Digitala färdskrivarkort

Startat av MrBanco, 30 juni 2008, 19:46:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrBanco

Vem är det egentligen som skall betala för de "nya" digitala färdskrivarkorten? Om företaget köper in ett antal bussar med digitala färdskrivare tvingas ju alla anställda och timanställda att skaffa dessa digitala kort till en kostnad av 650:--. Skall var och en ta det ur egen ficka helt plötsligt eller hur skall man förfara?  ???
Mig veterligen köpte man inte sina egna färdskrivarblad innan....   ;D

bjalle

Citat från: MrBanco skrivet 30 juni 2008, 19:46:31 PM
Vem är det egentligen som skall betala för de "nya" digitala färdskrivarkorten? Om företaget köper in ett antal bussar med digitala färdskrivare tvingas ju alla anställda och timanställda att skaffa dessa digitala kort till en kostnad av 650:--. Skall var och en ta det ur egen ficka helt plötsligt eller hur skall man förfara?  ???
Mig veterligen köpte man inte sina egna färdskrivarblad innan....   ;D

Vet inte vad BBA säger medan Transports avtal säger att arbetsgivaren ska betala

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juni 2008, 20:11:54 PM


Det är nog bara att vara glad om ens arbetsgivare står för kostnaden, det jämställs med körkortet.



Då borde Swebus utan problem betala efter som dem betalar körkorten åt så många

bjalle

Står med i Transportavtalet att arbetsgivaren SKALL betala det om man har behov av det i tjänst så klart

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juni 2008, 20:23:19 PM
Är du helt säker på det?

Känner ett tiotal förare som fått betala själva, och det i företag med kollektivavtal.


Helt och hållet, fick mitt betalt av åkeriet trots att jag inte använder och utan att nämna att jag ville ha betalt för det. Är själv inte med i transport men ska se om jag kan komma ihåg var jag hittade informationen

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juni 2008, 20:27:33 PM
Ja det är väldigt intressant att veta.



Hittade ändringarna på ett annat forum. Verkar dock seriöst

Källa:http://www.truckstop.nu/forum/viewtopic.php?t=678

Nytt Transportavtal

Avtalslängd Tre år, från 2008-03-01 till 2011-02-28.

Mer i avtalspension: ökade avsättningar enligt SAF-LO avtalet.

Löneökningar 1 mars 2008, 09, 10: 900, 800 och 800 för åkeri. På terminal blir löneökningen sista året dock 700 kronor – vilket ska ställas mot OB-ökning.

OB-ersättningen: bestäms nu som procent av grundlönen. Från 080301 är enkelt OB på åkeri = 21 procent (1 kr 36 öre mer än idag), kvalificerat = 42 procent (+2,39). På terminal blir enkelt OB 21 och kvalificerat 36 procent – en OB-höjning på 5:58 respektive 4:41 per timme.
Inom åkeri börjar det kvalificerade OB att gälla från kl 00 natt mot lördag, i stället för 06 som idag.

Arbetstidsförkortning faktorn höjs : varje arbetad timme mellan 22-06 ger från 1 juni rätt till 0,6 minuter ledigt – en ledighet man samlar upp och tar ut i samråd med arbetsgivaren.
Den 1 mars 2009 och 2010 ökas faktorn till 0,8 respektive 1,0. Sista avtalsåret motsvarar det knappt 30 timmar per år för den som bara jobbar natt.

Digitala förarkort Har varit en tvistefråga. Nu fastställs att arbetsgivarna ska stå för kostnaden, men den som säger upp sig får betala tillbaka en del.

APL-ersättning Ersättningen för APL-handledare och instruktörer har äntligen reglerats.
Handledare 6.89% av begynnelselön, instruktör 10.88% begynnelselön.
Ovan angiven ersättning utges för tid den anställde utför arbete som handleder respektive
Instruktör.
Vid egen utbildning samt fortbildning är motsvarande ersättningar för Handledare 2,84% och Instruktör 6,39%

Karensregler Nya beräkningsregler kring sjukkarens – den som blir sjuk efter en halv dag måste även räkna del av påföljande dag som karens, dock max 1/5 av veckoarbetstiden.

Löneregler vid kompetensutveckling Tidigare avtal om 40 timmars kompetensutveckling per femårsperiod fortsätter gälla. Dock ändras löneregeln: under de första fyrtio timmarna kan man inte räkna övertid.

Ytterligare information angående uppgörelsen beräknas komma under vecka 7.
För ytterligare information kontakta ansvariga handläggare på förbundskontoret.

Partsarbetsgrupper tillsätts i följande frågor:

Lönebildning

Budbilavtal

Utlandsavtal, Norden

Kompetenstillägg-Åkeri/skog/Bulk/Tank

Bilagor : Avtalssammanfattning mellan Ba och Transport den 7 februari 2008

Med kamratliga hälsningar
SVENSKA TRANSPORTARBETAREFÖRBUNDET


Tommy Wreeth Mikael Johansson

michael k

min arbetsgivare betalade mitt kort

Jonas

Det står även i KFS nya avtal att arbetsgivaren ska betala kortet om det behövs i tjänsten.

Detsamma kommer troligen med i BUA´s nya avtal när strejken är över...

bjalle

Citat från: Z skrivet 01 juli 2008, 14:48:22 PM
Det står även i KFS nya avtal att arbetsgivaren ska betala kortet om det behövs i tjänsten.

Detsamma kommer troligen med i BUA´s nya avtal när strejken är över...

KFS?

Jonas

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 juli 2008, 14:53:33 PM
KFS?

De kommunala bussarbetsgivarna, de som finns kvar...

CitatAvtal har tecknats för de trafikföretag som är med i KFS, en krympande skara:

Borås Lokaltrafik AB

Gamla Uppsala Buss AB

Göteborgs Spårvägar AB

Luleå Lokaltrafik AB

Prebus, AB

Skelleftebuss AB

Uddevalla Omnibus AB

Västerås Lokaltrafik, AB

Sundås

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 juni 2008, 20:25:55 PM
Helt och hållet, fick mitt betalt av åkeriet trots att jag inte använder och utan att nämna att jag ville ha betalt för det. Är själv inte med i transport men ska se om jag kan komma ihåg var jag hittade informationen

Här kör de de systemet att företaget betalar kortet så länge man jobbar där, slutar man sedan får man betala det då.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Simon Bertilsson

#11
Från mina chefer var det givet från deras sida att de skulle betala. Jag fick räkningen och lämnade direkt till dem. Skulle jag däremot säga upp mig, så hade jag fått betala enligt en speciell tariff beroende på hur lång tid efter att jag skaffade kortet, som jag sa upp mig.
Jag har nu haft kortet i knappt ett halvår och använt det två gånger...

blyfot

inom swebus får du bekosta kortet själv. det heter  fixa kort eller sluta...förut har de bytt bussar för de som inte haft kort men med tanke på hur många omlopp vi har i tierp så funkar det inte om inte en eller två är utan.
Vill minnas att Österbydepån fick ett ultimatum skaffa kort eller kör sämre busssar när 6818 kom,, Blyfot