Missnöjt i Umeå

Startat av Jessika, 24 juni 2008, 21:47:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Det har varit mycket skriverier i tidningarna från missnöjda passagerare p.g.a. försenade och inställda turer i och med Swebus övertagande av stadstrafiken i Umeå. Idag var det också en artikel om chaufförernas missnöje med deras nya scheman:

"Bussförarna är missnöjda sedan Swebus tog över lokaltrafiken i Umeå för drygt en vecka sedan. - Jag vet att det finns synpunkter. Vi lyssnar och kommer att ta fasta på dem, säger Ulrika Sundström, Swebus trafikchef. I ett brev till VK:s redaktion kritiserar bussförarna de nya scheman som Swebus införde samtidigt som de tog över lokaltrafiken efter Veolia i måndags för en vecka sedan. En förändring är att det blivit längre mellan pauserna. Enligt kollektivavtalet har föraren rätt till en paus efter 2,5 timmes körning. Frågan är vad som ska räknas som körning."
Missnöjet pyr hos bussförarna i Umeå  (VK.se)

Dessutom har det tydligen brunnit i motorrummet på en Solaris ledare på Teg nu ikväll; bild finns här:
http://www.vk.se/uploaded/image/DSC00728.jpg

/Jessika

bastuper

Vad var dte som gjode att man inte kunde fortsätta med gamla scheman men bara ändringar av fordon som troligtvis är utbytta?

Ja jag vet inte mycket men det måste ävl vara bättre att köra med det som funkade då.

Jessika

Citat från: bastuper skrivet 24 juni 2008, 21:53:05 PM
Vad var dte som gjode att man inte kunde fortsätta med gamla scheman men bara ändringar av fordon som troligtvis är utbytta?
Ja jag vet inte mycket men det måste ävl vara bättre att köra med det som funkade då.

Exakt, så kan man tänka spontant, men jag misstänker att Veolia inte har något större intresse av att ge sina scheman till en konkurrent? Så antyds det också i artikeln i VK:

"Ulrika Sundström, trafikchef för Swebus i Västerbottens län och Västernorrlands län, säger att hon lyssnar på synpunkterna.
- Just nu arbetar vi med våra höst- och vinterscheman och vi har tagit fasta på de här punkterna, säger hon.
Varför har ni inte bara fortsatt med det upplägg som Veolia hade tills vidare?
-Vi hade tankar åt det hållet, men Veolia har inte låtit oss ta del av deras scheman, så vi har inte haft den möjligheten, säger Ulrika Sundström.
Hon säger att Swebus haft kort förberedelsetid för övertagandet i Umeå.
- Normalt har man åtta månader på sig. Här har vi haft tre månader på oss."

/Jessika

Yujin Zhang

Citat från: Jessika skrivet 24 juni 2008, 21:58:13 PM
Exakt, så kan man tänka spontant, men jag misstänker att Veolia inte har något större intresse av att ge sina scheman till en konkurrent? Så antyds det också i artikeln i VK:

"Ulrika Sundström, trafikchef för Swebus i Västerbottens län och Västernorrlands län, säger att hon lyssnar på synpunkterna.
- Just nu arbetar vi med våra höst- och vinterscheman och vi har tagit fasta på de här punkterna, säger hon.
Varför har ni inte bara fortsatt med det upplägg som Veolia hade tills vidare?
-Vi hade tankar åt det hållet, men Veolia har inte låtit oss ta del av deras scheman, så vi har inte haft den möjligheten, säger Ulrika Sundström.
Hon säger att Swebus haft kort förberedelsetid för övertagandet i Umeå.
- Normalt har man åtta månader på sig. Här har vi haft tre månader på oss."

/Jessika

Om "scheman" är ett annat ord för tjänstepaket:
Kan det också vara för att man har gjort justeringar i tidtabellen (obs, jag har inte stenkoll på tiderna i Umeå lokaltrafik) så att omlopperna ser annorlunda ut nu och då blir Veolias tjänstepaket automatiskt ogiltigt.

