En vägmärkeskombination som stör mig

Startat av Niklas Bygdestam, 13 juni 2008, 21:47:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

En vägmärkeskombination som ofta förekommer är


+ tilläggstavlan "VÄGARBETSOMRÅDE"

Istället för



Den kombinationen förstår bara folk som förstår svenska. Vägarbetsskylten däremot är internationell och den förstår alla som har körkort även om de kommer från andra länder. Jag tycker att de borde sluta använda varianten med text och bara ha den vanliga vägarbetsskylten som alla förstår
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 juni 2008, 21:47:27 PM
En vägmärkeskombination som ofta förekommer är


+ tilläggstavlan "VÄGARBETSOMRÅDE"

Istället för



Den kombinationen förstår bara folk som förstår svenska. Vägarbetsskylten däremot är internationell och den förstår alla som har körkort även om de kommer från andra länder. Jag tycker att de borde sluta använda varianten med text och bara ha den vanliga vägarbetsskylten som alla förstår

Varför man använder båda varianterna är pga detta:
Annan fara + vägarbetsområde = "Område där ingen arbetar just nu"
Skylten med den grävande gubben = "Arbete pågår just nu med gubbar på vägen."

Men jag håller med om att alla svenska skyltar under "Annan fara" är svåra att tyda för alla miljarder som inte kan svenska. Å andra sidan har vi européer det bättre än i USA, där knappt några symbolskyltar förekommer, utan där allt är i text.

Taunusch

Det finaste är "Annan fara" utan tilläggstavla..... då är det ju duktigt lätt o veta vad man ska vara extra uppmärksam för....  ::)

Inte alltför vanligt men jag har sett det nånstans....

scaniaolsson

Vad jag förstått så är VV:s avsikt att skylten Vägarbetsområde kommer att avskaffas.

Ett arbete ska då alltid oavsett om det är aktivt eller ej skyltas med "den grävande arbetaren"
(Som en gång i tiden kallades 1.1.11 på VV:s blanketter för arbete på väg, nu heter den A20 eller A40. Den som det inte är, är Vägarb. omr.)

Mvh.
Scaniaolsson
(som har Arbete På Väg nivå 2 "Utmärkningsansvarig")
Fordonsintresserad elmontör.