Förare får ingen lön - måste betala självrisk efter olycka

Startat av Muk, 26 juni 2008, 11:12:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jonas M. Bobjörk

Men frågan är om företaget får dra sådan på lön utan myndighetsbeslut?
Nu är jag ingen jurist, men jag tror inte de får hålla inne lönen hur som helst...

Ang att betala bärgning så är det inte så fasligt dyrt. Åtminstone inte för de som bedriver lokaltrafik. De har bra avtal.

robbes

bärgning med tungbärgare ligger på timtaxa då det oftast är långdragna bärgningar

Jonas M. Bobjörk

Citat från: robbes skrivet 26 juni 2008, 14:33:54 PM
bärgning med tungbärgare ligger på timtaxa då det oftast är långdragna bärgningar

Enligt de jag pratat med, är det mycket lågt pris, i alla fall när man bärgar "SL-bussar".

Nico


Har lite svårt för tidningens vinkling av bildtexten. T.ex. skriver man till följande bild att företaget dragit ett belopp för självrisken "...efter att han av misstag haft sönder en buss." Att någon av misstag kör in i den vägportal som syns på bilden har jag svårt att tro. Själv hade jag troligen (i synnerhet om man inte har en näsa ombord att bry sig om) klivit ur och kikat först, i synnerhet som inget i miljön runt omkring antyder att det är direkt tät trafik på platsen. Ser ju mest ut som en breddad cykelbana och även om det skulle råka vara mörkt så har man ju strålkastare. I det här fallet så misstänker jag mera att föraren ifråga inte brytt sig utan chansat så att kalla det för misstag...? Nääh!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Citat från: Nico skrivet 26 juni 2008, 20:18:20 PM
Har lite svårt för tidningens vinkling av bildtexten. T.ex. skriver man till följande bild att företaget dragit ett belopp för självrisken "...efter att han av misstag haft sönder en buss." Att någon av misstag kör in i den vägportal som syns på bilden har jag svårt att tro. Själv hade jag troligen (i synnerhet om man inte har en näsa ombord att bry sig om) klivit ur och kikat först, i synnerhet som inget i miljön runt omkring antyder att det är direkt tät trafik på platsen. Ser ju mest ut som en breddad cykelbana och även om det skulle råka vara mörkt så har man ju strålkastare. I det här fallet så misstänker jag mera att föraren ifråga inte brytt sig utan chansat så att kalla det för misstag...? Nääh!

Nja sanningen är väl den att det finns två liknande viadukter från samma avtagsväg. Om man tar av en korsning för tidigt så kommer man alltså till denna som man inte riktigt kommer under. Tar man av vid nästa korsning som är den rätt och där den aktuella busslinjen föraren körde ligger så klarar man bussen. Dessutom hade det gått bättre ifall det varit en ren låggolvsbuss(Med reservation för att några antenner/takluckor/ac-aggregat mått mindre bra) istället för en lågentré. Det  var ju främst påbyggnaden bak på bussen som tog i. Han sket helt enkelt att kolla skyltarna hur hög passagen var eftersom han visste att han körde en linje där bussarna brukar köra vilket i efterhand visade sig vara fel då han tagit av en korsning för tidigt. Givetvis var det klantigt att inte kolla skyltningen men jag tror faktiskt det var ett misstag och inte så att han av lathet chansade. Lärdomen blirt väl att alltid jämföra skyltningen med fordonshöjden hur säker man än är på att det är där man ska köra.

Oavsett om han ska betala skadan eller inte och hur pass grov vårdslösheten ska vara för att arbetstagaren ska vara skadeståndsskyldig gemtemot arbetsgivaren kan väl jag reagera lite över:
"Mellström säger att det är ett sätt för företaget att markera.
– Vi ser allvarligt på det som hände. Nu fanns det inga passagerare i bussen men om det funnits det hade han äventyrat både deras och andras säkerhet, säger han."
och att man sedan fortsätter använda en förare om man tycker så om aktuell person.

Nico


Nja, enligt första raden i artikeln står det att detta hände under förarens sista dag på jobbet. Sedan tycker jag fortfarande, oaktat det faktum att det kanske finns en likartad viadukt/vägportal i närheten, att man som förare ändå har ett ansvar att se sig för. Med tanke på småskräpet å annat runtomkring och sedan vägportalens utseende i sig så skulle i alla fall jag ha varit mera försiktig och inte bara dånat på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman