Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist

Startat av Hagri, 12 juni 2008, 15:17:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

"Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Utan förare stannar kollektivtrafiken! I dag sänder ledande före­trädare för svensk kollektivtrafik tillsammans med en rad skolor och utbildare en skrivelse till statsrådet Jan Björklund."


Pressmeddelande
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/branschen-kraever-krafttag-mot-akut-bussfoerarbrist-222013

Skrivelsen till Jan Björklund
http://www.bussbranschen.se/Portals/0/PDF_publik/Remisser/Skrivelseomutbildningen2008-06-12.pdf


Kanske vore bättre att se över hur man fick fler att stanna kvar i yrket.
Bättre arbetsvilkor och bättre löner, bland annat.

homer

Känns mycket konstigt att ett sånt här pressmedelande skickas ut precis när avtalsförhandlingarna går som sämst just därför att arbetsgivarsidan inte vill gå med på minsta lilla höjning av lönen

Martin Maltkvist

Citat från: Hagri skrivet 12 juni 2008, 15:17:36 PM

Kanske vore bättre att se över hur man fick fler att stanna kvar i yrket.
Bättre arbetsvilkor och bättre löner, bland annat.
Jag vet minst en förare som slutat pga dåliga arbetstider men har å andra sidan fått kännedom om en som gått från tvätt o städ till att börja styra buss.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

RoTe

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 juni 2008, 17:18:02 PM
Jag vet minst en förare som slutat pga dåliga arbetstider men har å andra sidan fått kännedom om en som gått från tvätt o städ till att börja styra buss.

Å jag sitter här med B C D samt YKB personbefodran och är villig att köra till rätt lön. Tänker ju absolut inte byta ner mig i arbetstid och lön för att köra buss. Så kul är det inte...

bastuper

Ring till dom i Övik, jag har för mig att dom har en lång lista på folk som vill köra.

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 juni 2008, 20:31:05 PM
Rätt lön?

Ska du köra linjetrafik får du räkna med att det är tarrifflön som gäller, I-lön kan möjligen komma ifråga hos några smååkare om du har andra specialkompetenser, detsamma gäller ju arbetstider, då är det timanställning/arvodist som gäller om du ska kunna välja o vraka bland arbetstiderna.

Ja alltså, jag kan inte bry mig mindre egentligen. Har fast jobb och bra lön samt bra arbetstider. Men jag är sugen att testa något annat. I mina ögon är det upp till de som har akut förarbrist att se till så de blir mer attraktiva. Jag tänker då inte räkna med någonting! Vill de sitta med personalbrist för evigt så får dom gärna göra det för mig, jag åker ändå aldrig buss.  ;D

Ivo

Citat från: homer skrivet 12 juni 2008, 15:35:28 PM
Känns mycket konstigt att ett sånt här pressmedelande skickas ut precis när avtalsförhandlingarna går som sämst just därför att arbetsgivarsidan inte vill gå med på minsta lilla höjning av lönen



Branschen vill ha de bästa, mest flexibla, anpassningsbara & billigaste förarna!
:D ;D 8)
Ivo

Karsten

Citat från: RoTe skrivet 13 juni 2008, 02:38:17 AM
Ja alltså, jag kan inte bry mig mindre egentligen. Har fast jobb och bra lön samt bra arbetstider. Men jag är sugen att testa något annat. I mina ögon är det upp till de som har akut förarbrist att se till så de blir mer attraktiva. Jag tänker då inte räkna med någonting! Vill de sitta med personalbrist för evigt så får dom gärna göra det för mig, jag åker ändå aldrig buss.  ;D

Ja, det är ju helt rätt tänkt! Jag skulle också gärna köra mer buss, eller ta ett trafikledarjobb inom buss för att prova på. Men med de arbetsförhållanden och den låga lönen så är det långt ifrån aktuellt.

