Typiskt 08:or att söka dispens

Startat av Lander, 27 juni 2008, 16:50:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HB

Citat från: homer skrivet 02 juli 2008, 20:32:38 PM
Westin är Strejkbrytare alltså, dax för facket att skicka ut en vakt kanske

Westins förare är knappast strejkbrytare då dom inte var uttagna till konflikt!

homer

Citat från: HB skrivet 05 juli 2008, 10:56:06 AM
Westins förare är knappast strejkbrytare då dom inte var uttagna till konflikt!

Samtliga Swebus och Busslinks linjer var tagna i strejk om då Westin åker runt och plockar upp folk på "deras" hållplatser ser åtminstånde jag de som strejkbrytare

Mycket osolidariskt då avtalet som Sl förarna strejkade för även rör Westinförarna när de är klart


Blir ju samma sak om en enskild kommun beställer egna tusristbussar under strejken och kör in folk till stan

Patrik

Citat från: homer skrivet 05 juli 2008, 19:07:41 PM
Samtliga Swebus och Busslinks linjer var tagna i strejk om då Westin åker runt och plockar upp folk på "deras" hållplatser ser åtminstånde jag de som strejkbrytare

Mycket osolidariskt då avtalet som Sl förarna strejkade för även rör Westinförarna när de är klart


Blir ju samma sak om en enskild kommun beställer egna tusristbussar under strejken och kör in folk till stan

Vad menar du med "deras" hållplatser?
Dom körde ju längs sin vanliga linje men påstigning/avstigning får inte ske på vissa delar av sträckan men ville någon kliva av eller på iaf så fick dom det, för vissa förare.

homer

Citat från: Patrik skrivet 05 juli 2008, 20:31:45 PM
Vad menar du med "deras" hållplatser?


SL bestämmer vilka hållplatser som olika linjer ska angöra och eftersom westins linje normalt inte plockar upp folk vid en viss hållplats är resande där hänvisade till andra linjer som just vid aktuella tillfället är tagna ur trafik.

man kan peka på likheterna med att Sl i början av veckan inte ville sätta in längre tåg för att riskera att ses som strejkbrytare samma sak blir de om Westin stannar vid hållplatser där de under strejken inte skall gå trafik

Cero

Citat från: homer skrivet 05 juli 2008, 19:07:41 PM
Samtliga Swebus och Busslinks linjer var tagna i strejk om då Westin åker runt och plockar upp folk på "deras" hållplatser ser åtminstånde jag de som strejkbrytare

Mycket osolidariskt då avtalet som Sl förarna strejkade för även rör Westinförarna när de är klart


Blir ju samma sak om en enskild kommun beställer egna tusristbussar under strejken och kör in folk till stan

Det var inte Swebus och Busslinks linjer som var tagna i strejk, det var dess personal.

På vilket sätt berör avtalet Westinförarna? De kör väl bara beställningstrafik, även om den beställning de i detta fall kör på råkar komma från Busslink(?) och avse upphämtning av resande utmed en viss sträckning som på SL-språk kallas 565. Antar att de får betalt utifrån överenskommelse med uppdragsgivaren och inte utifrån vilket kollektivavtal Busslink/Swebus råkar ha?


Jonas M. Bobjörk

Citat från: Cero skrivet 06 juli 2008, 00:03:35 AM
Det var inte Swebus och Busslinks linjer som var tagna i strejk, det var dess personal.


Busslink/Swebus personal, och därmed deras linjer.
SL beställer trafik, de har beställt att Busslink och Swebus skall köra en viss linje och att Westin Buss skall köra 565 och vilken tidtabell de skall ha. Om de då börjar stanna på hållplatser utöver avtalet för att plocka upp resenärer eller släppa av dom, för att de förare som skulle stannat där strejkar, är det en form av strejkbryteri. Jag menar, det var ju ingen Närtrafiksförare på Lidingö (Traveller) som började köra linje 203 bara för att den linjen inte gick men folk ville åka där.