Om "scheman" är ett annat ord för fridagssystem:
Har svårt att tro att ett företag som Swebus med så många antal anställda har svårt att "ta_reda_på" hur Veolias fridagssytem ser ut. Mest av det snacket lär ju ändå hända i fikarummet mellan förare...

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 24 juni 2008, 22:09:44 PM
Om "scheman" är ett annat ord för tjänstepaket:
Kan det också vara för att man har gjort justeringar i tidtabellen (obs, jag har inte stenkoll på tiderna i Umeå lokaltrafik) så att omlopperna ser annorlunda ut nu och då blir Veolias tjänstepaket automatiskt ogiltigt.

Om "scheman" är ett annat ord för fridagssystem:
Har svårt att tro att ett företag som Swebus med så många antal anställda har svårt att "ta_reda_på" hur Veolias fridagssytem ser ut. Mest av det snacket lär ju ändå hända i fikarummet mellan förare...

Scheman betyder nog scheman, dvs alltihopa. Om man lägger ett bud på trafik så är det ju olika tjänstepaketslösningar som gör att ett bud blir billigare en ett annat bud.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2008, 22:48:48 PM
Ja det var ju den vanliga smörjan i kommentarerna från läsarna ;)

I de 2,5 timmarna räknas ju normalt tid som du kör (enligt tidtabell) givetvis är det inte paus vid rödljus eller uppehåll för av/påstigande som någon smart person fått det till, Swebus har givetvis gjort en egen planering utifrån vad man vill uppnå och sedan prissatt den, att då sedan köra efter ett gammalt schema som den tidigare operatören använt är då knappast optimalt, givetvis är fridagssystem osv inga hemligheter, däremot delar man knappast med sig av Hastusfilerna över tjänsteplanerna.

Effektiva tjänsteplaner med så lite spilltid som möjligt och utnyttjande av arbetstiden i scheman så långt som möjligt är ju vad det hela går ut på, kan man då spara ett par man/dag är det stora pengar på ett år.

Jag kan däremot känna igen mig i fridagssystemproblematiken. I de olika fridagssystem jag sett från de båda firmorna så har Veolias varit mycket mer genomarbetade och humana jämfört med Swebus dito. Jag har dock inte sett allt, och kan inte göra en bedömning i Umeås fall.

Fredde

Ska det bli en repris fr Swebus övertagande i Dalarna månne tro? När man tar över trafik varför inte locka planerare och chefer fr det tidigare bolaget för? Dom flesta förarna är ju dom samma ändå och ha samma chef är ju att föredra.. Men det är väll så att man vill sätta den nya prägeln på trafiken och jag förmodar att trafiken ska bedrivas billigare nu med då Veolia förlora den...

Snart blir det ju samma i hela Gävleborg med fast med 1 års mellanrum till citytrafiken i Gävle... Men vilken som får den återstå att se än!!!


//Fredde

Fredde

Citat från: Jessika skrivet 24 juni 2008, 21:58:13 PM
Varför har ni inte bara fortsatt med det upplägg som Veolia hade tills vidare?
-Vi hade tankar åt det hållet, men Veolia har inte låtit oss ta del av deras scheman, så vi har inte haft den möjligheten, säger Ulrika Sundström.
Hon säger att Swebus haft kort förberedelsetid för övertagandet i Umeå.
- Normalt har man åtta månader på sig. Här har vi haft tre månader på oss."

/Jessika

Kan bara säga "skitsnack" säkert att dom flesta förarna är kvar sedan Veolia tiden & dom har gamla körspecar kvar eller så kan dom prata men det lyssnas & tittas nog dåligt för det kostar pengar att ha det så med den nya avtalet...


