholm? Man kan inte sätta vem som hels bakom ratten på en turistbuss! (Men tydligen verkar man kunna göra det i en SL buss...)

//R

michael k


jag tycker göran kan hålla sitt fyllesnack för sig själv och låta stockholmskillarna få sina pengar de förtjänar




Apropå ändringen där det citerade ströks.

Alla har rätt till en åsikt (vältalig eller inte). Ett ordspråk som ofta, om än felaktigt, brukar tillskrivas Voltaire är "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."

Däremot måste det påpekas att riktigt samma sak inte gäller länkningar eller hela inlägg. Ska man citera gör man det med enskilda meningar och liknande. Rådande upphovsrättslagar gör dock att man inte får citera hela artiklar, debattinlägg mm.


Mvh // Moderatorerna genom Nico




RoTe

Citat från: Robert Brink skrivet 01 juli 2008, 10:12:24 AM
Och i beställningstrafiken har man snart ännu störrre kris än i den lokala, vart ska dom hitta alla nya förare som behövs i tex Stockholm? Man kan inte sätta vem som hels bakom ratten på en turistbuss! (Men tydligen verkar man kunna göra det i en SL buss...)

//R

Haha, det beror ju på att SL chaufförerna har det så pissigt som dom har!
Jag personligen håller på att ta alla körkortsbehörigheterna. Varför ska jag köra buss med gnälliga passagerare för inga pengar när jag kan köra lastbil och tjäna flera tusen mer i månaden?
Det kan ju en myra räkna ut att det blir som det blir!

Hagri

Jag tycker inte det är så märkligt skrivet om man betänker att det är en ägare av ett bussföretag som skrivit, att arbetsgivare och fack har olika inställning till nivån på lönerna är inte onaturligt.
Tyvärr måste jag säga att jag delar hans upplevelse om vissa lokalresor i Stockholm och även i Göteborg. Men det betyder inte att alla förare kör lika illa. Men givet vis bör förare som levererar en bättre produkt till slutkunden få mer i lönekuvertet än den som inte borde sitta bakom ratten i en buss eller i något annat fordon heller. Många förare verkar inte kunna leva sig in i hur passagerarna upplever resan, själva har de ratten att hålla sig i.

michael k

själv tycker jag det går väldigt bra de gånger jag åker kollektivt även de gånger föraren ser ut som en taliban ;D

CitatOch i beställningstrafiken har man snart ännu störrre kris än i den lokala, vart ska dom hitta alla nya förare som behövs i tex Stockholm? Man kan inte sätta vem som hels bakom ratten på en turistbuss! (Men tydligen verkar man kunna göra det i en SL buss...)
det är väl inte så underligt vem tusan vill sitta och köra taxi mellan fjällgatan stadshuset och wasamuseet?

Jan

Göran kan inte ha höga studieskulder efter dessa utalanden. Jag skulle vilja se om anställda på företaget Järnprofiler AB i Vårtorp skulle vilja fräsa profiler mellan kl 5,06-9,10 för att sedan gå hem och komma tillbaka 15,15-18,14. Troligen skulle detta företag ha svårt att finna anställda. På lördagen skulle 2 man komma vid 17 tiden och jobba till 3,30 för 50 spänn extra i OB. Därför kan man inte jämföra med andra grupper som inte har stenkastning , hot , stressig trafik.
I branschen 37 år

JDS

Citat från: Jan skrivet 01 juli 2008, 12:39:45 PM
Göran kan inte ha höga studieskulder efter dessa utalanden. Jag skulle vilja se om anställda på företaget Järnprofiler AB i Vårtorp skulle vilja fräsa profiler mellan kl 5,06-9,10 för att sedan gå hem och komma tillbaka 15,15-18,14. Troligen skulle detta företag ha svårt att finna anställda. På lördagen skulle 2 man komma vid 17 tiden och jobba till 3,30 för 50 spänn extra i OB. Därför kan man inte jämföra med andra grupper som inte har stenkastning , hot , stressig trafik.

Men det är ju det du gör?

Robert Brink

Citatdet är väl inte så underligt vem tusan vill sitta och köra taxi mellan fjällgatan stadshuset och wasamuseet?

Själv kör jag hellre "taxi" i Stockholms län med en turistbuss, än att ligga och ha tråkigt i 90 på motorvägarna...!

//R

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CS

Citat från: Walter skrivet 01 juli 2008, 15:01:24 PM
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2806225.ab

Tyvärr har medierna nappat på den negativa tolkningen av Görans blogg

Väldigt tråkigt att dom nappar på denna felaktiga tolkningen. Jag tycker det är härligt att se att Göran vågar säga vad han tycker, och jag lovar att det finns många som delar hans uppfattning. Dock verkar det ju vara tabu att prata om att det finns rötägg inom denna branchen...

Hagri

Citat från aftonbladet.
"– Jag menar bara att nu kräver förarna högre löner än sjuksystrarna fick, och då tycker jag nog att det känns lite fel. Det är inte en särskilt kvalificerad arbetsuppgift att köra buss i dag, det handlar mer om serviceinställning, säger Göran Demnert till aftonbladet.se. "

Det är samma attityd som man kunde möta av arbetsgivare på 60-talet. Vi kan plocka in någon från gatan och ersätta dig med.
En arbetsgivare som saknar respekt för personal i den bransch han är verksam är inte en arbetsgivare som hör hemma i dagens Sverige.

michael k

göran får väl sparka sina gubbar och ersätta dessa med några låglönearbetare så får vi se om han tjänar nåt på det
och om han blir kund hos plåtslagaren efter detta ;D
nej dagens skitstövel och idiot får vi väl utnämna han till

fast han tycker väl hela grejen med lön är jobbigt
fö övrigt varför ska jag ha lön jag får ju köra setra till spanien och spana i resledaren uringning samtidigt som jag får gratis mat och öl ;)
det räcker väl med känslan att ratta en setra ;D