Här har inte säkerhetskontrollen fungerat

Startat av Fredde, 09 juni 2008, 18:12:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Kan en förare bli av med jobbet om han vägra köra en buss som är i sådant skick för att den egentligen borde stå på verkstad även om trafikledaren säger att den skall rulla?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

homer

Varför skulle han vägra köra den? om min arbetsgivare skulle skicka ut en buss som de saknades en lucka till nått som egentligen inte ska synas och jag skulle säga till om de skulle dem troligen be mig köra ändå jag skulle ta ut bussen, de är inte mig som tidningarna slaktar om nån unge pillar och gör sig illa utan företaget som får skiten så ser verkligheten ut

Nico


Citat från: Johan H skrivet 12 juni 2008, 00:30:44 AM
Kan en förare bli av med jobbet om han vägra köra en buss som är i sådant skick för att den egentligen borde stå på verkstad även om trafikledaren säger att den skall rulla?

Nääh, man blir självklart inte av med jobbet om man vägrar ta ut en vagn med trafikfarliga fel alternativt fel som rör förarsäkerhetsfrågor eller sådant som kan påverka uppdraget (t.ex. trasig skyltning) i sig. Om man däremot upprepade gånger konstrar med udda grejer (som i sig inte har ett skvatt att göra med sådana krav som man bör kunna ställa som förare) så kan man nog ligga i riskzonen då t.ex. körvägran för något som är irrelevant normalt leder till att en avvikelseraport eller motsvarande skrivs.

Med udda grejer menar jag i det här sammanhanget förare som inte vill köra om de inte får en viss vagntyp (helst ska det vara de nyaste vagnarna), slippa en viss linje, bara köra vissa tider osv. Hörde om en händelse häromkvällen där en förare inte ville ha sin tilldelade vagn då FM-radion i den var dålig och han ville lyssna på EM-sändningarna. Visserligen är fotboll mycket underhållande, men att gnälla, kinka och nästan körvägra bara för att inte missa matchen känns en aning krystat. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

CitatHörde om en händelse häromkvällen där en förare inte ville ha sin tilldelade vagn då FM-radion i den var dålig och han ville lyssna på EM-sändningarna. Visserligen är fotboll mycket underhållande, men att gnälla, kinka och nästan körvägra bara för att inte missa matchen känns en aning krystat.

Dom som vill köra en buss utan radio är minst sagt lätträknade. Igår skulle jag ha min tilldelade buss, som inte hade radio, i 10 timmar. Då försöker man byta om det går.
Visst kan sånt tyckas vara en "småsak", både för verkstaden att fixa och för mig att "leva med", men det handlar mer om trivsel på arbetsplatsen. Trivs jag, gör jag också ett bra jobb. 1+1=2 :)


Nico


Tja allt är som vanligt relativt. Det är inte alltför många år sedan som FM-radio inte fanns alls i vagnarna. Sedan så beror allt på det aktuella läget för om många vagnar är felade så är inte en kass FM-radio ett skäl för att ställa en eller t.o.m. flera turer. Då även ett vagnbyte i sig är en procedur som kostar en slant så är inte heller ett bagatellfel som en defekt FM-radio en giltig orsak till vagnbyte. Ponera att man i peaken skickar ut sin sista passgubbe och garagets sista hela vagn för att göra ett vagnbyte bara för en krånglande FM-radio... och så ringer samtidigt RTL och säger att man behöver ett akut byte på en av de tyngre linjerna för att den där tursatta vagnen fått ett allvarligt fel. Ska man då ställa trafik bara för att någon inte lyckas få in melodiradion?  ;)  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

CitatTja allt är som vanligt relativt. Det är inte alltför många år sedan som FM-radio inte fanns alls i vagnarna. Sedan så beror allt på det aktuella läget för om många vagnar är felade så är inte en kass FM-radio ett skäl för att ställa en eller t.o.m. flera turer. Då även ett vagnbyte i sig är en procedur som kostar en slant så är inte heller ett bagatellfel som en defekt FM-radio en giltig orsak till vagnbyte. Ponera att man i peaken skickar ut sin sista passgubbe och garagets sista hela vagn för att göra ett vagnbyte bara för en krånglande FM-radio... och så ringer samtidigt RTL och säger att man behöver ett akut byte på en av de tyngre linjerna för att den där tursatta vagnen fått ett allvarligt fel. Ska man då ställa trafik bara för att någon inte lyckas få in melodiradion?

Allt är ju relativt, men att ställa trafik, nej det tycker inte jag heller är någon anledning. Men det är lite skillnad på om det handlar om en avlösning eller om det är vid vagnuttagande. Då kan man kolla med sina kollegor om vem som ska köra längst, och om det går att byta kollegor emellan, med TLs vetande såklart, på något sätt. Inget är omöjligt om man ger det ett försök :)
Men du vet väl att inte vilka vagnar får gå på vilka linjer som hellst ::) ;)


Ivo

 :) Fel på FM radion = felrapport & inget annat tjafs!  8)
Ivo

Fredde

#22
Citat från: Ivo skrivet 12 juni 2008, 15:40:39 PM
:) Fel på FM radion = felrapport & inget annat tjafs!  8)

Ja men det kanske är så att det har varit fel på den ett längre tag & denna förare kanske har anmält det med fast inget hänt & till slut tröttnar med & blir vresig i stället, vill man ha sånna anställda så fortsätter man på inslagen bana & skiter att åtgärda felanmälningar på "struntsaker" men i längden så blir det stor personalomsättning & vad kostar inte sånt? Sedan om dom är vresiga hur går det då med bemötandet mot resenärerna om det blir något? Det blir en snabbt nedåtgående spirral bara..  En fungerande FM-radio är nog viktigt för många..

//Fredde

Fredde

#23
Citat från: homer skrivet 11 juni 2008, 21:38:59 PM
Det är ju knappast starkström som ligger i ledningarna och troligen inte något viktigt för bussens trafiksäkerhet heller utan snarare el till skyltskåpet och lamporna i taket och kanske bak

Slocknar alla lampor bak anser jag iaf att det har med säkerheten att göra i stor synnerhet spec i mörker samt vid inbromsning.. Blir det flygande besikning blir det en 3:a direkt dvs körförbud till det är fixat eller den får bogseras bort.. Kan tillägga att det var några relän som drog när den bromsade under denna resa!

Bussen är iaf Sw 5525 & det kanske är någon som vet hur elsystemet är på denna vagn??


//Fredde

Karsten

Citat från: Fredde skrivet 12 juni 2008, 19:27:49 PM


Bussen är iaf Sw 5525 & det kanske är någon som vet hur elsystemet är på denna vagn??


//Fredde

Uppbrunnet senast jag såg den.. ;)