Ändra i Gävles linjenät med inspiration av Örebros nya nät?

Startat av Fredde, 15 juni 2008, 03:22:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Har läst igom materialet ang Örebro.. Mycket intresant faktiskt!

Detta kanske vore något för Gävle att införa med?


Fast med 6 Stomlinjer då S5-6 blir "rena linjer" då dessa idag har mindre turtäthet!

S1 Bomhus-City-Valbo
S2 Bomhus-City-Sätra
S3 Södra Bomhus-City-Sätra
S4 Södra Bomhus-City-Valbo
S5 Andersberg-City-Hille
S6 Hagaström-City-Hemlingby köp C (Ny stomlinje går via Sprängersleden så har även Sörby trafik under tider ej linje 13 går)

Lokal-linjer döps om till Stadsdelslinjer då dom mer går runt på dom olika stadsdelarna..

10 Sätra-City-Andersberg
11 Åbyggeby-Strömsbro-Näringen-City-Södra Bomhus-Bomhus
12 Högskolan-City-Öster-Gävle Strand (man öppnar Nygatan för bussar ut mot Gävle strand)
13 Sjukhuset-City-Sörby-(Hemlingby) Går enbart 8-18 vardagar samt lördagar 9-15..
14 Gävle Arena Center-City (går vid arragemang där)

Hoppa över massa nummer som det är tänkt i framtiden (som det är nu) är bara onödigt och vi är snart tillbaka där vi var före 2004 med massa plotter bara..

Det skulle säkert bli problem med trafik under helger & kvällar om man nu inte väljer att köra enbart S1 S3 samt S5 & S6 under lågtrafiken.. Alla får ju samma trafik fast man får ju mer byten då!

Linje 7-9 kan vara reserverade i fall det blir större stad eller man lär göra om någon stadsdelslinje till Stomlinje.. För jag hoppas andemeningen är att staden växer med och även resandet ökar


Sedan ändrar man Zon 64 som idag är på Stomlinje1 vid Valbo kyrka till att gälla till och med hpl IKEA vid Valbo köp C.. Att man har den där är en gammal kvarleva sedan linje 91 som var en ren länslinje gick på denna sträcka före 2004.. Höj priset med 10 kr ist på alla kort ist.. man kan säkert få fler att ta bussen till Valbo Köp C då med..
Kanske Valbo köpcentrum är villiga att skjuta till pengar med då Hemlingby Köp C växer så det knakar numera?..

Några kommentarer ?


//Fredde

David S

Detta förslag ser bra ut tycker jag.

Tur hög turtäthet hade du tänkt dig på det du kallar Stadsdelslinjer??

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Anders Noren

Dubbellinjenät, som jag brukar kalla busslinjenät som de i Luleå och Örebro där varje stråk trafikeras av två linjer med varannan avgång, har sina poänger. I Luleå går varje linjepar gemensamt på de centrala sträckorna men delar sig i ytterområdena och på så vis vinner man bättre yttäckning längst ut i nätet. I Örebro går linjerna i stället tillsammans i ytterområdena men delar på sig i centrum så att varannan avgång går i den norra delen (med centralstationen) och varannan i den södra delen (med södra stationen). Fler möjligheter till genomgående resor till olika destinationer är en annan poäng med dubbellinjenät vilket dock kräver att man minimerar regleringstiden vid den/de central(a) hållplatse(r)n(a) genom att se till att trafiken är punktlig. Här vet jag inte hur man har gjort i Örebro men i Luleå har man i alla fall ett intelligent signalprioriteringssystem i hela linjenätet som gör att busstrafiken är punktlig och regleringstiderna på Smedjegatan därför korta.

Nå, Gävle då? När Gävle kommun första gången (2003?) presenterade Trivectors förslag till nytt linjenät så funderade jag på ett dubbellinjenät för Gävle, främst för att bibehålla yttäckningen i ytterområdena. Med ett dubbellinjesystem skulle till exempel varannan avgång från Hille kunna gå via Stigslund och varannan via Strömsbro, varannan avgång till Valbo gå till Västbyggeby och varannan till Sandviken och Sätra skulle förmodligen kunna klara sig med två linjer som går gemensamt till centrum och sedan delar sig åt varsitt håll. Mina skisser då blev väldigt röriga och det nät som kommunen sedermera genomförde var bättre än Trivectors ursprungliga förslag och hade bättre yttäckning i ytterområdena. Linjenätet har dessutom dubbellinjekaraktär på sina ställen, till exempel på linje 1 i Valbo där ungefär varannan avgång går till Västbyggeby, något som dock tyvärr förvirrar många och borde kunna skyltas bättre.

Har Gävle något behov av skilda linjesträckningar i innerstaden? Nja. Gävles kommersiella centrum är något av en singularitet, där lokaler med entré mot Stortorget är A-läge och där den kommersiella potentialen blir sämre och sämre för varje meter som man avlägsnar sig därifrån. Till exempel har större delen av butikslokalerna på Norra Rådmansgatan 8-10, vid Valbo- och Hagaströmshållplatserna, gapat tomma sedan MQ, Romeijs och Holmlunds flyttade ut eller lade ned - dvs. i mellan 6 och 10 år. Ägaren till Brothers butik på Drottninggatan 18, 30 meter från Stortorget, har berättat att kunder sagt till honom att hans butik ligger dåligt till. En av orsakerna till att nattklubben på Grand, Kyrkogatan 28, tvangs lägga ned sades vara att publiken tyckte att den låg alldeles för långt bort. Dagens gemensamma linjesträckning genom city är alltså tillräcklig vad beträffar resande till butiker och restauranger.
Däremot är busstillgängligheten till centralstationen dålig samtidigt som det är svårt att få till en attraktiv trafik till både centralstationen och Rådhustorget. Här skulle ett dubbellinjesystem kunna göra nytta.