Jan

De som måste till är en förbättring av OB. det blir mer obekvämt inom näringen vilket gör att folket flyr för den dåliga betalningen. Körning efter 21.00 skulle ha betalning kring 75 kronor i OB/timme.
I branschen 37 år

S Svensson

Är det inte de delade passen som gör att folk söker sig bort. Att börja cirka kl 5 på morgonen och hålla på tills 20 med en eller två raster emellan är påfrestande. I varje fall påstår flera förare detta.

Karsten

Citat från: S Svensson skrivet 13 juni 2008, 12:09:13 PM
Är det inte de delade passen som gör att folk söker sig bort. Att börja cirka kl 5 på morgonen och hålla på tills 20 med en eller två raster emellan är påfrestande. I varje fall påstår flera förare detta.


Ja visst är det så, inom spårtrafiken såg företagen det som ett problem. Man hade då lite fantasi och lyckades utrota dem genom att utnyttja personal till annan tjänt under "icke-peak"-tid. Många bussföretag verkar inte försöka göra något åt problemet utan accepterar att det är så branschen ser ut och att det således inte är lönt att försöka skapa bättre arbetstider. Nattvilan är ett annat problem, det är 11 timmar som gäller men det går att gå ner till 9 timmars nattvila tre gånger i veckan. I princip är det alltså 9 timmars nattvila som gäller, vem i h-e står ut med att veta att man får sova för lite för att utföra ett bra jobb? Nä, det är mycket som håller bra folk borta från att söka sig till bussförarjobbet.

JDS

Citat från: RoTe skrivet 13 juni 2008, 02:38:17 AM
Ja alltså, jag kan inte bry mig mindre egentligen. Har fast jobb och bra lön samt bra arbetstider. Men jag är sugen att testa något annat. I mina ögon är det upp till de som har akut förarbrist att se till så de blir mer attraktiva.

En annan variant är att göra det mindre attraktivt att inte köra buss... Regeringen håller på med något i den stilen!

homer

arbetsgivarens våta dröm är väl att kunna ta in billiga förare från öst, än så länge har de väl inte gått med undantag för Tallinkbussarna

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2008, 14:22:01 PM
Problemet är då att det idag inte finns så många andra jobb att utföra som inte redan utförs, en användbar variant är att låta adminstrativ personal och personalen i tvätt o städ köra buss i rusningen vilket leder till ett minskat behov av bussförare, detta stupar tyvärr allt som oftast på de fackliga organisationerna som på många håll anser att det bara är "kommunalare" som ska köra buss, en driftledare eller personalplanerare kan då inte komma ifråga.

Det där förstår jag inte riktigt, har facket egentligen något att sätta emot om företaget vill tvinga sina tjänstemän att köra buss? Såvitt jag vet har arbetsgivaren i slutänden rätt att fastställa vilka tjänstgöringslistor man vill, efter vederbörliga förhandlingar. Är det möjligen så att facket får det företag det förtjänar och vice versa?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2008, 14:22:01 PM
En kombination mellan buss/tvätt o städ bör dock fungera men intresset brukar vara ytterst svalt visar mina försök för ett antal år sedan, det går åt mycket tid för ombyte t.ex men på flera håll utanför storstadsområdena fungerar det ibland.

Mycket tid för ombyte? Hur svårt kan det vara? Nåväl, när kombinationstjänstgöring av det slaget införs så brukar intresset först vara svalt, särskilt eftersom folk tenderar att anse sig för fina för att ikläda sig blåställ. (Som om uniform skulle vara så mycket bättre...) Efter ett tag brukar det dock släppa och även mer etablerade kollegor söka jobben. Om folk flyr från vagnhallen så är det antagligen vansinnigt dålig ordning och bristfällig arbetsledning och/eller för hög arbetstakt som är problemet.

RoTe

För mig anses kombinationen körning och städ/tvätt självklar. Så arbetar jag redan nu, där jag jobbar städar jag efter mig vid passets slut, det är en självklarhet.