Mera som inte är bra ur säkerhet....

Startat av Fredde, 12 juni 2008, 18:32:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Bilden nedan är tagen ca kl. 14:25 på Linje 12 avgången har varit kl.14:18 fr Karskär & det är första turen på detta omlopp, dvs den har inte gått på Linje 12 under FM ev kanske tidigare på morgonen då det varit 30 min trafik då med (tror inte den gått i trafik på några timmar då luften inte var den bästa i den heller) ..




Bilden talar för sig själv..



Bilden här nedan är tagen ca kl 14:25 på Linje 12 fr Karskär den 11 juni.. dvs samma som ovan den börjar oml enligt ovan fast nu är det den 11 juni & en annan 57xx vagn... Det är en nödhammare som är stulen & strålvajern är lindad runt en stol kan även tillägga att denna vagn var dörrbromsen urdrift det hände 2 ggr att han blåste i väg med båda bakdrörrarna öppna det uppmärkte han först när summern börja pipa ..




Vad ger detta för signaler ang säkerhet bland resenärer & vilken skyldighet har föraren att fixa till det innan den går ut i trafik jag tror dom gör det lättaste & blundar för det bara ?


Men helt i grunden ska man försöka komma åt sabbet, jag tror man ska ha en hel temadag för alla 7:e klassare.. Det hade jag på 80-talet på dåvarande Karlstad Lokaltrafik med buss nr 215 som var en Scania CN112 & vi fick testa "allt" som hade med säkerhet testa klämlisterna öppna med nödkranen etc & hur viktiga nödhammre var om bussen välte på sidan..  Men det var väll annat då när kommunen ägde bussarna själva & kunde avvara personal samt en buss en heldag till dessa övningar med visning av garage/depå åka igenom tvätten etc... Dock hade jag ju ifs gjort det många ggr tidigare å jag kände en förare..  Men många var det roligt & lärorikt för, ungar tar åt sig mycket om det är spännande & roligt sammtidigt..

Men å andra sidan hörde jag aldrig att någon sprang runt med nödhammare i fickan heller.. Sabbet på den tiden var så otroligt litet..

Något att arbeta på för bolagen, visst kostar det men jag tror vinsten är större i slutändan, byta/laga saker kostar pengar, böter fr uppdragsgivaren kostar pengar & minskat resande kostar pengar, missnöjda anställda är inte bra heller..



//Fredde

Magnus_J

vi på råsta har ju skolinformatörer men ajg tror de jobbar med årskurs 5 eller nåt.

sen är detväl så att det faller väl på föraren att rapportera in och ev. få en erättningsvagn vid vagn fel.
om inget annat är sagt.