Kommunal varslar om strejk

Startat av Walter, 18 juni 2008, 17:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

CitatKommunalare kan stanna hemma, deras ersättning kommer från strejkkassan istället. När strejken är slut ska de anmäla sig hos driftledningen snarast möjligt.

Visst ska Kommunalare anmäla sig snarast möjligt, men det borde ju gälla all personal? Är strejken över så är den ju.. eller?

Men att stanna hemma...? Nej, vi har fått skriftligt på att Kommunalare ska inställa sig så de kan bockas av på någon lista.

CitatOvanstående torde dock som sagt inte gälla om det blir en lockout? Dvs. oorganiserade och medlemmar från andra fackförbund kommer då inte heller att få någon lön som jag har förstått det... eller är jag ute och cyklar helt nu?

Blir det lockout så blir det inte ett öre till de som ej är med i Kommunal, det stämmer. Det är även riktigt att de som ej är med i Kommunal kan stanna hemma och enbart ringa in sin närvaro. Men är inte driftledningen också i strejk...?

Nu får vi dock se hur det blir, hörde att SLs vd vill ha någon form av undantag på Värmdö, Norrtälje och Ekerö hörde jag. Spänningen stiger...


Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 26 juni 2008, 09:58:49 AM
Blir det lockout så blir det inte ett öre till de som ej är med i Kommunal, det stämmer. Det är även riktigt att de som ej är med i Kommunal kan stanna hemma och enbart ringa in sin närvaro. Men är inte driftledningen också i strejk...?

De flesta i TX/DL/kontorspersonalen i min hemstad är anslutna till Unionen. Hur det är på andra ställen överlåter jag åt er andra att ta reda på.

TobbeR

Hej

Om jag inte läst fel så är det Veolia som kör ersättningstrafiken  för Roslagsbanan. Dessa bussar borde ju därför gå eller ??

Ersa

Citat från: TobbeR skrivet 26 juni 2008, 11:36:19 AM
Om jag inte läst fel så är det Veolia som kör ersättningstrafiken  för Roslagsbanan. Dessa bussar borde ju därför gå eller ??

Bra fråga. Blir det stopp även i eventuella spårvägs-, tunnelbane- och tågersättningstrafik?

Björn Forslund

Innebär isåfall att Nynäshamn blir helt utan kollektiva förbindelser med Stockholm? Tur att man har semester...

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Fredde_J skrivet 19 juni 2008, 22:33:33 PM

Diskuterade detta på garaget idag. Är det bara att sätta av folk vid närmsta hållplats och tomma till garaget när en strejk slår till?


Pratade med lokala fackombuden igår. Enligt dom skall det går till så att om linjen avgår från första hållplatsen före 24.00 sk tiulle linjen köras till slut, därefter skulle bussen köras till garaget.
Så för min del blir det till att köra 212 med avgång 23:59 till Björnbo och tomma till garaget och... ja, vad man nu gör sen.
Dock skulle hon kolla upp det och återkomma, men hon var rätt säker på att det skulle gå till så. Information lär komma, är viktigt att alla gör rätt.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2008, 12:00:57 PM
Interbus, PTS mfl underentreprenörer kommer nog att fortsätta.

Men t.ex. Farstagrenen kommer ju drabbas. Där är det ju bara Busslink som kör...

Björn Forslund

Man ser inte så mycket av underentreprenörer nu när sommartidtabellen gäller, och antalet turer minskat. Det enda jag sett förutom Swebus egna på sista tiden är Interbus dubbeldäckare, som rullade i morse.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2008, 14:03:07 PM
Vi kanske ska köra med 28:an ;)

Jag är ju organiserad i Unionen så jag berörs ju inte på något sätt  ;D
[/quote

Fast om den turen skulle körts av en förare organiserad i Kommunal får man inte ersätta den med en annan förare.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2008, 14:06:53 PM
Beställningstrafik Jonas, Beställningstrafik

Men då kommer ni väl och kastar ägg på mig ;)



Vi kör all trafik med museibussar och oorganiserad personal! Mycket populärt!

Björn Forslund

Ja, vi kör 7990 till Bilprovningen, sedan kan vi erbjuda 80 sittplatser och 50 stå varje vända till Vhe!
Det är annat än B9S, det. ;D

Björn Forslund

Japp, sedan lejer vi in Kvarne Buss som underentreprenör, så får H22:an uppleva fornstora dar! :D

Ersa

Det behövs även förare till vardera H3:a, dvs 6332 och 6333!  ;)

Björn Forslund


Ersa

Pax för Postdiligensen! Jag tar med egen kavaj + skärmmössa!  ;)

Björn Forslund

Om vi ska köra med Diligensen måste jag fixa en ny dest! Istället för "Blå Vägen" blir det "DÖDENS VÄG"! (vedertaget epitet för väg 73)