Cero

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 06 juli 2008, 09:42:30 AM
Busslink/Swebus personal, och därmed deras linjer.
SL beställer trafik, de har beställt att Busslink och Swebus skall köra en viss linje och att Westin Buss skall köra 565 och vilken tidtabell de skall ha. Om de då börjar stanna på hållplatser utöver avtalet för att plocka upp resenärer eller släppa av dom, för att de förare som skulle stannat där strejkar, är det en form av strejkbryteri. Jag menar, det var ju ingen Närtrafiksförare på Lidingö (Traveller) som började köra linje 203 bara för att den linjen inte gick men folk ville åka där.

Det blir självklart strejkbryteri om de stannar på andra ställen, men jag uppfattar de tidigare inläggen som att det är strejkbryteri att de kör det de fått beställning att köra. I min värld är det inte det och är det dessutom som du skriver SL själva som kontrakterat Westin är det ännu mindre strejkbryteri om de kör sina avgångar.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Cero skrivet 06 juli 2008, 10:02:21 AM
Det blir självklart strejkbryteri om de stannar på andra ställen, men jag uppfattar de tidigare inläggen som att det är strejkbryteri att de kör det de fått beställning att köra. I min värld är det inte det och är det dessutom som du skriver SL själva som kontrakterat Westin är det ännu mindre strejkbryteri om de kör sina avgångar.

Då uppfattade vi det olika, för jag uppfattade första inlägget om strejkbryteri som att det gällde det faktum att de stannade på hållplatser de normalt inte stannade på. Var ju tom citat på just det inlägget.
Självklart får de köra de avgångar de har kontrakt på, enligt den tidtabell som finns. Men inte mer.

Richard1250

Jag tycker att det är helt i sin ordning att gå ut och strejka är inte bussförare själv satt i Hallandstrafikens resenärsråd.
Det har ju bara år efter år blivit sämre för förarna, längre tjänster kortare raster dåligt betalt, utslitna förare fysiskt och psykiskt.

Ni gör helt rätt som går ut i strejk o bry er inte om vem det drabbar ni har gjort så mycket för alla som åker buss i Sverige kör oss vart vi vill, när vi vill åka ni finns alltid där och ni behövs.

Vi som passagerare eller kunder till länstrafikbolagen som det så fint heter ska ställa upp för er förare nu.

Ni ska ha bättre betalt bättre raster och drägligare arbetsmiljö.
Stå på er när det strejkas och ge inte med er.

Ni förtjänar att få det bättre.

Richard

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 11:14:17 AM
Att arbetstiden (betalda tiden) blivit längre per arbetsdag innebär att det åtgår färre arbetsdagar för att fullgöra veckoarbetstiden, här finns det två olika "skolor"  Landsorten som vill ha så många fridagar som möjligt och så Stockholmsmodellen som vill ha så korta arbetsdagar som möjligt, detta leder ibland till kulturkrockar.

Krockarna beror väl snarast på det att antalet fridagar i Stockholm under en mycket lång tid ansetts som en fix konstant. Alltså har strävandena från personalens sida koncentrerats på att försökta få ned arbetstiden per tjänst. Detta är ju samma sak som att minska den faktiska veckoarbetstiden, men ibland har nog inte den där kommunikationen fungerat riktigt: arbetsgivarna undrar om man skojar när man föreslår minskad arbetstid, och medlemmarna skiter i hur man formulerar kravet - huvudsaken är att det blir kortare tjänster och oförändrat antal fridagar.

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 11:14:17 AM
En kort kommentar bara.

Arbetstiden har sett till veckoarbetstiden inte blivit längre, den är fortfarande 40 timmar (eller 38,25) och även lägre än detta beroende på avtals o trafikområde.

Att arbetstiden (betalda tiden) blivit längre per arbetsdag innebär att det åtgår färre arbetsdagar för att fullgöra veckoarbetstiden, här finns det två olika "skolor"  Landsorten som vill ha så många fridagar som möjligt och så Stockholmsmodellen som vill ha så korta arbetsdagar som möjligt, detta leder ibland till kulturkrockar.