Hur är det då med de genomgående resorna? Här har Gävle mycket långt att gå, så långt att jag dristar mig att påstå att det är helt oväsentligt vart en linje fortsätter efter Rådhuset. Trafiken har nämligen regleringstider på uppåt 15 minuter inlagda vid Rådhuset eftersom den har så dålig punktlighet vilket innebär att genomgående resor tar orimligt lång tid. (När jag bodde i Valbo och min nuvarande sambo på Brynäs gick det fortare för mig att stiga av bussen vid Rådhuset och gå hem till henne i stället för att sitta kvar på bussen och åka med till Brynäs). För att genomgående resor ska bli meningsfulla att göra måste ståtiden vid Rådhuset pressas ned till max 5 minuter vilket kräver både signalprioritering i större delen av nätet och snabbare ombordstigning, till exempel genom att öka andelen busskortsresenärer och sluta sälja busskort ombord.

Den absolut viktigaste åtgärden som bör göras i Gävles linjenät är signalprioritering. De resurser som frigörs när bussarna kan köra i stället för att vänta på grönt ljus och tidreglera vid Rådhustorget kan användas till snabbare resor, högre turtäthet och färre bussomlopp. Effektiviseringspotentialen i signalprioritering är så stor att investeringen förmodligen betalar av sig på ett par år. När signalprioritering - och andra framkomlighetsåtgärder som t.ex. strategiskt placerade busskörfält - är genomförda så tycker jag att det är viktigare att förenkla bytena mellan lokalbussar, regionalbussar och tåg, förslagsvis genom att ge alla regionalbussar gemensam linjesträckning genom stan (S. Kungsgatan-??-Centralplan-Nygatan-Kaplansgatan-Valbogatan-Västra vägen), låta lokalbussarna gå via centralstationen (Rådhuset-Nygatan-St. Esplanadgatan-Staketgatan-Rådhusesplanaden) och bygga ut bytespunkter vid Brändströmsplan (lokala och regionala bussar västerut), Polhemsskolan (lokala och regionala bussar söderut och österut) och Centralplan/St. Esplanadgatan (lokala och regionala bussar samt tåg).

Vad beträffar busstrafiken till stadsdelen som inte får heta Alderholmen så hoppas jag att den inte kommer att gå via Nygatan på Öster. För det första så tar svängen N. Strandgatan-Murénbron-S.Strandgatan-Islandsbron-Hamntorget 5 (fem) minuter utan signalprioritering och för det andra ligger redan hela Öster inom 400 meter från 11:ans hållplats på Staketgatan. Öster behöver inte två busslinjer och dessutom ska Nygatan inom några år stängas vid Hamntorget och trafiken i stället gå Drottninggatan-Polhemsgatan-ny bro över diket. Om busstrafiken ska ha en chans att locka resenärer yngre än 75 år måste den gå den rakaste vägen, N. Skeppsbron. På sikt, med ny järnvägsbro, i reserverad bussgata mellan N. Strandgatan och N. Skeppsbron medan biltrafiken går på södra sidan, dubbelriktat mellan S. Strandgatan och S. Skeppsbron.

Färre zoner i Gästrikland vore bra men jag är inte säker på att det bästa är att bara slå ihop zonerna 61 och 64. Zoner är inte bara taxekrångel, de mildrar också marginaleffekterna vid passage av zongräns. I dag kostar det lika mycket för någon som bor i Forsbacka att åka till Gävle (18 km) som till Sandviken (6 km). Skulle man slå ihop zonerna 61 och 64 skulle det vara billigare att åka till Gävle än till Sandviken! Skulle man slå ihop zonerna och flytta taxegränsen till mellan Forsbacka och Överhärde så skulle det bli billigare att åka till Sandviken men i stället skulle det bli dyrare att ta bussen till Valbo med högstadieskola, apotek, vårdcentral och andra samhällsfunktioner. Jag skulle hellre se en lösning där dagens zonindelning är kvar men där grundavgiften gäller för två zoner eller en grupp av zoner. På så vis skulle Valbobon kunna åka till såväl Gävle som Sandviken enbart på grundavgiften, Gävlebon till Valbo och Furuvik och Furuviksbon till Gävle och Skutskär.

Anders

Fredde

Signalprioritering i Gävle city ska vara på gång senare i år eller i början på nästa år enl Tekniska Kontoret/X-trafik även realtidsinfo verkar vara på G fast inte i bruk än http://trafikinfo.hogia.se/x-trafik/StopAreas.html håller med om att stopptiden vid rådhuset är extrem ibland spec i "lågtrafik" då det ibland kan vara väntetider på upp till 10-12 minuter innan avgång & sedan i högtrafik är det knappt så att tiden räcker till, men det blir nog så till hösten att iaf Stomlinje 1's avgångar fr Sandviken är tidigarelagda 5 minuter i "högtrafik" då ofta detta omlopp kommer in till Rådhuset är försenad ist (skulle det kunna bli en bussfil på västravägen kanske i rikning mot city med priotrafikljus? det blir ju 12 turer per timme med enbart S1 & 2 sedan tillkommer ju alla turer på linje 41).. Det verkar redan idag så att trafikljusen mot Nygatan för bussar som kommer norr ifrån är prioriterade dock så lär föraren trycka på en knapp i bussen före så inträder det & då även påverkar det trafikljusen vid rådhuset som då sätts i drift (dessa är ju "svarta" annars) men detta bör ske per automatik istället (bästa vore om biltrafiken förbjöds här mellan med kl. 6-18 vardagar..
Samma gäller "bommen" i förlängningen på Brynäsgatan där det hänt att några förare glömt trycka och ist brännt rakt in i bommen ist..


//Fredde