Örebro - Swebus ny entreprenör

Startat av julle, 25 juni 2008, 14:38:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag håller med med Jan.

Stefan P

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 18:41:37 PM
Upphandlingen i Örebro är överklagad hos Länsrätten

http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?Artikel=2179271

Ett skäl jag inte hört tidigare men annars är man ju inte förvånad
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

julle

Citat från: Jan skrivet 05 juli 2008, 11:00:36 AM
Den här formen av spekalationer ger jag inget för. Kom igen när Swebus kört ett år på trafiken då har du kött på benen.
Jag ger inte sken av annat än att jag spekulerar, absolut är det så. Dock har jag tillräcklig kunskap för att säga med 99 procents säkerhet att Swebus inte kommer att göra en krona i vinst på trafiken i Örebro!

Vem på Swebus som har läckt detta (jag själv, någon jag känner eller på vilken nivå personen sitter) tänker jag med hänsyn till berörda inte gå in på. Men med tanke på aktiviteten som mitt inlägg har skapat på Swebus huvudkontor, så kan jag bara konstatera att min källa inte är fel ute!

För att klargöra en sak, anbud är ingen diffus vetenskap som bara några få utvalda "gudar" kan räkna. Tvärtom, plus minus ett par få procentenheter går det att utifrån några få avgörande faktorer (dimensionerande fordon, typ av trafik  så som stad, regiontrafik, gledbygd, skol etc; framtida ökning eller minskning av trafiken) sätta ett ungefärligt pris på vad en viss trafik kostar att köra inom ett specifikt trafikområde. Jag sa samma sak om Dalarna för 3 år sedan, att Swebus lade sig c:a 30-40 miljoner för lågt och detta är idag 2 år efter trafikstart också ett faktum, kanske rent av Swebus mest offentliga hemliget ;-), att företaget förlorar ungefär dessa miljoner årligen! Detta ska inte förstås fel, självfallet är det så att om ett företag väl bestämmer sig att lämna in ett anbud i "skarp läge", så gör man naturligtvis en mer djuplodande analys och en tämligen nogrann beräkning ner i minsta detalj.

Men visst, den som lever får se. När Swebus väl har kommit igång, om de nu gör det med tanke på Busslinks överklagan och resultatet av denna, så får det väl visa sig om Swebus räknat rätt eller inte....

Jan

Det är kanske så att länsbolagen skulle låta andra med juridikutbildning sköta dessa upphandlingar. Det känns nu så att allt överklagas och detta ställer till oro för alla som är inblandade.
I branschen 37 år

Ulf Rådeström

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 20:17:25 PM
Ytterligare en artikel i ärendet
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1355002&wpa=busslink-har-stoppat-stadsbusskontraktet

Alltså..man klagar på att anbudstiden var EN dag för kort---EN dag....är man inte riktigt kloka?
Anledningarna till överklagande blir löjligare o löjligare för att man skall vara dåliga förlorare

Walter

#35
Och Busslink var ju inte ens tvåa.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 juli 2008, 22:13:46 PM
Alltså..man klagar på att anbudstiden var EN dag för kort---EN dag....är man inte riktigt kloka?
Anledningarna till överklagande blir löjligare o löjligare för att man skall vara dåliga förlorare

Men ingen överklagade Umeåupphandlingen med anledning att man fått aldeles för lite tid på sig mellan upphandlingsbesked och trafikstart (3 månader).  ::)

Fredrik Gelin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2008, 22:37:37 PM
Knappast

I tätorten ska det bli gasbussar, nya gasbussar

Däremot kan man med fördel använda rejält beg bussar i regiontrafiken eftersom man släppt på ålderskraven ganska långt, bara det är Lågentré och boggi

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna ge några exakta svar, men jag misstänker att ett flertal av Omnibussarna kan tänkas hitta till Stockholm då det är en busstyp som redan finns här och dessutom har syskon här i Stockholm.
Vad gäller de nyare bussarna blir det väl en fråga om hur leasingavtalen ser ut, Busslink äger inte så många nyare bussar själva utan leasar dessa.
Sitter man fast i ett avtal kanske det är billigare att lacka om bussen än att bryta avtalet och då kan vi kanske få lite föryngring på 676:an bl a.
Detta är i nuläget dock bara spekulation från min sida...
//Fredrik

Peter L

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 juli 2008, 22:13:46 PM
Alltså..man klagar på att anbudstiden var EN dag för kort---EN dag....är man inte riktigt kloka?
Anledningarna till överklagande blir löjligare o löjligare för att man skall vara dåliga förlorare

Instämmer till fullo! Borde man inte klagat vid ett tidigare skede istället för efter att trafiken tilldelats en annan entreprenör? För man tänkte väl överklaga detta även om man själv vunnit?  ;D

Jonas1968

Citat från: Peter L skrivet 08 juli 2008, 13:19:32 PM
Instämmer till fullo! Borde man inte klagat vid ett tidigare skede istället för efter att trafiken tilldelats en annan entreprenör? För man tänkte väl överklaga detta även om man själv vunnit?  ;D
Nej hade Busslink vunnit hade väl Swebus överklagat i stället.

Jan

Citat från: Jonas1968 skrivet 09 juli 2008, 16:20:34 PM
Nej hade Busslink vunnit hade väl Swebus överklagat i stället.

Man borde kanske överklaga isamband att man lämnar in sitt anbud så är detta redan undanstökat. ::)
I branschen 37 år