//Fredde

Jessika

Idag är den en liten notis i VK där Veolia i princip dementerar det som stod i gårdagens tidning (citatet i mitt inlägg ovan). Veolia hävdar att Swebus har fått allt det material som de frågat efter, t.ex. scheman, och att Veolia har varit ovanligt tillmötesgående mot konkurrenten för att underlätta övertagandet.

/Jessika

Nico


Sen brukar det väl alltid bli lite gny i samband med övertaganden och så. I vissa lägen kan det bli sämre och i andra bättre, men det mesta har troligen att göra med att något invant har blivit annorlunda. Om det nya inte är riktigt käpprätt åt skogen (utan bara är mer eller mindre en variant på det gamla) så brukar det mesta ge sig ifall man bara tar det piano några veckor...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#10
Scheman och raster är förändrade numera, ja. Veolia körde vidare i Polarbuss gamla rutiner vilket ledde till att inga större omställningar behövde göras. Men om vi enbart koncentrerar oss på tekniken fanns det bara där mycket som kunde gå snett.

T.ex skulle ju både C90 och biljettmaskinerna uppdateras sent på söndag kväll med nya "sommarfiler" till sommartidtabellen... och sådant fungerar inte ofta helt klanderfritt. C90:n saknade hela omlopp och biljettmaskinerna saknade turer. Sådana fel har det dock blivit vid varenda tidabellsbyte även vid Polarbuss & Veolia, så det är "invant". Utöver detta stämmer det bra att Veolia tog med sig de flesta telefonnummer i flytten, och man fick införa en nödlösning med helt nya telefonnummer till TX och kontoret bara någon dag innan. Detta visste inte ens Länstrafikens infocentral om. Mycket annat krångel berodde på övrigt tekniskt strul. Nu skulle det ju dessutom bytas kommunikationsradiosystem... under en natt... vilket inte heller fungerade klockrent pga vissa barnsjukdomar i det nya systemet. Den nya kommunikationsradion fungerade inte alltid, och även om det gamla systemet ännu används som backup, sitter det ju ändå inga gamla SRA-radior i Swebus egna inlånade vikariebussar.

Det känns iaf bra att trafiken togs över under lågtrafiksperioden nu i sommar. Jag tror som Nico att man efter några få månader fått allt att fungera lagom till hösttabellen och skolorna drar igång.  :)

Ersa

Dessutom hyllas 52xx-vagnarna från Jönköping inte bara av mig:

Citat från: Kommentar ur VKI dag fick jag åka en gammal men fin vit boggiebuss hem från jobbet. Alla passagerare satt rättvända och bussen hade god fjädringskomfort. Det skramlade ingenting och dessutom var stolarna rena. Hoppas att vi får ärva fler sådana bussar, det var värt hela resans pris! Jonas 24/06 18:35

Tyvärr lär vi ju inte få så många 15-meters boogiebussar som jag hoppats på.
Hoppas denne Jonas inte kommer att bli alltför besviken när de nya B9S-vagnarna rullar in i december.

Walter

Citat från: Verspieder skrivet 25 juni 2008, 09:38:07 AM
Dessutom hyllas 52xx-vagnarna från Jönköping inte bara av mig:

Tyvärr lär vi ju inte få så många 15-meters boogiebussar som jag hoppats på.
Hoppas denne Jonas inte kommer att bli alltför besviken när de nya B9S-vagnarna rullar in i december.

Där står ju ett par boggie i Säffle för omlack till Ultra-blått enligt ett annat inlägg, och dom som rullar nu kan ju lackas om senare!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Ett övertagande går aldrig smärtfritt. Jag tycker att man måste vara lite flexibel över sommaren och koncentra sig på vinterlistorna.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Walter skrivet 25 juni 2008, 10:08:11 AM
Där står ju ett par boggie i Säffle för omlack till Ultra-blått enligt ett annat inlägg, och dom som rullar nu kan ju lackas om senare!

Det håller vi tummarna för!  :D