Swebus Express norrut ovan Gävle?

Startat av Fredde, 24 juni 2008, 19:58:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Undrar om nu när Swebus har en större depå i norra (Umeå) Sverige så kanske ökar Swebus Express trafiken norr om Gävle eller är det Y-bussen som har lite monopol på detta tro, jag är lite dåligt insatt men kanske Swebus har ett strå i stacken till Y-bussen redan ?


//Fredde

Walter

Nja depå för bussar i Umeå har Swebus haft länge så det är nog inte därför man inte kör norröver Gävle. Swebus har varit inblandad i Y-busstrafiken en gång i tiden men det kan nog andra utveckla bättre.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Martin Maltkvist

Citat från: Walter skrivet 24 juni 2008, 20:39:52 PM
Nja depå för bussar i Umeå har Swebus haft länge så det är nog inte därför man inte kör norröver Gävle. Swebus har varit inblandad i Y-busstrafiken en gång i tiden men det kan nog andra utveckla bättre.
Y-buss och framförallt Härjedalingen är ju stora på långväga trafik i dessa relationer.
Swebus och tidigare SJ Buss körde fram till -91  på Västra Härjedalen men då de förlorade trafiken för Länstrafiken i Jämtland övergavs helt sonika den egna veckoslutstrafiken. Swebus visade därmed ett ointresse för trafik i denna region vilket gynnade Mohlins Bussar och Thunells Busstrafik som lanserade "Härjedalingen". 1993 bildades Härjedalingen Buss och i oktober samma år inleddes turer med just veckoslutstrafik mellan Stockholm och Härjedalen.
SJ hade ju också tidigare persontrafikmonopol på sträckan Sundsvall-Stockholm och det enda "öppna" var ren veckoslutstrafik.
Det då SJ-ägda Swebus kunde då inte gärna gå in och starta busstrafik på sträckan och under tiden klurade ramför allt Y-buss ut att man kunde kringgå monopolet genom att köra till Birsta/Timrå ist.f Sundsvall.
När konkurrensen sedan släpptes fri hade Y-buss m.fl redan vuxit sig så starka att Swebus Express blivit "akterseglade" men tillägsvis var inte heller veckoslutstrafiken "öppen". Även där gav SJ medgivande men även det monopolet gick att kringå.
Ps: idga när expressbusstraiken är fri finns det ingen anledning att ha kvar denna benämnning även om det fortarande finns expressturer som bara går fredag, söndag o.d. Detta är dock vara av marknadsmässiga skäl och inte p.g.a restriktioner.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

#3
Som en liten fotnot var att i början när monopolet släppes körde faktiskt Swebus Express 1timmes trafik mellan Gävle-Stockholm v.v mellan kl. 05-22.. Men det gick inget vidare så det drogs in ef ca 3-4 månader.. Köra på gamla E4 med restid på över 3 timmar för ca 17 mil var inget som locka tågresenärerna.. Men nu med nya E4:an borde det gå bättre då det är 2 filsmotorväg hela sträckan på slutet är den 3 filer med... SGS-bussen kör många mer turer än Swebus sedan många år tillbaka & det man kan se är det bra beläggning med...
En buss kan köra nonstopp på under 2 timmar om inte trafiken tätnar för mycket ef Rotebro i rusningstid... Det värsta jag hört har varit fr Casino i Stockholm till avfart Gävle S på 65 min men det var inte lagligt heller (det var så klart med en bil på natten) själv körde jag ner till Stockholm den dagen den öppna i höstas men det var med en slö Ford Fiesta som jag körde gratis genom Hertz Freerider & den resan gick på ca 85minuter till Bromma flygplats......... Sedan gick resan vidare med en automatväxlad V70 till Karlstad på ca 3 tim hehe...


Nu under sommaren kostar båda avgångarna med Swebus X (kl. 07.00 samt 13.50) fr Gävle till Stockholm 95kr alla dagar oavsett ålder.. Restid ca 2 tim & 30 min (via Uppsala)

SGS-bussen tar 130kr & dom har 3 avgångar mån-tors samt 4-6 fre-sön.. Restid ca 2tim & 10 min (Ej via Uppsala)

SJ tar mellan 200-529kr per avgång.. Restid ca 1 tim & 30 min... Priset gäller 2:a klass.. (inga avgångar med UL är med idetta)

529kr kan jag bara konstatera är OCKER då man med tex Swebus kan åka 5 enkel resor å få pengar över ändå, Sj's prissättning är lite skum ibland, då detta pris är över 31 kr/mil helt plötsligt är det billigare att åka med min bil fr 2000 att åka dessa mil själv i bilen på samma tid, vart är miljövinsten??? En dator som sätter priser utan miljöhänsyn helt klart är att konstatera men det är ju sedan tidigare konstaterat att SJ tar ut en del hutpriser på sträckan Gävle-Stockholm v.v.enligt lokalmedierna..


//Fredde

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 24 juni 2008, 23:45:59 PMSJ tar mellan 200-529kr per avgång.. Restid ca 1 tim & 30 min... Priset gäller 2:a klass.. (inga avgångar med UL är med idetta)

529kr kan jag bara konstatera är OCKER då man med tex Swebus kan åka 5 enkel resor å få pengar över ändå, Sj's prissättning är lite skum ibland, då detta pris är över 31 kr/mil helt plötsligt är det billigare att åka med min bil fr 2000 att åka dessa mil själv i bilen på samma tid, vart är miljövinsten??? En dator som sätter priser utan miljöhänsyn helt klart är att konstatera men det är ju sedan tidigare konstaterat att SJ tar ut en del hutpriser på sträckan Gävle-Stockholm v.v.enligt lokalmedierna..

529 kr är maxpriset, dvs. fullt ombokningsbar biljett, bokad när som helst. Normalresenären lär aldrig behöva betala så mycket. UL+SL har dessutom fast pris 181 kr Gävle-Stockholm för den snåle, om jag inte minns fel.

Själv reser jag Gävle-Malmö i första klass med trerätters för 365 kr i början av augusti. Det är verkligen dyrt att åka tåg i det här landet.

Anders

S Svensson

Vad jag vet så erfordras trafiktillstånd,linjetillstånd, om ett företag skall köra gränsöverskridnde trafik.Jag fick för några år sedan en förteckning över sådana linjetrafiktillstånd. LHM har trafikeringsrätt i egna länet.
Sedan kan det vara andra saker som t ex Härjedalen. Där är ju andra parter inblandade,såsom hotellägare. Trots allt är ju snabbusstrafik och expresstrafik komplement till annan trafik.Saken har ju ändrat sig något sedan Swebus Express AB tagit över trafik från Swebus. Men jag tror att Swebus och Swebus Express AB går in i varandras "affärsområde".
Ett "vanligt" Buss i Väst företag kan ju även köra beställning och liknande. Det är dock inte samma lätthet för Swebus att göra likadant eftersom man måste ta hänsyn till dotterbolag inkl tidigare ägda Interbus Göteborg AB.

Ersa

Swebus körde Y-bussen Stockholm-Östersund, som hade nummer 891. Denna hade man kvar även ett tag efter att man tappat sitt sista kontrakt för Länstrafiken i Jämtland (Lit & Strömsund) till KR Trafik 2003. Numera är det dock Brunflo Buss som kör denna Y-busslinje.