Ger avtal mellan huvudman och bussbolag vinst p.g.a. strejk?

Startat av Lander, 30 juni 2008, 21:24:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lander

Någon som har koll på vilka avtal som finns mellan SL och Busslink resp. Swebus i händelse av strejk. Blir det en ren vinst för bussbolagen? Dessa har ju ständigt gjort sig kända för att ta betalt för trafik som inte levereras eller är av undermålig kvalité. Kort sagt: Finns det ekonomiska incitament för att så långt som möjligt undvika en strejk? Hur är det i övriga län, som är nästan trettiotalet.

Jan

Citat från: Lander skrivet 30 juni 2008, 21:24:53 PM
Någon som har koll på vilka avtal som finns mellan SL och Busslink resp. Swebus i händelse av strejk. Blir det en ren vinst för bussbolagen? Dessa har ju ständigt gjort sig kända för att ta betalt för trafik som inte levereras eller är av undermålig kvalité. Kort sagt: Finns det ekonomiska incitament för att så långt som möjligt undvika en strejk? Hur är det i övriga län, som är nästan trettiotalet.

Det finns klausuler som reglerar detta. SL betalar inte det som inte blir kört. SL tar inte heller viten av bussföretagen. Frågan är om miljön är vinnare? Mindre avgaser från bussarna, men kanske mer från andra fordon.
I branschen 37 år

Walter

Däremot finns ju andra kostnader för bussarna som man nu inte får någon täckning för då SL inte betalar. Så någon vinst är det nog inte tal om för arbetsgivarna
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Karsten

Citat från: Walter skrivet 01 juli 2008, 13:29:28 PM
Däremot finns ju andra kostnader för bussarna som man nu inte får någon täckning för då SL inte betalar. Så någon vinst är det nog inte tal om för arbetsgivarna

Hur mycket "tjänar" företagen på att slippa betala drivmedel för bussarna?

Walter

Jo visst det finns ju kostnader som uteblir också. Jag tänkte närmast på kapitalkostnader för bussarna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Entreprenör slipper ju betala för:

Löner till organiserade förare (man har åtminstone i Stockholm själva valt att betala lön till oorganiserade förare som anmäler sig för tjänst)
Löner till delar av servicepersonalen (tvätt och tank av bussar behövs ju knappast under pågående strejk)
Drivmedel till bussarna

Entreprenör får fortsatt betala för:

Fasta kostnader för bussar (t ex skatt, försäkring, "hyra" vid leasingavtal, värdeminskning på ägda fordon, m.m.)
Löner till oorganiserade förare
Löner till tjänstemän (berörs ju inte av strejken)

Frågan är således vilka poster som är tyngst, det kan ju bli så att kostnaderna minskar så mycket att de få inkomster man ev. har under en strejk överstiger kostnaderna.
Dock tror jag att en strejk generellt innebär en ekonomisk påfrestning för företagen, det är ju därför facken försöker hitta lösningar som drabbar företagen så hårt som möjligt ekonomiskt samtidigt som det innebär så liten påverkan som möjligt för tredje part (oftast allmänheten).
Kan man hitta en sådan lösning blir ju arbetsgivaren till slut tvungen att sluta ett avtal eftersom man kanske inte har råd att ha produktionen stillastående längre.
//Fredrik

HB

Citat från: Karsten skrivet 01 juli 2008, 13:41:07 PM
Hur mycket "tjänar" företagen på att slippa betala drivmedel för bussarna?

Förstår inte din fråga, men någon förtjänst på att slippa tanka lär det inte vara förutom om den som skulle tankat bussen är i strejk, för då utgår ju ingen lönekostnad för den personen (vilket skulle kunna uttryckas som en "förtjänst").

JAB

Åtminstonde i SL-land är väl entreprenörernas servicepersonal och reparatörer organiserade i Kommunal ?

HB

Citat från: JAB skrivet 13 juli 2008, 18:55:00 PM
Åtminstonde i SL-land är väl entreprenörernas servicepersonal och reparatörer organiserade i Kommunal ?

Ja.

Nico


Citat från: HB skrivet 13 juli 2008, 18:38:53 PM
Förstår inte din fråga, men någon förtjänst på att slippa tanka lär det inte vara förutom om den som skulle tankat bussen är i strejk, för då utgår ju ingen lönekostnad för den personen (vilket skulle kunna uttryckas som en "förtjänst").

'Tjänar' eller 'förtjänst' är kanske fel uttryck i sammanhanget, men att en buss som inte rullar drar inte något bränsle stämmer ju hur man än vrider på det. Inte heller krockas den osv. så man kan ju istället vrida det till att gälla att kostnaderna på dessa områden går ned avsevärt även om man kanske inte 'tjänar' något på det i klassisk mening även om man nu minskar utgifterna.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman