Bussföretag tystar sina anställda

Startat av Knallhatt, 10 juni 2008, 15:57:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt

"Företaget Arriva kommer att ta över förortstrafiken i Jönköping den 15 juni. Inför det övertagandet har man nu gått ut med ett brev där man uppmanar de anställda att inte tala med media."

Läs mer>>>http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=82111&a=1169286

Karsten

I brevet står det: "Vi kommer, även om något strular under trafikstarten, att gå ut i media och säga att detta är vår bästa trafikstart någonsin! Du som vår medarbetare har rätt att tycka vad du vill, MEN du har inte rätt att säga vad som helst! Tycker du att vi har problem säger du det till ansvarig här på arbetsplatsen, INTE till media!"

Underbart! Det gäller att få de anställda med sig genom att göra ett seriöst intryck från start. Är Arriva också ett lekstugeföretag so m kan tänkas konkurrera om titeln "Kollektivtrafikens MacDonald´s"? :-\


Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Cero

Citat från: BEL skrivet 10 juni 2008, 20:09:49 PM
är det ens lagligt?

De flesta företag kräver någon form av tystnadsplikt av sina medarbetare så olagligt är det inte. Man vill köra all kommunikation mot omvärlden genom särskilt informationsansvariga. Det är ett sätt att bygga varumärket. Och om företaget har en vettig personalpolitik och agerar på ett sätt som attraherar medarbetarna är inte det något problem för då bygger man upp en stolthet kring sin verksamhet vilket gör att medarbetarna med automatik tar eventuella brister direkt med ledningen. Och skulle de prata direkt med pressen kommer det positiva uttalanden.

Att "tysta" medarbetarna på det sätt som refereras här leder normalt bara till "bad will", missnöje, svårt att ragga (bra) personal, ÖKAT intresse från medarbetarna att vädra sina åsikter offentligt, etc. Men det är inte olagligt.

Hans Fredriksson

Pappa till rubriken är Jönköpings-Posten.
Nu vet jag att det är lätt att hålla med media. De skriver det man vill läsa och vips så tycker alla likadant.
Tidningen må kunna skriva. Men att tolka skriven text är JP tydligen sämre på.
Chefen på ARRIVA formulerade sig lite tokigt men jag förstod exakt vad hon menade. Och det var inget dramatiskt i den texten.

JDS

CitatDet som skrevs var tänkt som peppning inför övertagandet, som en kul grej, säger Moregård till tidningen.

Ett gott råd till alla som funderar på att "peppa" folk på liknande sätt: Försök inte ens! Tala i stället om vad ni tänker göra och varför. Är det rätt tänkt så kommer personalen att köpa det. Det är inte för mycket begärt att önska, att en anställd först tar upp problem inom företaget innan man går till pressen. Alltså behöver man inte hota dem på det där sättet! Är man en kompetent företagsledning så hinner man ju rätta till problemet innan det blir så allvarligt att någon får för sig att gå till pressen, eller hur? Om man uttrycker sig som den citerade Arriva-chefen så ger man ju närmast intryck av att man inte tänker rätta till eventuella problem. Klantigt, Arriva!

Jan

Det är ingen hemlighet att Arriva i Skåne konstant letar nya medarbetare. I flera nummer av Metro Skåne sökes förare till depåerna i Trelleborg, Malmö och Helsingborg. Veolia som har den andra delen av stadsbussarna har inget större behov av bf. Stockholmarna får se hur det går framöver, risken är att de som börjar på Arriva söker sig över till Swebus och Busslink.
I branschen 37 år

Nico


Möjligen att det är så, men i så fall får man nog räkna med att de krav/villkor som ställs i SL-land även är ganska likartade oavsett entreprenör. Detta med att man som anställd inte uttalar sig för media (utan hänvisar till en pressansvarig) är mer eller mindre standard inom de flesta branscher och företag inom den privata sektorn. Själv tycker jag inte att det är något att direkt bekymra sig om.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

CD

Citat från: Knallhatt skrivet 10 juni 2008, 15:57:18 PM
"Företaget Arriva kommer att ta över förortstrafiken i Jönköping den 15 juni. Inför det övertagandet har man nu gått ut med ett brev där man uppmanar de anställda att inte tala med media."

Läs mer>>>http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=82111&a=1169286

I dagens SDS så söker Arriva en presschef, så det är bara att sätta igång och söka!

Hagri

Oavsett vad man vill kommunicera är detta ett praktexempel på hur man inte skall göra. Här har man med ett klantigt brev lyckats få en massa negativa skriverier i media om företaget och ledning. Har man skriftligen meddelat att man är bered att ljuga så är det frågan närman kan tro på vad företaget säger.

Carl W

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 10 juni 2008, 20:21:56 PM
De skriver det man vill läsa och vips så tycker alla likadant.

Stämmer. Kolla kvällstidningarnas webfrågor. Första skriver man exempelvis att Fredrik Ljungberg (en fotbollsspelare) borde bänkas. Sedan frågar man vad läsarna tycker i en s k web-undersökning. Och självklart tycker de likadant. Jag påtalade detta för journalisten i detta fall. Jag fick inget svar.

Nico


Jo, att undvika ledande frågor brukar tillhöra fundamenta vad gäller intervjuteknik, statistik mm. för annars så får man ofta ett reultat som är styrt. Som ordspråket säger... som man frågar får man svar.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

michael k

fast arriva i jönköping brukar ju vara bra på sina trafikstarter
till skillnad från en annan firma
hur det har gott nu vet jag ej

IntresseTrafik

Eftersom bussbranchen har varit uppe i media rätt mycket sista tiden. Så får man ofta diskutera med folk som inte jobbar i branchen. Om hur illa det är att vara bussförare. De vill höra smaskiga detaljer om fulla kollegor, dåliga bromsar med mer. När man inte har några historier att berätta pga att det inte är så illa ställt i branchen som media skriver. Blir de sura och säger "ja ja ni håller bara varandra om ryggen".

När man ser hur media vinklar det dom skriver i tidningar. Så förstår jag att företagen gör som Arriva och låter endast utbildade anställda tala med media. Nu under busstrejken har man interjuvat förare och ledare för branchen.
Där man satt en bild på den interjuvade personen och ett utalande under som bara är ute att bekräfta hur illa ställt det är i branchen. Men den interjuvade har inte alls menat vad som står i texten då det bara är lösrykt ur ett sammanhang ur ett längre utalande/meningsutbytande som personen har gjort.

Det senaste halvåret har det skrivits mycket i tidningarna. Om bussolyckor, uttröttade bussförare, onyktra bussförare och bussar med allvarliga fel som rullar i trafik. Visst finns det problem och man ska inte blunda för dem.
Men jag har aldrig upplevt dessa problem så stora som dom blir i media.
Utan hela branchen blir svartmålad och vi anställda både bussförare, arbetsledare och företagsledningen lyfts fram och mer eller mindre bekräftar hur fel det är i branchen. Detta genom att jornalisterna ställer ledande frågor så de får bekräftelse till deras historia.

När man tittar på ICA maxi´s köttfärskandalen i vintras. Ser man hur effektivt mediatränade personer kan hantera en skandal. I dag har nästan alla glömt köttfärskandalen. Om köttfärskandalen hade drabbat så som i bussbranchen så skulle media interjuvat varenda anställd i butikerna och hittat fler skandaler. Jag skulle nästan tippa på att ICA maxi dök upp var och varannan dag i tidningarna fortfarande.
Då ingen bransch tål medias totala granskning. På grund av att det är människor som jobbar där och människor gör fel.

Jag skulle tycka det vore trevligt om bussbranschen kunde ha mediatränade personer som tog i mot och dämpade media när vår bransch drabbas av händelser/skandaler. På samma sätt som ICA har gjort.
Det är ganska jobbigt att försvara och berätta hur verkligheten är för sådana som inte är i bussbranschen. När media hela tiden fylls av hur dåligt ställt det är i bussbranschen. Det går inte att överyga folk i allmänhet att bussbranschen är en lika seriös och bra bransch som de flesta andra branscher.

Hagri

En generell sak, oavsett bransch, som ofta förekommer på arbetsplatser med misstro och missnöje är att det förekommer en klick som är duktiga på att alltid hålla missnöjet levande. Vid varje tillfälle det är möjligt diskuteras och ältas negativa saker. Nyanställda blir även utbilda, av denna klick, från första stund i hur dåligt allt är och hur usla cheferna är. Jag har sett det själv och det blir ingen rolig arbetsplats att vistas på.