Kommunal varslar om strejk

Startat av Walter, 18 juni 2008, 17:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson

Citat från: 76 skrivet 22 juni 2008, 21:46:30 PM
Vilket underbart kaos det kommer bli om strejken faktiskt genomförs.

Men vad glad jag är att jag inte kommer drabbas själv av den...

har för mig att Swebus strejkade någon gång när dom hade stadstrafiken
i Uppsala, 5 & 7 etc. gissa vad folk det va på 95:an till Sävja  :D

Camilla

Jag kommer att drabbas så jag får väll köpa mig en moped eller cykel för att ta mig till jobbet.

Camilla

SL strejkade i slutet på 90 talet eller om det var i början på 2000 talet

Fredde

Tyvärr behövs en strejk av flera anledningar. Förutom löner och arbetstider, kan tilläggas, att resenärerna bör få sig en tankeställare om att det faktiskt är kött och blod som sitter och styr. Inte någon maskin... ::)



Peter Rost

Citat från: Milla skrivet 22 juni 2008, 23:47:17 PM
SL strejkade i slutet på 90 talet eller om det var i början på 2000 talet

Visst  var  det  så. 1999, och  2003  var  det  som  kommunal  tog  ut  förare  i  strejk,  bland  annat  här  i  "SL-land".

/Peter

Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 23 juni 2008, 02:10:27 AM
Tyvärr behövs en strejk av flera anledningar. Förutom löner och arbetstider, kan tilläggas, att resenärerna bör få sig en tankeställare om att det faktiskt är kött och blod som sitter och styr. Inte någon maskin... ::)




Tyvärr behövs nog strejk åt andra hållet också, så att SL och Landstinget förstår att de förväntas frakta människor av kött och blod som behöver få en trygg, säker, pålitlig och komfortabel kollektivtrafik som går i tid och har lämpliga sträckningar och frekvenser. Det är inte paket som kan vänta någon timme extra man hanterar.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Cero skrivet 23 juni 2008, 18:07:57 PM
Tyvärr behövs nog strejk åt andra hållet också, så att SL och Landstinget förstår att de förväntas frakta människor av kött och blod som behöver få en trygg, säker, pålitlig och komfortabel kollektivtrafik som går i tid och har lämpliga sträckningar och frekvenser. Det är inte paket som kan vänta någon timme extra man hanterar.

Och de som skall se till att den är säker och trygg är förarna, genom en trygg och säker körning. Men för detta krävs att föraren ha tid till detta. Men ni får gärna strejka om ni tror det hjälper för bättre tidtabell och komfortablare och pålitiligare bussar. Vi tackar och tar emot för det vill vi också ha.

Cero

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juni 2008, 10:05:57 AM
Och de som skall se till att den är säker och trygg är förarna, genom en trygg och säker körning. Men för detta krävs att föraren ha tid till detta. Men ni får gärna strejka om ni tror det hjälper för bättre tidtabell och komfortablare och pålitiligare bussar. Vi tackar och tar emot för det vill vi också ha.

Tror dess värre inte att det skulle hjälpa med trafikantstrejk. SL verkar immuna mot all form av yttre påverkan och ibland undrar man om dess tjänstemän någonsin varit ute i trafiken och åkt. Och dessutom observerat samtidigt. Så tyvärr får nog du och alla andra, samt alla trafikanter, kajka vidare med hopplösa tidtabeller och skruttiga bussar.

Jan

Kommunal har tänkt till och tagit ut samtliga förare i stort sätt i SL land från den 1 juli. Denna konflikt kommer bli kortvarig troligtvis högst 7-10 dagar.
I branschen 37 år

Fredde

Det är ju lite konstigt att kummunal har hand om privatanställa förare i dessa bolag som det kommer drabba.. De borde ju antingen tillhöra SEKO eller Transport eller är det så att Kommunal inte vill släppa alla dessa medlemmar fast det var ett bra tag sedan bussbolagen var kommun ägda nu är det ju bara ett fåtal bolag som kommuner äger idag..

//Fredde

Fredde

Hur många bussförare finns det i dom privata bolagen idag ?


//Fredde

Fredde

#26
Men typ hur många är det i antalet ? Jag tillhör "pappers" och det förbundet är vi bara ca 27000st medlemmar idag..


Det bästa är att man har ett "lokalt" fack som ser till medlemarnas bästa.. Kommunal tror jag inte är något som är bra för bussförare då detta mest uppfattas som en stor kloss som företräder över 50 totalt olika yrken.. Även inom "pappers" är det många olika yrken men hos samma "sorts" arbgivare..



//Fredde


Fredde

Långa tåg? Haha, jo jag tackar. Det hjälper... ::)


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 25 juni 2008, 00:38:28 AM
Långa tåg? Haha, jo jag tackar. Det hjälper... ::)



Jadå, i Roslagsbanans fall gör det att dubbelt så många får plats. Det kommer säkert inte att räcka alls, men något bättre blir det i alla fall. Jag är glad att jag endast har nattjobb (2130-0630) inplanerat första strejkveckan, vid de tiderna går det att ta bilen till/från jobbet.