I samband med övergång till det nya BBA-avtalet så har faktiskt arbetstidsuttaget per vecka sjunkit rätt rejält då långa matraster (delade tjänster) samt nattarbete premieras med arbetstidsförkortning. Har man tillexempel enbart delade tjänster med 4 timmars matrast per dag så har arbetsveckan sjunkit från 40 timmar per vecka till 36 timmar och 40 minuter. Det är nog få yrkesgrupper som fått den arbetstidsförkortningen i modern tid.

homer

Det är heller inga andra yrken som har 4 timmars matrast

nånting + ska man väl ha för skiten

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 12:08:09 PM
Precis!

Kortare tjänster innebär fler arbetsdagar medans längre innebär fler fridagar (nolldagar)

Jag minns väl ett krav från organisationen, eller rättare sagt från ett enskilt ombud inför en tidtabellsperiod att man ville ha fler nolldagar på den o den tjänstegruppen, visst inga problem men vilket krav ska vara överordnat det andra? Det går inte att få kortare arbetstid per dag samtidigt som man får fler lediga dagar.

Det ska ju f.ö inte vara något eftersträvansvärt att lägga ut en mängd nolldagar på enskilda tjänstegrupper, arbetstiden ska ju normalt vara så jämn som möjligt fördelat bland personalen.

Men som sagt jag känner väl igen problemet, att man inte kommunicerat sammanhanget med de enskilda förarna (medlemmarna)

Snarare är väl problemet att facket inte lyckats kommunicera sammanhanget med företagen: "Vi vill inte jobba så förbannat mycket!"

Jag anser att om man ska räkna arbetstiden så som företagen gör, så är 35 h en rimlig veckoarbetstid i SL-trafiken.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 22:47:19 PM
Det är ju en avtalsfråga, men jag tror det är oerhört svårt att motivera varför löner o villkor ska vara så mycket bättre inom SL området, jag kan köpa att förarna i innerstad och närförorter ska ha bättre villkor och det gäller även i Malmö o Göteborg men inte alls varför det ska vara kortare arbetstid och högre lön för en Busslinkförare i Rimbo kontra en KR förare i Östhammar, eller mellan två Swebusförare i Bro resp Bålsta.

För att Swebus i Bålsta ännu inte har infört millimeterprecision i turerna vilket man har i Bro, skulle kunna vara ett tänkbart svar. Men det har man kanske, och då är samma argument tillämpligt även där. Arbetsgivarna tjatar och tjatar om att de måste få ut den arbetstid som de betalar för, men det får ju inget annat företag. Det känns mera som att man tävlar om vem som kan försvåra livet mest för de anställda. Missförstå mig inte, jag vet att det är eller har varit ditt jobb att suga ut så mycket tid som möjligt ur personalen, men håll med om att Hastus inte räknar ut kostnaderna för krockskador och ständig utbildning av nya förare...

JDS

#44
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 23:33:27 PM
Undertid är inget eftersträvansvärt, allrahelst med dagens förarproblem.

Om någon skulle påstå att dagens strama tjänstepaket har tillkommit för att det råder brist på personal så vore det ju bara larv. Jag föreslår att det införs under rubriken "sjunga för sin sjuka mor". Det omvända vore mer sanningsenligt. Om man försöker kompensera brist på personal med att låta dem som finns kvar jobba hårdare så blir ju bristen för övrigt bara ännu värre.

Det må vara som Jeppson sade i måndags, att ett dyrare avtal måste leda till antingen dyrare biljetter, högre skatter eller färre bussturer. Men hallå: vad är då problemet? Det där låter mer som en lösning på prisproblemet i branschen. Man får inte bilda karteller, så det minsta man kan göra är väl att spela lite mer svårfångad när kunderna försöker pressa priserna?