Typiskt 08:or att söka dispens

Startat av Lander, 27 juni 2008, 16:50:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 22:43:43 PM
Är väl ingen som har 4 timmars matrast, matrast = max 90 minuter.


Jag svarade bara på Hb'n inlägg ovanför mitt där han nämde matrast och 4 timmar i samma mening...

HB

Citat från: homer skrivet 06 juli 2008, 22:12:49 PM
Det är heller inga andra yrken som har 4 timmars matrast

nånting + ska man väl ha för skiten

Delad tjänstgöring finns i flera andra brancher. Sjukvård och restaurang är två exempel där det förekommer. Alternativet till delad tjänstgöring är att ha dubbelt så många anställda, fast på deltid. På vissa arbetsplatser uppskattas delade tjänster mer, på andra mindre. En springade punkt är avståndet till sin arbetsplats. Bor man "tvärs över gatan" är det enklare. Har man 4 mil i bil att åka så är det inte lika kul.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 10:38:51 AM
Det är som jag nämnde tidigare något som funnits i vården sedan länge, under de senaste 10 åren med sporadiskt men nu kommer det på nytt på bred front, ofta på de anställdas önskemål, hellre en delad tur på helgerna än arbete två helger av tre som är alternativet.

Åtta till åtta två dagar i månaden är det som gäller från i höst på en arbetsplats nära "mig"

Lars, jag köper resonemanget men det har inget med busstrafikens problem att göra. Att det blir sämre för de anställda inom vården (vilket gör att de delade passen framstår det bästa av två onda ting) försvarar inte att det inom busstrafiken inte kan ske förbättringar för de anställda. Jag skulle också hellre jobba två delade pass i månaden om alternativet var jobb 2 helger av tre. Lyckligtvis arbetar jag inom ett företag där ingetdera tillåts i avtalet.

Cero

Ett övergripande problem inom bl.a. den upphandlade trafiken är att kopplingen från slutkunden och dennes betalningsvilja relativt utförd tjänst till den part som faktiskt utför tjänsten och får betalt för den är för lång och bruten på många ställen. Det pris slutkunden, dvs den som kliver på bussen, är beredd att betala kan vara såväl högre som lägre än det nuvarande, givet att vissa villkor är uppfyllda. I de villkoren kan mycket väl ligga ökad beredskap för att täcka upp trasiga bussar, uteblivna förare, rena och hela bussar, längre omloppstider för att minska förseningar, trevligare (kanske till följd av bättre arbetstider) förare, etc. Men eftersom det inte är slutkunden och dess plånbok som bestämmer utan huvudmannen, i detta fall SL, som fastställer sina villkor och därmed pressar priset tvingas alla entreprenörer lägga bud på smärtgränsen. Det går ut över personal och material vilka båda pressas till det yttersta, liksom slutkunden som ofta inte är nöjd med den tjänst som levereras men inte har någon att vända sig till. För i mitten sitter SL och trivs. Billig trafik, många som åker (monopol) och en bra slant emellan till SL att köra byråkratin med. När bussen sedan är försenad, resenären irriterad (kanske rent av på något helt annat) möts två sura och irriterade människor i ett fiktivt kundmöte och det kan aldrig bli bra.

Jag är inte utan vidare för att allt ska drivas i offentlig regi, snarare tvärt om. Men beträffande lokaltrafik, viss sjukvård, äldrevård och en del gatu- och parkvårdande uppgifter bör man fundera på om det är rätt att upphandla. Jag tror att man får bättre kvalitet och lägre kostnader totalt sett om man driver dessa verksamheter i kommunal regi, givet att man har rätt styrning och ledning av verksamheterna (något som det offentliga tyvärr är rätt dålig på). Därmed skapas också en direkt relation mellan slutkund och utförare. Detta leder till att man lättare kan hitta de toleranser verksamheten kan klara ekonomiskt och därmed också skapa ett bättre utrymme för flexibilitet i arbetstider och lön kontra verksamhetens produktivitet och effektivitet.

I dagsläget är det väl bara en tidsfråga innan man konkurrensutsätter och upphandlar polisverksamheten också.