Bromsa en buss kontra ett tåg

Startat av Karsten, 28 juni 2008, 10:34:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 28 juni 2008, 02:11:46 AM
1: Tänker ingen på hur det är att ha 9 timmars dygnsvila? Tänk dig själv, jobba på kontor och sluta 16, för att sedan hinna hem, sova samt uträtta det sociala för att sedan börja jobba igen vid 1 på natten. Det låter ju inte klokt, men så är det när man kör buss!

2: Lön kontra ansvaret. I mitt tycke helt ofantligt underbetalt i förhållande till det ansvar man har. Mycket mer kan ju faktiskt gå fel i trafiken än tex på ett järnvägsspår.



Jag håller förvisso med dig, men jag tycker inte att man kan jämföra ansvaret med hur det är på järnvägen. Det är helt olika resandemängder och säkerhetsförutsättningar, vad gäller säkerhetstänkandet så är järnvägen att betrakta som en förebild, men det är faktiskt två helt skilda ting. T.ex. har du en helt annan bromsförmåga med ett vägfordon jämfört med järnvägsfordon.

Fredde

CitatJag håller förvisso med dig, men jag tycker inte att man kan jämföra ansvaret med hur det är på järnvägen. Det är helt olika resandemängder och säkerhetsförutsättningar, vad gäller säkerhetstänkandet så är järnvägen att betrakta som en förebild, men det är faktiskt två helt skilda ting. T.ex. har du en helt annan bromsförmåga med ett vägfordon jämfört med järnvägsfordon.

Jo men hur ofta behöver man slå på full nit med ett tåg/pendeltåg/t-banan? Jag fick göra det igår när en kollega körde rakt ut i en korsning (uppförsbacke! ::))


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 28 juni 2008, 10:46:07 AM
Jo men hur ofta behöver man slå på full nit med ett tåg/pendeltåg/t-banan? Jag fick göra det igår när en kollega körde rakt ut i en korsning (uppförsbacke! ::))



Eftersom du inte har alternativet "full nit" på de flesta järnvägsfordon så måste du planera körningen på ett helt annat sätt.

Fredde

CitatEftersom du inte har alternativet "full nit" på de flesta järnvägsfordon så måste du planera körningen på ett helt annat sätt.

Ahapp... Bra å veta..


Leif D

Att bromsa ett tåg, från ca 200 km/h innebär ju att påbörja detta ca 2800 - 2500 meter före stopplatsen.
Dessutom brukar det vara väldigt nyttigt att fixa att lossa ut bromsen också, några sekunder innan det stannar, annars så får ni se på "full nit"......

Att jämföra busskörning med tågkörning, är som att jämföra två helt skilda värdar. Inte mycket som är sig likt, t.ex. säkerhetstänkandet, som ju genomsyrar järnvägsbranschen på ett helt annat sätt än t.ex. bussbranschen, även om den senar vill hävda att man är SÅ duktig så.....

Fritt fram för debatt.....
;-)

S Svensson

Jag skulle vilja använda ordet "lövplaning" också då ett tåg bromsas. Vid lövhalka,dvs löven är sönderdelade på rälerna, liksom glider hjulen på rälerna.

Leif D

Citat från: S Svensson skrivet 29 juni 2008, 19:13:51 PM
Jag skulle vilja använda ordet "lövplaning" också då ett tåg bromsas. Vid lövhalka,dvs löven är sönderdelade på rälerna, liksom glider hjulen på rälerna.


Nåja, du behöver inte ta till lövhalkan, den går så himmla bra att glida på rälen när som helst, om man inte bromsar som man ska, dvs bara precis så mycket som det behövs alt. går, beroende på situation.
Håller ju f.n. på att lära mej köra riktiga tåg, så man får sej allt itutat hur viktigt det är med att bromsa i tid och inte för hårt och så....
/Leif D
;-)

JDS

#7
Det är inte särskilt svårt att köra tåg, jag tycker att det är svårare att köra buss. Visst är det mer komplicerad teknik på tågen, men det är inte där skillnaden ligger. Man kan inte direkt påstå att en lokförare har mer ansvar än en bussförare, möjligen det omvända. Däremot har ett järnvägsföretag ett mycket större ansvar för trafiksäkerheten än ett bussföretag har, och det är ett av skälen till att arbetsmarknaden ser annorlunda ut. På järnvägen är det mycket mera regler att hålla reda på, och om personalen klantar till det är företaget ansvarigt, till skillnad från vägtrafiken där man för det mesta kan skylla på föraren. Därför kan inte järnvägen tillämpa "slit och släng" då det gäller personalen på samma sätt som man än så länge kan i vägtrafiken.

Jag tror att det här kommer att förändras med tiden. Åtminstone i busstrafiken, så kommer det att bli ett mera järnvägsmässigt regeltänkande, och högre krav på säkerhetsstyrning i företagen, tror jag. På sikt tror jag också att man kommer att skruva ned uppfattningen om vad som är acceptabla risker vilket i så fall leder till en åtstramning. Frågan är bara när! För närvarande ser det ut att ligga mycket långt fram i tiden...