Kommunal varslar om strejk

Startat av Walter, 18 juni 2008, 17:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Kommunal har avvisat medlarnas bud och komer i omgångar att ta ut 6000 medlemmar i bl a Stockholm och Skåne i strejk. Först ut är Swebus och Busslink i Sthlm den 1 juli
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70846992_852__,00.html
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 juni 2008, 18:46:39 PM
Avtal har tecknats för de trafikföretag som är med i KFS, en krympande skara:

Borås Lokaltrafik AB

Gamla Uppsala Buss AB

Göteborgs Spårvägar AB

Luleå Lokaltrafik AB

Prebus, AB

Skelleftebuss AB

Uddevalla Omnibus AB

Västerås Lokaltrafik, AB



Kommunägda bolag? Prebus har jag inte hört innan, var kör dom?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jonas

Prebus är ett dotterbolag till Gamla Uppsala Buss.
De har ingen egen trafik, utan sköter bl.a färdtjänstväxeln.


Fredde

Nu är det ju långt från alla som är med i Kommunal, så några busar lär ju rulla trots allt. (då får det gärna vara kortvagnar på alla linjer ;D)


Jonas

Citat från: Fredde_J skrivet 19 juni 2008, 02:00:02 AM
Nu är det ju långt från alla som är med i Kommunal, så några busar lär ju rulla trots allt. (då får det gärna vara kortvagnar på alla linjer ;D)



Nu spelar dte ju inte så stor roll om man är med i kommunal eller inte.
Blir arbetsplatsen uttagen till strejk så gäller det ju alla...

Jonas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juni 2008, 10:59:23 AM
Oorganiserade kan ju jobba, de som vill.

Det brukar kallas strejkbryteri och toleras knappast av kommunal(som säkert ställer ut strejkvakter)...
Dessutom så ställer troligen arbetsgivaren alla trafik då den inte går att bedriva på ett tillfredsställande sätt.

Nico


Man får väl se vad som händer. Själv är jag medlem i Jusek så implicit så räknas jag nog till den oorganiserade gruppen även om Kommunal s.a.s. förvaltar mina intressen som bussförare. Blir det strejk så lär inte jag köra en meter, men jag kan kanske åka på att måla staketet eller något motsvarande okvalificerat som är knutet till arbetsplatsen, men som inte har med trafik att göra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Jag är tveksam till att någon vill sätta ut ett mycket litet antal bussar att rulla i ett strejkläge, med totalt kaos som följd. Allt eller inget är väl att föredra?

Diskuterade detta på garaget idag. Är det bara att sätta av folk vid närmsta hållplats och tomma till garaget när en strejk slår till?


Jo

Citat från: Fredde_J skrivet 19 juni 2008, 22:33:33 PM
Jag är tveksam till att någon vill sätta ut ett mycket litet antal bussar att rulla i ett strejkläge, med totalt kaos som följd. Allt eller inget är väl att föredra?

Diskuterade detta på garaget idag. Är det bara att sätta av folk vid närmsta hållplats och tomma till garaget när en strejk slår till?



Rimligtvis borde väl kommunal börja strejka ungefär när trafikdygnet börjar, annars skulle jag tro att det rimliga är att man kör färdigt turen innan strejken börjar. Att köra ut resenärerna från bussen vid närmsta hållplats skapar bara en onödig konfliktsituation. Möjligtvis att man inte tar upp fler resenärer under turens gång ifall denna bryts när strejken börjar. Gissningen är dock att strejken kommer att gälla turer som avgår efter viss tidpunkt. Har svårt att se vad man skulle vinna på ett annat förfarande förutom att göra sig ovän med allmänheten.



Buss-Anders

Samtidigt som en strejk ska slå hårt mot 3:e man, resenärerna , ska man naturligtvis inte reta upp dem på fel sätt.
Att sätta av dem vid närmsta hållplats och tomma till garaget, vilka feta rubriker det skulle bli i kvällspressen.
"Agda 82 år sattes av vid hållplats utan vare sig mobil eller hjälp att ringa på en taxi".

Så förlorar man en strejk innan den har börjat.

Jag vet varför men jag har aldrig fattat varför Kommunal ska organisera bussförare....

Mvh
Buss-Anders

Magnus_J

som det sagts tidigare så komer det ju inte ske på det sättet.

saxar man från Kommunals hemsida så står det
CitatVarslet omfattar:
• Från midnatt den 1 juli 2008, Stockholms län: Busslink i Sverige AB och Swebus AB.

alltså lär det väl vara så att man kör turen ut, eller... inte kör ut nya bussar på det nya trafikdygnet.

76

Vilket underbart kaos det kommer bli om strejken faktiskt genomförs.

Men vad glad jag är att jag inte kommer drabbas själv av den...