Första dagen på GS!

Startat av olasand, 23 juni 2008, 19:07:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

Idag började jag arbeta på Göteborgs Spårvägar "på riktigt". (Förut har jag bara praktiserat under linjeutbildningen).
Har blivit placerad på Kruthusgatan, dvs Centrum. Är det möjligtvis någon mer på detta forum som håller till på Kruthusgatan då och då?

Om min utbildning och första dag på jobbet går det att läsa på min nyuppdaterade blogg http://logg.olasand.se

En  utbildningsbild:

Bilden är tagen på Hjalmar Brantingsplatsen där vi övade på att borda en buss med olika handikapp... (Nej bussen var inte handikappad).


Buss 916, en av två gasleder med stombussmotiv på Kruthusgatan... Här i Klareberg som övningsbuss.

76

Hurra! En uppdatering på bloggen, jag fruktade att du hade gått och dött :D

olasand

Citat från: 76 skrivet 23 juni 2008, 19:16:18 PM
Hurra! En uppdatering på bloggen, jag fruktade att du hade gått och dött :D

Hoppsan! Jag kanske skall försöka bli lite mer regelbunden i mitt bloggande igen. Jag får skylla min frånvaro på det fina vädret som har varit, finns annat att göra än att sitta framför datorn då!

Zella

Jag har också placering på kruthus... Blå, 80 & 59. Välkommen  8)

Johan Hansson

Citat från: olasand skrivet 23 juni 2008, 19:23:56 PM
Hoppsan! Jag kanske skall försöka bli lite mer regelbunden i mitt bloggande igen. Jag får skylla min frånvaro på det fina vädret som har varit, finns annat att göra än att sitta framför datorn då!

Helt rätt!
Man skall vara ute när det är fint väder.
vid datorn kan man vara när det regnar.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

olasand

Citat från: Tomas Fransson skrivet 23 juni 2008, 20:00:07 PM
Jag har också placering på kruthus... Blå, 80 & 59. Välkommen  8)

Tackar!

Tråkigt nog fick jag inte utbildning på Blå, däremot 80 och 59... Finns det någon grupp som kör 80 & 59 utan att köra blå idag? Tycker det är trevliga linjer...

Karsten

Citat från: Tomas Fransson skrivet 23 juni 2008, 20:00:07 PM
Jag har också placering på kruthus... Blå, 80 & 59. Välkommen  8)

Är det en speciell grupp förare som endast kör dessa linjer? I så fall, varför? Fördelar,nackdelar?

Zella

Citat från: olasand skrivet 23 juni 2008, 21:28:33 PM
Tackar!

Tråkigt nog fick jag inte utbildning på Blå, däremot 80 och 59... Finns det någon grupp som kör 80 & 59 utan att köra blå idag? Tycker det är trevliga linjer...

Det finns det säkerligen... inte alla som har digitala färdskrivare (vissa vägra stå för kostnades som tim)... men om det finns grupp som enbart kör 59/80 vet jag inte... trior inte det.  :)

Zella

Citat från: Karsten skrivet 23 juni 2008, 22:00:41 PM
Är det en speciell grupp förare som endast kör dessa linjer? I så fall, varför? Fördelar,nackdelar?

Dom som kör Blå, 80 & 59 går på en så kallad regionlista, man inehaver ett digitalt färdskrivakort (endast på blå), man arbeta med mobitexen... vissa bussar har både tetra och mobitex.

Karsten

Citat från: Tomas Fransson skrivet 23 juni 2008, 22:13:05 PM
Dom som kör Blå, 80 & 59 går på en så kallad regionlista, man inehaver ett digitalt färdskrivakort (endast på blå), man arbeta med mobitexen... vissa bussar har både tetra och mobitex.

Okej, Blå är alltså längre än 5 mil och färdskrivare krävs. Gör man så här för att hålla nere antalet förare som måste följa EU-arbetstider? Kan det vara så att det är billigare att särskilja förare till vissa linjer och låta övriga förare gå på ett "tuffare" avtal? Varför fylls det ut med 59 och 80, av omloppstekniska skäl, eller skulle det lika gärna kunna vara vilken annan linje som helst?

Jonas Gustafsson

Citat från: Karsten skrivet 23 juni 2008, 22:18:18 PM
Okej, Blå är alltså längre än 5 mil och färdskrivare krävs. Gör man så här för att hålla nere antalet förare som måste följa EU-arbetstider? Kan det vara så att det är billigare att särskilja förare till vissa linjer och låta övriga förare gå på ett "tuffare" avtal? Varför fylls det ut med 59 och 80, av omloppstekniska skäl, eller skulle det lika gärna kunna vara vilken annan linje som helst?

Inte av bussomloppstekniska skäl i a f, det är inte samma bussar på Blå som på 59/80.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus