Typiskt 08:or att söka dispens

Startat av Lander, 27 juni 2008, 16:50:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 juni 2008, 21:10:07 PM
Kanske inte blir så lätt med tanke på fordonstillgång?

Dom har säkert massor som inte behöver användas på morgonen iaf eftersom turisterna troligen inte har vaknat då...

Patrik

Westin får gärna mygla lite eller stå ut med fyllda bussar med olagligt stående passagerare...

jocke

Nacka Värmdö / Ekerö och Farsta-grenen drabbas väl allra hårdast
Jag förändrar era liv med detta inlägg

homer

Citat från: jocke skrivet 30 juni 2008, 21:15:40 PM
Nacka Värmdö / Ekerö och Farsta-grenen drabbas väl allra hårdast

dem drabbas väl inte ett dugg hårdare än andra områden, antigen går de bussar eller så gör de inte de, bussarna finns inte som ett kommplement till tågen utan går på områden där tågen inte går

homer

Citat från: Patrik skrivet 30 juni 2008, 21:12:59 PM
Westin får gärna mygla lite eller stå ut med fyllda bussar med olagligt stående passagerare...

varför skulle dem köra extra turer gratis när dem inte får betalt för de?

KRNI

Som jag förstått det så går bussarna till Nynäshamn istället för tågtrafik, har jag rätt där? I sådana fall är min fråga varför man inte kör busstrafiken på Farstalinjen, den ersätter ju också tågtrafik. Med risk för att inte vara fullt insatt. Vänliga och informativa svar tas tacksamt emot!

Hoppas på kortvarig strejk där självklart busschafförerna får det bättre!
/KRNI

Jonas M. Bobjörk

Citat från: KRNI skrivet 01 juli 2008, 00:45:10 AM
Som jag förstått det så går bussarna till Nynäshamn istället för tågtrafik, har jag rätt där? I sådana fall är min fråga varför man inte kör busstrafiken på Farstalinjen, den ersätter ju också tågtrafik. Med risk för att inte vara fullt insatt. Vänliga och informativa svar tas tacksamt emot!

Hoppas på kortvarig strejk där självklart busschafförerna får det bättre!
/KRNI


Troligen är det för att man har tänkt så att i Södra Förorterna, dvs Farsta bland annat, så är det i alla fall nära till spårtrafik, medan i Nynäshamn så är det inte det.

Peter Rost

#22
När  det  gäller  dispens  prioriterades  Nynäsbanan,  framför  Nacka/Värmdö,om  jag  förstått  saken  rätt.

Kunde  inte  diverse  underentrepenörer  kallas  in  och  köra  Nynäsersättningen, och  i  stället  tillåta  viss  busstrafik  i  Nacka/Björknäs, exempelvis.

/Peter

Nico


Möjligen, själv har jag lite svårt att förstå varför i alla fall inte 676:an fick dispens. Nu blir ju i stort sett hela Roslagen utan kollektiva förbindelser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

#24
Förvisso. Skall  till  Gotland  nästa  vecka, så  man  får  vara  glad  för  att  det  går  bussar  till  Nynäshamn ;). Förhoppningsvis  är  kanske  konflikten  löst  tills  dess, och  med  i  bästa  fall  nöjda  parter.

/Peter

virtual1

Citat från: homer skrivet 30 juni 2008, 22:55:10 PM
dem drabbas väl inte ett dugg hårdare än andra områden, antigen går de bussar eller så gör de inte de, bussarna finns inte som ett kommplement till tågen utan går på områden där tågen inte går

Tänk för att det gör det, här rör det sig om c:a 40000 passagerare/dag som skulle tagit ersättningbussen, det är nästan en femtedel av all berörd busstrafik i länet!!!!

Patrik

Citat från: virtual1 skrivet 02 juli 2008, 13:36:35 PM
Tänk för att det gör det, här rör det sig om c:a 40000 passagerare/dag som skulle tagit ersättningbussen, det är nästan en femtedel av all berörd busstrafik i länet!!!!

Jag hörde på radion igår att SL hade sagt att det var runt 250.000 resenärer som hade blivit drabbade av strejken.

Cero

Citat från: virtual1 skrivet 02 juli 2008, 13:36:35 PM
Tänk för att det gör det, här rör det sig om c:a 40000 passagerare/dag som skulle tagit ersättningbussen, det är nästan en femtedel av all berörd busstrafik i länet!!!!

Om du menar farstabanan hade den 2006 34 000 påstigande per vintervardag. Gissningsvis är runt hälften kvar i stan och arbetar, så låt oss säga att 20 000 är aktuella nu under sommaren. Många har säkert redan flytt till andra färdmedel (så skedde när grenen mot Fruängen renoverades) vilket ytterligare decimerar antalet.

Dock tycker jag det är inkonsekvent att ge dispens för Nynäsbanan men inte för farstagrenen och Roslagsbanan (den del som körs av Busslink). Alla tre är ersättningar för tågtrafik som för tillfället är inställd och även om de omgivande förhållandena är olika (det är ändå något lättare för de flesta att ta sig någonstans utmed farstalinjen än "ute i skogen") tycker jag man skulle varit konsekvent och tillåtit all trafik som ersätter spårbunden sådan.



Fredde

Någon som vet hur fullsatt det är på 565, 639 etc som faktiskt rullar?


Patrik

565 har bara blivit halvfulla dom här tre (två med strejk) dagarna som jag åkt den nu i sommar.