Barn under 3 år får ej färdas i buss?

Startat av Jonas M. Bobjörk, 26 juni 2008, 13:39:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Satt och kollade efter lite lagar för fordon då jag och en polare håller på bygga om ett fordon till husbilsliknande. (Nej, ingen fd buss)

Hittade då följande paragraf i Trafikförordningen:
4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon
§10

3. Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).

Den stora frågan är då, vad räknas som "särskild skyddsanordning för barn"? Räknas barnvagn? Om inte, ska man då avvisa alla barnvagnar?

Jonas M. Bobjörk

Ah, missade visst den delen. Då klarnade det mer. Men det skulle ju kunnat vara så. Kan bli fel när man gör tillägg. Som §10a:

   
Citat från: Trafikförordningen kapitel 10
10 a § Alla som är äldre än tre år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte.
   Passagerare i en buss skall informeras om skyldigheten att använda bilbälte på det sätt som Vägverket föreskriver. Förordning (2006:1208).

Om man läser det sista stycket så står det ju att passagerare skall informeras om skyldigheten att använda bälte, även om bussen inte är försedd med sådana...

bastuper

Om jag som passagerare sätter mig i ett fordon som är privatägt av 59/60s årgång och upptäcker att bälte saknas, vad har polisen att säga om dom skulle stoppa oss?

Jonas M. Bobjörk

Citat från: bastuper skrivet 01 juli 2008, 22:10:01 PM
Om jag som passagerare sätter mig i ett fordon som är privatägt av 59/60s årgång och upptäcker att bälte saknas, vad har polisen att säga om dom skulle stoppa oss?

Ja du. Då kan de inte säga mycket. Men om de åker lokabussen kan de säga nåt.

Buss-Anders

Särskild skyddsanordning för barn måste väl helt enkelt vara bilbälteskudde.
Många taxibilar som kör små barn har väl idag bilbälteskuddar.
Kan tänka mig att det även gäller en s.k loveseat, en platsbalja med en mjuk inreding avsedd för mycket småbarn/spädbarn. Undrar om inte Landstinger lånade ut sådana för många år sedan.
Men man glömmer för minstingen är 22 år nu.

Mvh
Buss-Anders